2010-01-04, 00:46
Medlem
Kommer du från Sverige och inte har någon släkt att åka till varje helg så rekomenderas mycket pengar. Ni kommer förmodligen bli ett gäng svenskar där och förhoppningsvis kommer du i kontakt med en del. Det enda som finns att göra på permis är att åka å supa. Väldigt trevligt att upptäcka Finland på det viset men det gick ju en hel del pengar.
Sitta å sura på brigaden helg ut å helg in blir man galen av!
Citera
2010-01-04, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Kommer du från Sverige och inte har någon släkt att åka till varje helg så rekomenderas mycket pengar. Ni kommer förmodligen bli ett gäng svenskar där och förhoppningsvis kommer du i kontakt med en del. Det enda som finns att göra på permis är att åka å supa. Väldigt trevligt att upptäcka Finland på det viset men det gick ju en hel del pengar.
Sitta å sura på brigaden helg ut å helg in blir man galen av!

Jo, jag har en hel del släkt i Helsingfors och även i öst mot gränsen. Men det låter onekligen roligare att supa än att va med släkten helg efter helg.

Tack för alla svar!
Citera
2010-01-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoMePa!
Jo, jag har en hel del släkt i Helsingfors och även i öst mot gränsen. Men det låter onekligen roligare att supa än att va med släkten helg efter helg.

Tack för alla svar!

Ser du inte helt våldtagen ut i ansiktet så kommer du komma till insikt att du som svensk är väldigt populär hos finskorna. Men ha i bakhuvudet att i vissa städer bör man inte skylta så mycket med sin svenska tillhörighet...
Citera
2010-01-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ser du inte helt våldtagen ut i ansiktet så kommer du komma till insikt att du som svensk är väldigt populär hos finskorna. Men ha i bakhuvudet att i vissa städer bör man inte skylta så mycket med sin svenska tillhörighet...

Låter trevligt att finskorna tycker om exotiska män från Sverige! Trodde faktiskt att man i de mest svenskfientliga städerna ändå borde behandlas ganska bra med tanke på att man går tillbaka till moderlandet för att göra militärtjänst. De kanske tycker man är förrädare oavsett.
Citera
2010-01-04, 01:18
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoMePa!
Låter trevligt att finskorna tycker om exotiska män från Sverige! Trodde faktiskt att man i de mest svenskfientliga städerna ändå borde behandlas ganska bra med tanke på att man går tillbaka till moderlandet för att göra militärtjänst. De kanske tycker man är förrädare oavsett.

Nja, alla som kommer från Sverige är bögar, så det är inte fullt så farligt
Citera
2010-01-04, 15:17
Medlem
Är det någon som kan svara på min fråga på föregående sida, tack!
Citera
2010-01-04, 16:27
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Är det någon som kan svara på min fråga på föregående sida, tack!

Förstog jag det rätt har du inte kvar ditt finska medborgarskap? Isåfall är det ju dom som gjort fel om de nu mot förmodan skulle efterlysa dig. Eller har jag missförstått?
Citera
2010-01-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Förstog jag det rätt har du inte kvar ditt finska medborgarskap? Isåfall är det ju dom som gjort fel om de nu mot förmodan skulle efterlysa dig. Eller har jag missförstått?

Vet en som blev tagen i Helsingfors och förd till Brigaden. Han var "efterlyst" men det visade sig senare att han skulle rycka in ett halvår senare, hade blivit nå fel i hans papper.
Citera
2010-01-04, 16:53
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Vet en som blev tagen i Helsingfors och förd till Brigaden. Han var "efterlyst" men det visade sig senare att han skulle rycka in ett halvår senare, hade blivit nå fel i hans papper.

Nåja, det handlar ju om militärer, så man ska ju egentligen inte bli förvånad, snarare dra en djup suck och konstatera att firman fortfarande funkar som vanligt..
Citera
2010-01-04, 17:04
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt hur det funkar med det där, tafset om "dubbelmedborgarskap" syftar jag på, på pappren stod det iaf att "Du är nu svensk medborgare", fick brev idag om att jag är välkommen för inryck om 1 vecka, får ta och ringa imån och reda ut saken, eftersom jag pluggar i sverige, bor i sverige och är numera svensk medborgare.
Citera
2010-01-04, 17:16
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Jag vet inte riktigt hur det funkar med det där, tafset om "dubbelmedborgarskap" syftar jag på, på pappren stod det iaf att "Du är nu svensk medborgare", fick brev idag om att jag är välkommen för inryck om 1 vecka, får ta och ringa imån och reda ut saken, eftersom jag pluggar i sverige, bor i sverige och är numera svensk medborgare.

Har du bara svenskt eller både svenskt och finskt? Ifall du bara har svenskt medborgarskap så är du ju en fri man. Har du både och så är det bara å packa väskan och krama om flickvännen för sista gången på en stund för då ska du in, förutsatt att du inte gjort minst 3(?) mån värnplikt redan i sverige.

Edit: Ring och förklara läget, så kan du kanske få uppskov nåt år.
Citera
2010-01-04, 17:28
Medlem
Citat:
Har du bara svenskt eller både svenskt och finskt? Ifall du bara har svenskt medborgarskap så är du ju en fri man. Har du både och så är det bara å packa väskan och krama om flickvännen för sista gången på en stund för då ska du in, förutsatt att du inte gjort minst 3(?) mån värnplikt redan i sverige.

Edit: Ring och förklara läget, så kan du kanske få uppskov nåt år.
Grejen är ju den att herrarna borta på "mönstringen" förklarade för mig att när jag söker om svenskt medborgarskap kommer min plikt att göra lumpen i finland att "kumoutuu", typ läggas ner, och således kommer den saken vara ur världen, nu blev det ju tydligen inte så. Brorsan hade samma sak som jag men eftersom han hann fylla 18 innan inskrivningen så skickade han bara brev att han kommer byta medborgarskap och inte ska komma till inskrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in