2010-01-04, 18:46
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Grejen är ju den att herrarna borta på "mönstringen" förklarade för mig att när jag söker om svenskt medborgarskap kommer min plikt att göra lumpen i finland att "kumoutuu", typ läggas ner, och således kommer den saken vara ur världen, nu blev det ju tydligen inte så. Brorsan hade samma sak som jag men eftersom han hann fylla 18 innan inskrivningen så skickade han bara brev att han kommer byta medborgarskap och inte ska komma till inskrivningen.

Jo men då lär dom ha trott att du ska ha gjort dig av med ditt finska medborgarskap och ersatt det helt med svenska. När du har dubbelt så är du fortfarande Finsk medborgare och därmed så gäller värnpliktslagen dig fortfarande.

Som sagt, pluggar du och inte kan rycka in så ring och försök förklara missförståndet så kan du kanske få uppskov och rycka in med nästa kontingent eller senare.
Citera
2010-01-04, 18:51
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
När du har dubbelt så är du fortfarande Finsk medborgare och därmed så gäller värnpliktslagen dig fortfarande.

Icke. Jag fick papper hem där det stod att eftersom jag blev dubbel medborgare skulle jag inte kallas, men om jag känner fört innan jag blir 30 så kan jag höra av mig till dem. Pappret kom dock ca 2-3 månader efter att jag bytt, men själva bytet drog ut på tiden, men jag blev dubbel medborgare sedan ansökan inkom, inte efter att den hade behandlats. Kanske därför papprena drog ut på tiden.

Kan lägga upp en bild på pappret om jag kan leta fram det senare ikväll om någon vill se mer ingående vad det står.
Citera
2010-01-04, 18:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Icke. Jag fick papper hem där det stod att eftersom jag blev dubbel medborgare skulle jag inte kallas, men om jag känner fört innan jag blir 30 så kan jag höra av mig till dem. Pappret kom dock ca 2-3 månader efter att jag bytt, men själva bytet drog ut på tiden, men jag blev dubbel medborgare sedan ansökan inkom, inte efter att den hade behandlats. Kanske därför papprena drog ut på tiden.

Kan lägga upp en bild på pappret om jag kan leta fram det senare ikväll om någon vill se mer ingående vad det står.

Vafan? Kan dom aldrig bestämma sig? Det är fan ett under att den där firman fungerar över huvud taget..
Citera
2010-01-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University

Varken jag eller bror har fått något sådant, med brorsan tog dom inge kontakt alls efter att han skickat iväg brevet. För min del har det nog blivit nå strul eftersom dom tom skickar posten hem till morsan och farsan vars jag inte stått skriven på ½ år, sedan så skiter jag i om dom vill att jag ska komma, dem får väll hämta mig från södra sverige om så behövs!
Citera
2010-01-04, 21:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Varken jag eller bror har fått något sådant, med brorsan tog dom inge kontakt alls efter att han skickat iväg brevet. För min del har det nog blivit nå strul eftersom dom tom skickar posten hem till morsan och farsan vars jag inte stått skriven på ½ år, sedan så skiter jag i om dom vill att jag ska komma, dem får väll hämta mig från södra sverige om så behövs!

Nåja, är det Universitet säger så låter det ju som dom strulat till det ytterligare. Dom är inte så duktiga på det där med papper så det är ju också möjligt. Då jag skulle rycka in fick jag tex tågbiljett från Ekenäs till Dragsvik. Om den hade kommit till Karis där ja har släkt hade jag kanske förstått det, men nej, och frågan är varför dom skickade biljetten till Sverige om jag nu skulle bott i Ekenäs?

Nåja, ring och få det där klarlagt så snabbt som möjligt iallafall. Det är bättre än att sitta å hoppas på det bästa.
Citera
2010-01-04, 23:29
Medlem
Jag saknar nästan den här totala yrseln som det finns i firman. Jag tänker då speciellt på tillfällen som då man skulle på permission hem till Sverige.

