Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-14, 09:57
Medlem
Här kan ni som skall rycka in läsa en dagbok skriven av en beväring i Dragsvik.

http://yle.fi/extrem/program/program_view.php?id=50
Citera
2010-03-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceman91
Jag ska också in den 12e juli och på mina papper står det också att jag bara ska vara i Dragsvik senast kl.1600 så jag antar att man blir placerad så fort man kommer dit

Annars så vare bra att få lite vägbeskrivningar, hade nog blivit lite knepigt annars xD Men det e ju iaf skönt att höra att det e flera från Sverige som ska in, så blir man inte helt utstött hehe

Vart i Sverige bor du?

tänkte om det var någon som var sugen på o ta båtjäveln eller flyget över?
Citera
2010-03-14, 21:44
Medlem
Luigis avatar
Har en fråga som jag postade för länge sedan men som jag aldrig fick ett riktigt svar på.

Jag rycker in i juli (Dragsvik) och vad jag förstår borde pappren om sina önskemål (utbildningsriktning) komma i brevlådan någon gång i maj? Det jag undrar är vilket man har större nytta av om man tänker söka in till Polishögskolan, att ha varit på den 9 månaders långa utbildningen som Militärpolis eller ha gått den 12 månaders långa utbildningen som Undersergeant?
Citera
2010-03-14, 22:05
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Har en fråga som jag postade för länge sedan men som jag aldrig fick ett riktigt svar på.

Jag rycker in i juli (Dragsvik) och vad jag förstår borde pappren om sina önskemål (utbildningsriktning) komma i brevlådan någon gång i maj? Det jag undrar är vilket man har större nytta av om man tänker söka in till Polishögskolan, att ha varit på den 9 månaders långa utbildningen som Militärpolis eller ha gått den 12 månaders långa utbildningen som Undersergeant?

Har inget bra svar. Men kanske 12 månader som underbefäl i Milpol? Det skulle jag välja i din sits.
Citera
2010-03-14, 22:22
Medlem
OKPOSOs avatar
Ni som ska rycka in..

Blir ni placerade i något av de svensk-finska förbanden i Finlands Försvarsmakt?

Hur ser det ut förresten, om båda föräldrarna är finländare räknas man som hel finländare då trots att man bor i Sverige och således hamnar i ett finsk förband? Beror i och för sig på om man kan finska anar jag.

Svårt det där med länder som är tvåspråkiga, än värre när det blir än fler..
Citera
2010-03-14, 23:48
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Ni som ska rycka in..

Blir ni placerade i något av de svensk-finska förbanden i Finlands Försvarsmakt?

Alla utlänningar, mest svenskar hamnar per automatik vid Nylands Brigad som är den enda svenskspråkiga garnissionen.

Citat:
Hur ser det ut förresten, om båda föräldrarna är finländare räknas man som hel finländare då trots att man bor i Sverige och således hamnar i ett finsk förband? Beror i och för sig på om man kan finska anar jag.

Barnet ärver moderns medborgarskap då det föds, och har man finskt har det ingen skillnad om man bor i utlandet eller i Finland, man blir kallad till tjänstgöring, men iallafall sålänge man fortfarande är född utomlands blir det automatiskt Dragsvik (NylBr). Det händer väl emellanåt att någon svensk blir kallad till tex nåt regemente i Lappland, men då beror det oftast på strul, tex att modern är folkbokförd i närheten eller nåt. Då jag ryckte in så stog det i papprena trots att jag levt hela mitt liv i Sverige att jag var bosatt i Ekenäs i södra Finland, troligtvis för att min mor är född där. Nu ligger den staden vägg i vägg med Dragsvik så jag hamnade där ändå, men det är inte omöjligt att om jag tex stått skriven i Tammerfors att jag kallats till den närmaste Garnissionen därifrån, som då är finskspråkig.

Däremot ska det inte vara några problem för tex en Sverigeboende att söka sig till ett Finskspråkigt regemente, ifall man nu vill det..

Citat:
Svårt det där med länder som är tvåspråkiga, än värre när det blir än fler..

Jovars, men det har väl sin charm det också.
Citera
2010-03-14, 23:52
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi

Du kan som TomEMT sa kombinera de båda om du har tur. I Underofficersskolan får man också gå flera olika Ledarskapskurser, och sådana är ju snygga att ha papper på tex om man vill bli polis, och rent allmänt i arbetslivet också.
Citera
2010-03-14, 23:59
Medlem
OKPOSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Alla utlänningar, mest svenskar hamnar per automatik vid Nylands Brigad som är den enda svenskspråkiga garnissionen.

Tack för svaret!

Min morfar stred i Vinterkriget i ett finlands-svenskt förband, oklart vilket. Tunga Sektionen 3, var han i alla fall tillhörig. Är det något som har en koppling till Nylands Brigad way back, månne?
Citera
2010-03-15, 00:11
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Tack för svaret!

