2008-05-28, 22:11
Bannlyst
Fanns redan på min tid, 92/93, Hade en T-shirt med en döskalle som bar den gröna baretten, benknotorna var två stormgevär, ovanför stod det rannikkojääkärit... Alla hade en sån... så det finns!!
Citera
2008-05-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
Fanns redan på min tid, 92/93, Hade en T-shirt med en döskalle som bar den gröna baretten, benknotorna var två stormgevär, ovanför stod det rannikkojääkärit... Alla hade en sån... så det finns!!

Den köptes på brigaden?
Citera
2008-05-29, 16:47
Medlem
Idag kom sökningspappren och de är ifyllda och postade. Får hoppas mina önskemål uppnås då.
Citera
2008-05-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Idag kom sökningspappren och de är ifyllda och postade. Får hoppas mina önskemål uppnås då.

Härligt, vad sökte du då?
Citera
2008-05-29, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Den köptes på brigaden?

Ja på Sotku
Citera
2008-05-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Härligt, vad sökte du då?

1. Kustjägare, 2. Eldledare och 3. Granatkastarman.

Iddes inte skriva att jag hade C körkort, vill undvika chaffis
Citera
2008-05-29, 21:46
Medlem
lintus avatar
Citat:

Jag skrev endast ett alternativ på min ansökan, dem hade inga invändningar på uppådet.
Citera
2008-05-29, 22:38
Bannlyst
Citat:

GRK har det tufft, de ska hinna med kustjägarna i deras ilfart och ge eldunderstöd, de släpar på dessa tunga rör och lavetter i skogen som galningar, sen om de missar de utmarkerade målen så får de marschera hem från urskogen med rören som straff, ingen lastbil fiskar upp dem... Missa inte målet är regel nummer ett!

Jag satt på en knall i skogen och bevittnade ett mål som skulle beskjutas en natt på en övning, först kom lysraketerna skjutna ur granatkastare, då såg jag plakaten uppsatta i en dunge på motsatta sidan av ett fält.
Sen började det blinka som fan när granaterna föll som smatterband i dungen, men ingen lyckades träffa sina mål tydligen...

Den kalla natten åkte vi på 1JK och 2JK lastbil hem, trötta, frusna och hungriga, 25 kilometer hem till Brigaden. GRK fick gå som straff.

Tänk på det!
Citera
2008-05-29, 22:52
Medlem
Lätta Grk har det ganska tufft då de är en del av KJK, tunga Grk är något lättare då det dras fram och tillbaka med bil, men beskrivs som mycket manligare att skjuta med. Men hamnar jag på GrkK blir det lätta pluton.
Citera
2008-05-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Jag skrev endast ett alternativ på min ansökan, dem hade inga invändningar på uppådet.

På uppbåde fick man bara önska plats att tjänstgöra, och jag hade NylBr som val då jag inte heller har några val med svenska som modersmål och knappt värt att nämna mina kunskaper i finska.
Citera
2008-05-29, 23:47
Medlem
Lär vi nog ses Laaf om du rycker in i Januari. Har också Kjk som 1:a och GrkK som andra

Är det någon tjej som genomfört kustjägarutbildnngen eller är det som kustjägarutbildingen i Sverige att ingen har gjort det?
Citera
2008-05-29, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Lär vi nog ses Laaf om du rycker in i Januari. Har också Kjk som 1:a och GrkK som andra

Är det någon tjej som genomfört kustjägarutbildnngen eller är det som kustjägarutbildingen i Sverige att ingen har gjort det?

Hoppas ni grabbar som rycker in tillsammans får kul, det vet jag att ni får, bästa tiden i era liv, det blit svettigt och jobbigt men allt är värt det. Jag hoppas ni får en lika rolig tjänstgöring som jag fick, jag lever på den än idag... minnerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in