Man lämnar in ansökan 3 veckor i förväg. 1 vecka går och ingen lapp finns att hämta i "beviljade permissioner". Ytterligare en vecka går och som bekant ska man vara ute i god tid med flygansökan.

Nu är det 5 dagar kvar till tänkt avfärd och man samlar mod till sig för att gå till enhetschefen och fråga om han kan godkänna den.
Sen in till enhetschefen, få en jävla utskällning för att man stör honom med sådana småsaker. Sen försöker man kraksa fram att man lämnat in ansökan i god tid och att ett beslut måste fattas för att man ska hinna söka om flyget. Då blir det oftast ett "fnys" och en påskrift följt av ett "försvinn"!

Man kan inte annat än älska SA
Citera
2010-01-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Jag saknar nästan den här totala yrseln som det finns i firman. Jag tänker då speciellt på tillfällen som då man skulle på permission hem till Sverige.

Man lämnar in ansökan 3 veckor i förväg. 1 vecka går och ingen lapp finns att hämta i "beviljade permissioner". Ytterligare en vecka går och som bekant ska man vara ute i god tid med flygansökan.

Nu är det 5 dagar kvar till tänkt avfärd och man samlar mod till sig för att gå till enhetschefen och fråga om han kan godkänna den.
Sen in till enhetschefen, få en jävla utskällning för att man stör honom med sådana småsaker. Sen försöker man kraksa fram att man lämnat in ansökan i god tid och att ett beslut måste fattas för att man ska hinna söka om flyget. Då blir det oftast ett "fnys" och en påskrift följt av ett "försvinn"!

Finska jävla skogstokiga helvetesgubbar som själva skiter i brallan när hettans stund är inne, helt enkelt, stör mig något jävulskt på finnarna och deras jävla armé och deras jävla fasoner som hör hemma i stenåldern, tacka fan för att dem ska börja skära ner på de militära till att bli mer likt de svenska.
Speciellt som det var förr i tiden, farsan är utbildad Sissi under 70-talet, vissa av hans historier från hans tid i lumpen är fan helt makalösa, endast finnar och ryssar som kan hålla på med såna fasoner.
Senast redigerad av NSFG 2010-01-04 kl. 23:42.
Citera
2010-01-05, 00:18
Medlem
Äsch det är ju lite av charmen med det hela och är säkert lika fittigt i Sverige! Sen tror jag det är en nyttig erfarenhet att underställa sig folk och att sammarbeta med människor du avskyr för det är tyvärr så den gråa vardagen i det civila kan se ut.
Alla som gjort lumpen har ett samtalsämne oavsett om man känner personen eller inte. Det som var tråkigt när man kom tillbaks hit var att inse att den gemensamma nämnaren har man inte med folk här då nästan ingen gjort lumpen.
I Finland kunde man sätta sig på en bar och höra ett "Hajoo me dagana" sen tog man det med en klackspark, frågade artigt vart denne man låg inne och sedan rullade samtalet vidare
Citera
2010-01-05, 01:08
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Finska jävla skogstokiga helvetesgubbar som själva skiter i brallan när hettans stund är inne, helt enkelt, stör mig något jävulskt på finnarna och deras jävla armé och deras jävla fasoner som hör hemma i stenåldern, tacka fan för att dem ska börja skära ner på de militära till att bli mer likt de svenska.
Speciellt som det var förr i tiden, farsan är utbildad Sissi under 70-talet, vissa av hans historier från hans tid i lumpen är fan helt makalösa, endast finnar och ryssar som kan hålla på med såna fasoner.

1: Du vet inte hur vår Enhetschef skulle reagera i "Hettans Stund".
2: Han skulle garanterat skött sina uppgifter bättre än dig.
3: Du vet egentligen ingenting om "deras jävla armé".
4: Det skulle göra dig väl att få veta hut av en Enhetschef.

Menar du att det är bra att Finska Försvaret långsamt tycks gå samma stig som den Svenska? Jag har sett den Svenska motsvarigheten och det är inte vackert. Det du kallar stenålder är något som visat sig fungera.

Och vad är det egentligen din far har berättat som är så makalöst?