Min morfar stred i Vinterkriget i ett finlands-svenskt förband, oklart vilket. Tunga Sektionen 3, var han i alla fall tillhörig. Är det något som har en koppling till Nylands Brigad way back, månne?

Hm, jag känner igen Tunga Sektionen, men sådana fanns det nog många av. Jag är inte helt hundra på om det gäller alla, men iaf stora delar av alla de svensk-finska förbanden krympte ihop till de olika Battaljonerna som nu finns i Nylands Brigad, månne inte Tunga Sektionen var en av dem som idag är Ekenäs Kustbattaljon, eller om det var Raseborgs?

Ska ta och kolla lite i rullorna å se om jag hittar nåt.

Edit: Svenskspråkiga förband under Krigen:

Citat:
VINTERKRIGET 1939 – 1940
INFANTERI FÄLTARTILLERI
JR 9 RsPsto 1
JR 10 RsPsto 2
II/1.Pr RsPsto 3
III/JR 61 RsPsto 4
ErP 18 RsPsto 5
ErP 20 RsPsto 6
PPP 8 1.ErRsPtri
1.PPK 3.ErRsPtri
2.PPK
FORTSÄTTNINGSKRIGET
1941 – 1945
JR 13 JärjPsto 1
JR 24 JärjPsto 4
JR 55 10.ErJärPtri
JR 61 RsPsto 2
ErP 1 RsPsto 3
ErP 18 RsPsto 4
ErP 27 RsPsto 13
LinP 18 RsPsto 17
27.KrhK RsPsto 18
59.TykK RsPsto 21
SyvLinPsto 18
KvPsto 18
SyvLinPsto 1

Citat:
Den Tunga Sektionen 3 hade uppställts av svenskspråkiga artillerireservister från många olika orter. Utrustningen inom dess 1 och 2 batteri var gamla haubitsar, men de var de enda motoriserade enheterna inom det finländska artilleriet. Alla andra artilleritrupper var hästdragna. Huvuddelarna av sektionen stödde infanteristernas kamp på Mellersta Näset och i krigets slutskede nordost om Viborg. Utrustningen inom sektionens 3 batteri var mycket gamla kanoner med styv lavett av årsmodell 1877. Batteriet fungerade som avdelt till en början i de mellersta delarna av Karelska näset och senare österom Viborg.

De Tunga Sektioner som står skrivna att ha funnits i just Dragsvik är bara 1,2 och 6 mellan åren 1940 och 1941, och då 3an ska ha bestått av Reservister som verkar vara lite på random ihop plockade är det svårt att gissa riktig hemort för förbandet.

Under den här tiden fanns det dock flera svenskspråkiga små ubildningsförband mer eller mindre tillfälligt, och det måste väl få sägas att alla dessa slagit samman till NylBr. Och då kan man väl säga att Tunga Sektionerna 1,2 och 6 är, säkert tillsammans med bland annat 3an föregångare till vad som senare blev Raseborgs Kustartelleribataljon som sedan 2004 tyvärr är nedlagd och har ersatts av en Kustrobotpluton som finns vid Ekenäs Kustbataljon.

http://openlibrary.org/b/OL2307423M/Tunga_sektionen_3_under_framryckningsskedet_1941-1942
Hittar du den där kanske det kan klarna ytterligare
Senast redigerad av Sinkomies 2010-03-15 kl. 00:36.
Citera
2010-03-15, 03:05
Medlem
Dionyoss avatar
Kom ihåg att för de som sover på brigaden "varje helg", så är "Ettan" ett utmärkt ställe att vara en fredagkväll på. Jag brukade (trots att det nästan alltid var tomt där) fara dit och köpa ettans bigburger med ett stop och låna en bärbar dator gratis, och chatta med folket här hemma. Dricka några stop och bara ta det lugnt, även om det kan verka lite trist, men det var rätt skönt imo.
Citera
2010-03-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Vart i Sverige bor du?

tänkte om det var någon som var sugen på o ta båtjäveln eller flyget över?

Bor i stockholm så har inte direkt långt till båten xD

Båt e nog bättre än flyg enligt mig. Finns mat o dricka, helt ok stämning och så slipper man betala en massa onödigt för att flyga. ^^ Tar ju "bara" 11h med båt så det e inte alls så farligt.

Angående vilka det e som hamnar i Dragsvik så e det mest finlandssvenskar o så en handfull av oss från Sverige
Citera
2010-03-15, 21:14
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceman91
Bor i stockholm så har inte direkt långt till båten xD

Då har du tur och kan säkert hinna med ganska många permissioner hemma, annat blir det för stackars Trovalla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in