2010-03-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Då har du tur och kan säkert hinna med ganska många permissioner hemma, annat blir det för stackars Trovalla

Äsch, helgerna i Ekenäs är ju bara trevliga Inte lika trevligt när man ska "hem" till brigaden för att sova efter en blöt kväll, men då får man bara starkare skäl att charma en vacker finska och eventuellt få en sovplats i en mjukare bädd
Citera
2010-03-16, 08:00
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Äsch, helgerna i Ekenäs är ju bara trevliga Inte lika trevligt när man ska "hem" till brigaden för att sova efter en blöt kväll, men då får man bara starkare skäl att charma en vacker finska och eventuellt få en sovplats i en mjukare bädd

Nå jovars, men det suger ändå pitt att bo ovanför Gävle i det här skedet. Bor du just i Gävle hinner du tack vare att tåg & båttider inte går ihop åka upp, ta en kaffe från pressbyrån vid station och sedan vända tillbaks igen på en vanlig veckosluts loma. Jag tror själv jag var hemma bara 4ggr på ett år, eftersom skapparna också sällan är så hyggliga på att bevilja 4 eller fler dagars permissioner. "Ni hinner gott och väl över till Sthlm och tillbaka över veckoslutet" var tänket, sen att nöta in det i skallen på dem att det finns ett Sverige ovanför Stockholm också var en annan sak..
Citera
2010-03-17, 02:46
Medlem
knptys avatar
Jag fick flyg hem till Borås (ja, flyg till gbg) 4 gånger under mitt år i Draka. Var inga som helst konstigheter att tjöta lite med skapparna på Amfsken och 2Kust så fixade de biljett.
Dock fick jag endast 3 massaloma, allt som allt 32 dagar hemma med julpermis inräknad.
Och Ettan, vilka minnen/minnesluckor man har därifrån! Ettan Big burger och två stop tack!

Btw, någon som ska ner på Hangö-regattan i år?
Citera
2010-03-17, 08:03
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knpty
Btw, någon som ska ner på Hangö-regattan i år?

Vi (107) ska ha en reunion i Åbo i slutet på Juli, men funderar på att åka tidigare å ta en titt på Hangö också
Citera
2010-03-22, 04:04
Medlem
Dionyoss avatar
Läste att "Ettan" har stängt :/ Bara öppet på sommaren, lite dåligt imo. Vart ska beväringarna nu fara ti? Santa Fe och Affes är väl enda egentligen, affes är lite drygt då man måst ta taxi eller nå tillbaka. Eller hur går tågen från Karis på kvällarna? Har för mig att Affes ligger i Karis.
Citera
2010-03-22, 08:55
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Läste att "Ettan" har stängt :/ Bara öppet på sommaren, lite dåligt imo. Vart ska beväringarna nu fara ti? Santa Fe och Affes är väl enda egentligen, affes är lite drygt då man måst ta taxi eller nå tillbaka. Eller hur går tågen från Karis på kvällarna? Har för mig att Affes ligger i Karis.

Jo, Affes ligger i Karis.. trevligare ställe än man väntar sig faktiskt. Tåg och buss borde det nog gå så man tar sig dit å ifrån, men frågan är hur värt det är då kvällsarna bara är ti 21:00.
Citera
2010-03-22, 23:09
Medlem
Vilken tur jag har som bor alldeles vid Gävle

Men kanske mer värt att åka till Kyrkslätt på helgerna där min mommo bor
Citera
2010-03-30, 02:06
Medlem
knptys avatar
Nå gossar? Hur går det för er som ryckte in nu i januari? Vilka befattningar har ni fått? Trivs ni?
Käkat en Ettan big burger än? Kanske beställt för många tequilas på Santa Fe?
Hajo me dagana pojkar.
Citera
2010-03-30, 13:52
Medlem
_Monk_s avatar
verkar finnas några kunniga här i tråden så jag passar på att fråga..

Hur ska jag gå tillväga för att få utbilda mig i finland?
hur funkar det med medborgarskap, osv?

lika bra att söka sig dit eftersom man blir ratad utan vettig anledning här i sverige, vet inte hur många gånger jag sökt in till försvarsmakten här och failat:S och nej det e inte pga mig, utan alla dessa underbara omstruktureringar vi har
Citera
2010-03-30, 17:04
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
verkar finnas några kunniga här i tråden så jag passar på att fråga..

Hur ska jag gå tillväga för att få utbilda mig i finland?
hur funkar det med medborgarskap, osv?

lika bra att söka sig dit eftersom man blir ratad utan vettig anledning här i sverige, vet inte hur många gånger jag sökt in till försvarsmakten här och failat:S och nej det e inte pga mig, utan alla dessa underbara omstruktureringar vi har

Hm, för att börja med några grundläggande frågor:
1: Hur Gammal är du?
2: Har du Finskt (el dubbelt) medborgarskap?
3: Om inte, vad har du för relation till Finland, är tex Far din finne?
Citera
2010-03-30, 22:25
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Hm, för att börja med några grundläggande frågor:
1: Hur Gammal är du?
2: Har du Finskt (el dubbelt) medborgarskap?
3: Om inte, vad har du för relation till Finland, är tex Far din finne?

Ena föräldern finne, jag är i tjugoårsåldern.

skulle va jäkligt fint att få utbilda sig i finland, där dom fortfarande utbildar soldater för krig, istället för att göra som här i sverige att man utbildar nån sorts securitasvakter i m90 färger.
Citera
2010-03-30, 22:46
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
Ena föräldern finne, jag är i tjugoårsåldern.

skulle va jäkligt fint att få utbilda sig i finland, där dom fortfarande utbildar soldater för krig, istället för att göra som här i sverige att man utbildar nån sorts securitasvakter i m90 färger.

Då gissar jag att det är din far som är finne, eftersom barnet ofta ärver moderns medborgarskap, korrekt? Jag är inte så insatt i vad som krävs för att få finskt medborgarskap, men jag tror det borde vara en god bit på vägen, bara du formulerar din önskan snyggt.

Och vad gäller att att utbilda sig i Finland istället för här så säger jag likadant, i det här landet blir det bara skämt gjort. Och frågan är hur lång tid det tar innan Finland ser likadant ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in