Du har Törni på avataren och försöker mygla dig ur värnplikten. Bara ett konstaterande.

Citat:

Haha ja, jag brukade få mina påskrivna då det var sådär 1-3 dagar kvar, då var det bara å ringa hem å skrika "boka biljett!" och hoppas att SJ inte ville ha mer än tusenlappen för en enkelresa. De var också ständigt fittiga på att ja ville ha flera dagars RF. Bor en bit norrupp i Sverige, och SJ's tabeller går inte riktigt ihop med Vikinglines. Första permissen fick jag ingen RF och spenderade 8 timmar precious HL tid bara på Viking terminalen i Sthlm..
Citera
2010-01-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
1: Du vet inte hur vår Enhetschef skulle reagera i "Hettans Stund".
2: Han skulle garanterat skött sina uppgifter bättre än dig.
3: Du vet egentligen ingenting om "deras jävla armé".
4: Det skulle göra dig väl att få veta hut av en Enhetschef.

Menar du att det är bra att Finska Försvaret långsamt tycks gå samma stig som den Svenska? Jag har sett den Svenska motsvarigheten och det är inte vackert. Det du kallar stenålder är något som visat sig fungera.

Och vad är det egentligen din far har berättat som är så makalöst?

Du har Törni på avataren och försöker mygla dig ur värnplikten. Bara ett konstaterande.
1: det vet nog egentligen ingen av oss
2: det skulle han säkert göra eftersom han är utbildad, det är inte jag.
3: Förutom att jag "nästan" bor i Finland, har hela min släkt som är av de manliga könet gjort lumpen i finland samt vissa även deltagit i andra världskriget, sedan är jag väldigt intresserad av de militära samt krigshistoria, så ja, någon uppfattning har jag om hur det ser ut dock har jag ingen egen erfarenhet.
4: Varför skulle det göra de? Har bättre och nyttare saker för mig, tex skaffa mig en utbildning, än att springa runt och lyssna på halvidioter och skrika "laukaus" i skogen. Sedan har jag inget större intresse och behov av att veta hur man på bästa sätt har ihjäl andra människor.

Ja det tycker jag verkligen, du verkar vara en av dessa som inte inser att stridande marksoldater inte har något, som är så jävla löjligt att ens tänka på, att sätta emot "ryssen" när dem kommer(tar detta som ex. då denna paranoida tanke ännu finns kvar). Att denna tanke ens kvarstår är ju helt sjukt, att det ens finns folk som "tror" på att vårat lilla land Finland kan sätta emot stormakter om krig bryter ut är ju sinnesjukt. Spara människoliven och kapitulera direkt skulle jag förespråka. Samtidigt tycker jag dock att, man som i sverige, ska bevara en sådan militär som är frivillig att delta i, där dem som vill delta får göra det osv, tjänster och biståndshjälp till länder som kosovo osv har jag inga problem med, det tycker jag att är bra.

Tex engång fick en alokas stå med en genomblöt karvalakki utanför Upseeriteltta i -30 för att han hade glömt att "knacka" på och samtidigt göra "knackknack"-ljud på "dörren" som finns på tältet, mössan frös fast i huvudet på honom och han låg i sjukstugan ett par veckor. Som sagt, tur att sådant inte förekommer idagsläget.

Nej, jag försöker itne "Mygla" mig ur värnplikten, vill bara inte göra den i finland då jag anser att jag inte får något ut av de, hade velat göra den i sverige men kom inte in.

