2011-11-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Vad är det för jävla bullshit?!

I helvete att de gör så i ett fängelse.
Möjligen på tungt kriminella och farliga brottslingar.

Men inte på en person som på fredlig väg annonserat att han tänker totalvägra, och bara ska sitta i tre månader.

Eller har du nån källa som kan styrka ditt uttalande?

Civiltjänst är du emot det också?
Citera
2011-11-29, 16:17
Medlem
Sinkomiess avatar
Men herrejösses, vafan kom hårdiskussionen ifrån?

Jag tog bort en ganska ordentlig fläta lagom tills dess jag gjorde värnplikten. Det blev lite kallare om skalpen än vad jag var van vid, inte desto mera. Det var till den nivå att jag efter värnplikten behöll mellan 0 och 20mm i två tre år. Sen började förvisso spara ut det igen, främst för att jag är en lazy motherfucker och inte orkar klippa mig regelbundet.

Då jag numera är Hemvärnssoldat så kan jag berätta att jag har rena rama rolf med håret varenda av de visserligen få övningarna varje år. Det fryser, det tvinnas, det fastnar, det dryper av äcklig ingrodd svett och det fastnar i allt från granskog till vapenmekanismer. Då detta är isolerat 3-4ggr per år så orkar jag mer det hela, men hade detta varit min vardag hade jag fan ryckt av håret själv av ren frustration efter bara någon vecka.

Utöver allt detta jävulskap håret ställer till med så talade jag med en veteran för en tid sedan. Fick det nämnt att om något var värre än både höghastighetsbly och splitterregn så var det löss. Tidvis skrubbade man till och med könsbehåringen med bensin, om sådant fanns tillhands.

Behåller man håret genom sin värnplikt kommer det i bästa fall inte orsaka en direkt fara utan bara vara till en jävla massa bekymmer. Har man typiskt oflyt kommer det också inte helt osannolikt vara förstört efteråt och likt förbannat behöva klippas av och växa ut pånytt.

Men visst, skulle någon anse att håret var såpass viktigt för ens identitet att man inte skulle kunna leva utan det i ett eller två år, såpass viktigt att man till och med (inbillar sig) att man vore beredd att skada någon annan för det, så borde man väl förvisso få behålla det. Men sen ska man inte gnälla när grävlingar bygger bo i det. Fast å andra sidan, vore håret en såpass viktig del av sagda persons identitet så skulle det kanske vara närmast med en liten sinnesundersökning först, för denna person måste fanimej vara duktigt efterbliven.

För att fatta det kort, Alexander den store beordrade att hans krigare skulle vara både renrakade och korthåriga för att inte fiendesoldaterna skulle kunna rycka tag i deras lugg under strid, och på den vägen är det.
Citera
2011-11-29, 17:07
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Civiltjänst är du emot det också?
Civiltjänst är en form av bestraffing eftersom den tjänstgöringen pågår 395 dagar, vilket är mer än dubbelt så långt som vanliog värnplikten, som pågår 6 månader i sin kortaste form.
Amnesty International erkänner fängslade finska totalvägrare som åsiktsfångar. Och de har även beslutat att cliviltjänstgöringens längre tid gör denna till ett straff.

Det vore bekvämare att sitta i fängelse i 3 månader, än att knega med civiltjänst i över ett år.
De allra flesta totalvägrare hamnar dessutom på öppna anstalter vilket innebär att man får vistas en del utanför fängelset.
Det finns inte heller taggtråd, elstängsel och fängelsegaller, utan det är mera öppet.
Så jag hade utan tvekan valt fängelse.

Och du, Trovalla. Du har fortfarande inte svarat på en av mina frågor: Hade ni även tvingat en kvinna att klippa sig om ni fått "order" om att göra det??
Citera
2011-11-29, 17:21
Medlem
Elizabets avatar
@Sinkomies:

Får jag fråga: Duschar man aldrig under det halvår man gör lumpen?? Det måste väl för i helvetet finnas tid att löga sig?

