Citat:
Ursprungligen postat av OKPOSO
Tack för svaret!
Min morfar stred i Vinterkriget i ett finlands-svenskt förband, oklart vilket. Tunga Sektionen 3, var han i alla fall tillhörig. Är det något som har en koppling till Nylands Brigad way back, månne?
Hm, jag känner igen Tunga Sektionen, men sådana fanns det nog många av. Jag är inte helt hundra på om det gäller alla, men iaf stora delar av alla de svensk-finska förbanden krympte ihop till de olika Battaljonerna som nu finns i Nylands Brigad, månne inte Tunga Sektionen var en av dem som idag är Ekenäs Kustbattaljon, eller om det var Raseborgs?
Ska ta och kolla lite i rullorna å se om jag hittar nåt.
Edit: Svenskspråkiga förband under Krigen:
Citat:
VINTERKRIGET 1939 – 1940
INFANTERI FÄLTARTILLERI
JR 9 RsPsto 1
JR 10 RsPsto 2
II/1.Pr RsPsto 3
III/JR 61 RsPsto 4
ErP 18 RsPsto 5
ErP 20 RsPsto 6
PPP 8 1.ErRsPtri
1.PPK 3.ErRsPtri
2.PPK
FORTSÄTTNINGSKRIGET
1941 – 1945
JR 13 JärjPsto 1
JR 24 JärjPsto 4
JR 55 10.ErJärPtri
JR 61 RsPsto 2
ErP 1 RsPsto 3
ErP 18 RsPsto 4
ErP 27 RsPsto 13
LinP 18 RsPsto 17
27.KrhK RsPsto 18
59.TykK RsPsto 21
SyvLinPsto 18
KvPsto 18
SyvLinPsto 1
Citat:
Den Tunga Sektionen 3 hade uppställts av svenskspråkiga artillerireservister från många olika orter. Utrustningen inom dess 1 och 2 batteri var gamla haubitsar, men de var de enda motoriserade enheterna inom det finländska artilleriet. Alla andra artilleritrupper var hästdragna. Huvuddelarna av sektionen stödde infanteristernas kamp på Mellersta Näset och i krigets slutskede nordost om Viborg. Utrustningen inom sektionens 3 batteri var mycket gamla kanoner med styv lavett av årsmodell 1877. Batteriet fungerade som avdelt till en början i de mellersta delarna av Karelska näset och senare österom Viborg.
De Tunga Sektioner som står skrivna att ha funnits i just Dragsvik är bara 1,2 och 6 mellan åren 1940 och 1941, och då 3an ska ha bestått av Reservister som verkar vara lite på random ihop plockade är det svårt att gissa riktig hemort för förbandet.
Under den här tiden fanns det dock flera svenskspråkiga små ubildningsförband mer eller mindre tillfälligt, och det måste väl få sägas att alla dessa slagit samman till NylBr. Och då kan man väl säga att Tunga Sektionerna 1,2 och 6 är, säkert tillsammans med bland annat 3an föregångare till vad som senare blev Raseborgs Kustartelleribataljon som sedan 2004 tyvärr är nedlagd och har ersatts av en Kustrobotpluton som finns vid Ekenäs Kustbataljon.
http://openlibrary.org/b/OL2307423M/Tunga_sektionen_3_under_framryckningsskedet_1941-1942
Hittar du den där kanske det kan klarna ytterligare