Ja, jag har en bild på Lauri Törni eftersom han var en sjuhelvetes soldat tillsammans med alla andra som stred för, ska vi säga Mannerheim och Hitlers sak.
Citera
2010-01-05, 14:43
Medlem
Citat:
Äsch det är ju lite av charmen med det hela och är säkert lika fittigt i Sverige! Sen tror jag det är en nyttig erfarenhet att underställa sig folk och att sammarbeta med människor du avskyr för det är tyvärr så den gråa vardagen i det civila kan se ut.
Alla som gjort lumpen har ett samtalsämne oavsett om man känner personen eller inte. Det som var tråkigt när man kom tillbaks hit var att inse att den gemensamma nämnaren har man inte med folk här då nästan ingen gjort lumpen.
I Finland kunde man sätta sig på en bar och höra ett "Hajoo me dagana" sen tog man det med en klackspark, frågade artigt vart denne man låg inne och sedan rullade samtalet vidare
Ja det förstår jag, tror absolut att värnplikten kan ha en positiv inverkan på vissa, både socialt och på andra plan, men vad gör man om man kan göra så i en bar utan att ha gjort lumpen, behöver man gå lumpen för detta ändamål, för att ha något att prata om, om man redan har ytterst lätt för det sociala livet med färmlingar?
Citera
2010-01-05, 15:13
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
1: det vet nog egentligen ingen av oss
2: det skulle han säkert göra eftersom han är utbildad, det är inte jag.
3: Förutom att jag "nästan" bor i Finland, har hela min släkt som är av de manliga könet gjort lumpen i finland samt vissa även deltagit i andra världskriget, sedan är jag väldigt intresserad av de militära samt krigshistoria, så ja, någon uppfattning har jag om hur det ser ut dock har jag ingen egen erfarenhet.
4: Varför skulle det göra de? Har bättre och nyttare saker för mig, tex skaffa mig en utbildning, än att springa runt och lyssna på halvidioter och skrika "laukaus" i skogen. Sedan har jag inget större intresse och behov av att veta hur man på bästa sätt har ihjäl andra människor.

Ja det tycker jag verkligen, du verkar vara en av dessa som inte inser att stridande marksoldater inte har något, som är så jävla löjligt att ens tänka på, att sätta emot "ryssen" när dem kommer(tar detta som ex. då denna paranoida tanke ännu finns kvar). Att denna tanke ens kvarstår är ju helt sjukt, att det ens finns folk som "tror" på att vårat lilla land Finland kan sätta emot stormakter om krig bryter ut är ju sinnesjukt. Spara människoliven och kapitulera direkt skulle jag förespråka. Samtidigt tycker jag dock att, man som i sverige, ska bevara en sådan militär som är frivillig att delta i, där dem som vill delta får göra det osv, tjänster och biståndshjälp till länder som kosovo osv har jag inga problem med, det tycker jag att är bra.

Lägger jag ett elstängsel runt min boskap kommer vargen kanske ta sig över det och riva fåren, men den kommer att överväga om det är värt att bli bränd innan den försöker. Givetvis skulle Finland få stryk om Ryssland gav sig fan på det, men han lär överväga om det är värt det. Sverige tex saknar elstängsel, så vill vargen komma så är det dukat och klart. Med pengarna du sparar kan du köpa en modetidning.

Med din syn på det hela föreslår jag att du gör dig av med både brandvarnare och släckare, för det har säkert inte brunnit i villan på 200 år, även om grannkåken har brunnit ungefär vart femtionde år.
Citat:
Tex engång fick en alokas stå med en genomblöt karvalakki utanför Upseeriteltta i -30 för att han hade glömt att "knacka" på och samtidigt göra "knackknack"-ljud på "dörren" som finns på tältet, mössan frös fast i huvudet på honom och han låg i sjukstugan ett par veckor. Som sagt, tur att sådant inte förekommer idagsläget.

Tarvligt gjort, men det finns något som kallas muskelminne. Gör kroppen ont lär sig både den och hjärnan. Så är det, och sen att det är synd om folk, det är det, och det är synd.
Citat:
Nej, jag försöker itne "Mygla" mig ur värnplikten, vill bara inte göra den i finland då jag anser att jag inte får något ut av de, hade velat göra den i sverige men kom inte in.

Gratulerar. Det där var sannolikt det mest egoistiska misslyckandet till att ursäkta sig jag hört.

Citat:
Ja, jag har en bild på Lauri Törni eftersom han var en sjuhelvetes soldat tillsammans med alla andra som stred för, ska vi säga Mannerheim och Hitlers sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in