Och om jag har håret noggrant uppsatt SÅ HÄR http://www.defense.gov/DODCMSShare/N...-5930c-006.jpg

HUR kan då håret tvinnas, och fastna i granskog och vapenmekanismer??

Och ditt argumnet om A den Store håller inte.
Det var för flera århundraden sedan. Mig veterligen har dagens soldater oftast hjälmar på sig i fält.
Och dessutom kan långt hår fixas till med uppsättningar, pannband och hårnät.
Citera
2011-11-29, 17:31
Medlem
Citat:
Civiltjänst är en form av bestraffing eftersom den tjänstgöringen pågår 395 dagar, vilket är mer än dubbelt så långt som vanliog värnplikten, som pågår 6 månader i sin kortaste form.
Amnesty International erkänner fängslade finska totalvägrare som åsiktsfångar. Och de har även beslutat att cliviltjänstgöringens längre tid gör denna till ett straff.

Det vore bekvämare att sitta i fängelse i 3 månader, än att knega med civiltjänst i över ett år.
De allra flesta totalvägrare hamnar dessutom på öppna anstalter vilket innebär att man får vistas en del utanför fängelset.
Det finns inte heller taggtråd, elstängsel och fängelsegaller, utan det är mera öppet.
Så jag hade utan tvekan valt fängelse.

Och du, Trovalla. Du har fortfarande inte svarat på en av mina frågor: Hade ni även tvingat en kvinna att klippa sig om ni fått "order" om att göra det??

Nej civiltjänst är 362 dagar precis som värnplikten är för många, gjorde själv 362dagar.

Civiltjänst är saker som du ska sköta under krigstid, behövligt att vara förbered.

Kan bara svara för mig. Hade någon till officerskåren hörande gett mig en sån order hade jag utfört den.

Vilka va dina andra frågor?
Citera
2011-11-29, 18:55
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Nej civiltjänst är 362 dagar precis som värnplikten är för många, gjorde själv 362dagar.

Civiltjänst är saker som du ska sköta under krigstid, behövligt att vara förbered.

Kan bara svara för mig. Hade någon till officerskåren hörande gett mig en sån order hade jag utfört den.

Vilka va dina andra frågor?
Jaha, de har väl förkortat civiltjänsttiden då. alltid ett steg i rätt rikting i.a.f.
Men jag vet säkert att man kan göra värnplikt som bara är ett halvår.

Okej, men håret är trots allt en kroppsdel som vilken annan kroppsdel som helst.
Om du fått order att amputera någons fingrar, hade du gjort det då?
Citera
2011-11-29, 19:15
Medlem
Citat:
Jaha, de har väl förkortat civiltjänsttiden då. alltid ett steg i rätt rikting i.a.f.
Men jag vet säkert att man kan göra värnplikt som bara är ett halvår.

Okej, men håret är trots allt en kroppsdel som vilken annan kroppsdel som helst.
Om du fått order att amputera någons fingrar, hade du gjort det då?

Den har varit 362 dagar väldigt lång tid.

Ja de finns 6 månader för manskap. Det är efter behov det utbildas.

Du kan inte jämföra hår med kroppdel, kroppsdelar växer inte ut igen.
Citera
2011-11-29, 19:21
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
@Sinkomies:

Får jag fråga: Duschar man aldrig under det halvår man gör lumpen?? Det måste väl för i helvetet finnas tid att löga sig?

Och om jag har håret noggrant uppsatt SÅ HÄR http://www.defense.gov/DODCMSShare/N...-5930c-006.jpg

HUR kan då håret tvinnas, och fastna i granskog och vapenmekanismer??

Och ditt argumnet om A den Store håller inte.
Det var för flera århundraden sedan. Mig veterligen har dagens soldater oftast hjälmar på sig i fält.
Och dessutom kan långt hår fixas till med uppsättningar, pannband och hårnät.

Duschar växer inte på träd, Allra minst i skogen. Ligger man i fält i två veckor, ja bara några dagar så blir man, inte som undantag utan som regel, överraskad över hur jävla snuskig och äcklig man kan bli på så kort tid, och det framförallt i håret om man har sådant. Man kan utan vidare klia sig blodig.

Jag har närmast försökt att slå in håret i julklappspapper - Det hjälper inte. Vipps så har det på något jävulskap gått upp och vipps fastnar jag i närmaste granjävel. Har man någon typisk svensk version av radiosambandstjänst går det säkert utmärkt att ha långt hår, och när man sitter i radiovagnen utan att göra något mer fysiskt ansträngande än springa ut och panga lite utanför och sedan fika saft och bulle i solen efteråt så fungerar säkert en knut utmärkt. I fältförhållanden kommer det dock omgående att gå åt helvete med knuten precis som med allt annat.

Hjälm använde man även på Alexanders tid, och vad gäller uppsättningar fanns det troligtvis ännu fler modeller av sådana på den tiden. I övrigt var exemplet mer bildligt talat snarare än aktuellt.
Citera
2011-11-30, 13:48
Medlem
Boijers avatar
Sen behöver inte kvinnor klippa sig heller i finska lumpen. De har håret i boll eller hur man nu ska förklara det. Jag kan också säga att jag skulle nog klippa bort håret även om man inte var tvungen till det just p.g.a. hygieniska skäl.
Citera
2011-12-01, 14:56
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boijer
Sen behöver inte kvinnor klippa sig heller i finska lumpen. De har håret i boll eller hur man nu ska förklara det. Jag kan också säga att jag skulle nog klippa bort håret även om man inte var tvungen till det just p.g.a. hygieniska skäl.
VA?! Det ska väl för FAN vara samma regler för män och kvinnor!?

Finska lumpen bör vara obligatorisk även för kvinnor och givetvis ska klipptvånget även gälla kvinnorna.
Eller är inte män och kvinnor lika mycket värda?

Varför skulle inte en långhårig man kunna ha håret uppsat i en boll på samma sätt?

Och vad händer med en kvinna som har "halvlångt" hår som är för kort för att sätta upp?
Typ så här:
http://www.hairdosidea.com/wp-conten...gth-hair-3.jpg

Blir hon tvungen att klippa sig kort eller får hon ha håret slängandes fritt?

För övrigt har jag idag skickat ett mail till finska regeringen och skällt ut dem efter noter.
Senast redigerad av Elizabet 2011-12-01 kl. 14:59.
Citera
2011-12-01, 15:05
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Den har varit 362 dagar väldigt lång tid.

Ja de finns 6 månader för manskap. Det är efter behov det utbildas.

Du kan inte jämföra hår med kroppdel, kroppsdelar växer inte ut igen.

Vi jämför så här då:
Du beordras att med kniv skära djupa sår i ansiktet på en värnpliktig.
För regeringen har bestämt att alla som gör lumpen skall ha blodiga ärr i ansiktet.

Ärren läker, även om det i värsta fall kan ta 2-3 år.
Precis som att hår växer ut, men det kan ta flera år om man ska ha långt hår.
Senast redigerad av Elizabet 2011-12-01 kl. 15:08.
Citera
2011-12-01, 15:08
Medlem
Citat:
Vi jämför så här då:
Du beordras att med kniv skära djupa sår i ansiktet på en värnpliktig.
För regerigen har bestämt att alla som gör lumpen skall ha blodiga ärr i ansiktet.

Ärren läker, även om det i värsta fall kan ta 2-3 år.
Precis som att hår växer ut, men det kan ta flera år om man ska ha långt hår.

Förmodligen hade ingen utfört denna order så är en väldigt svår fråga att svara på, men om det skulle ses som normalt och accepterat av samhället precis som att klippa håret vid påbörjan av tjänstgöring så ja. Om skära ärr och klippa av håret är samma sak så hade jag haft ett eget ärr och skurit ärr på folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in