2009-01-08, 21:27
Medlem
Jag hade en vanlig liten maglite och en morakniv.
Citera
2009-01-08, 22:56
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Jag hade en vanlig liten maglite och en morakniv.

Ok, jag tänkte nog också ta en Mora 2000, billig och funkar.
Citera
2009-01-08, 23:56
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Ok, jag tänkte nog också ta en Mora 2000, billig och funkar.

Du borde ta med dig en pannlampa och en vanlig ficklampa. Den vanliga ficklampan kan vara bra o ha med sig på läger. Pannlampan kan vara bra om du vill ligga o läsa efter tystnad(22:00). mp3-spelare är bra o ha med sig också. Musik o de kan du byta på mp3-spelaren i BevKom under fritiden. Och det kan vara skönt ibland o ha med det på läger.

Angående kniv och det så hade jag med mig en multitool (Gerber ftw), och det gick riktigt bra. Men en morakniv kan också vara bra att ha med sig.
Citera
2009-01-09, 10:30
Medlem
KSEs avatar
Jaha var det dags igen, får passa på att önska er lycka till.
Ni kommer inte ångra att ni gjorde lumpen i Dragsvik, många fina minnen får ni med er hem sen.
Personligen skulle jag absolut kunna göra om allt igen om jag fick !

Kom ihåg att uppdatera tråden med info och anekdoter så ofta ni kan
Citera
2009-01-10, 22:34
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Jaha var det dags igen, får passa på att önska er lycka till.
Ni kommer inte ångra att ni gjorde lumpen i Dragsvik, många fina minnen får ni med er hem sen.
Personligen skulle jag absolut kunna göra om allt igen om jag fick !

Kom ihåg att uppdatera tråden med info och anekdoter så ofta ni kan

För min del bär det av emot Sodankylä i övermorgon, är det någon annan
på forumet som ska rycka in på några andra förband än NylBr I/09, eller II/09?
Citera
2009-01-11, 01:03
Medlem
Hur mycket erhåller man som beväring i Finland i dags/månadsersättning?
Finns "muckarbidrag" i Finland?
Citera
2009-01-11, 01:28
Medlem
lintus avatar
"Beväringens dagspenning är allt efter tjänstgöringstiden (1-6 mån.) 4,40 €, (7-9 mån.) 7,30 € eller (10-12 mån.) 10,20 €. Dagspenningen utbetalas i allmänhet på bankkonto två gånger i månaden."

Saxat från
http://www.forsvarsmakten.fi/varusmi...amatkat.dsp?rp

Jag tror inte att man får något muck-bidrag i Finland, men jag är inte helt säker.
Citera
2009-01-11, 02:08
Medlem
logarrs avatar
Citat:
"Beväringens dagspenning är allt efter tjänstgöringstiden (1-6 mån.) 4,40 €, (7-9 mån.) 7,30 € eller (10-12 mån.) 10,20 €. Dagspenningen utbetalas i allmänhet på bankkonto två gånger i månaden."

Saxat från
http://www.forsvarsmakten.fi/varusmi...amatkat.dsp?rp

Jag tror inte att man får något muck-bidrag i Finland, men jag är inte helt säker.

Oikein! Man får inget bidrag vid hemförlovningen. Ang. kniv behöver man väl egentligen inte nån, jag har klarat mig bra utan... men å andra sidan, jag är väl lite av en "gona-fajja" och väntar tills andra gör klart Nej men seriöst, man klarar sig utan kniv... finns ju yxa till hands på läger som funkar till det mesta.

Tyvärr har jag hört att årets rekryter kommer att få det lite lättare nu. Många roliga "traditioner" som är vardagsmat skall tydligen slopas bort. Mycket synd tycker jag eftersom detta enligt mig ger roliga/idiotiska minnen + det gynnar gemenskapen inom gruppen.

Nåja, lycka till alla ni som kommer! Ni kommer definitivt inte att trivas i början, men det blir bättre med tiden
Citera
2009-01-14, 19:20
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
För min del bär det av emot Sodankylä i övermorgon, är det någon annan
på forumet som ska rycka in på några andra förband än NylBr I/09, eller II/09?

Så hur mås livet därborta nu när det har passerat några dagar? Visst är det kul?

Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Oikein! Man får inget bidrag vid hemförlovningen. Ang. kniv behöver man väl egentligen inte nån, jag har klarat mig bra utan... men å andra sidan, jag är väl lite av en "gona-fajja" och väntar tills andra gör klart Nej men seriöst, man klarar sig utan kniv... finns ju yxa till hands på läger som funkar till det mesta.

Tyvärr har jag hört att årets rekryter kommer att få det lite lättare nu. Många roliga "traditioner" som är vardagsmat skall tydligen slopas bort. Mycket synd tycker jag eftersom detta enligt mig ger roliga/idiotiska minnen + det gynnar gemenskapen inom gruppen.

Nåja, lycka till alla ni som kommer! Ni kommer definitivt inte att trivas i början, men det blir bättre med tiden

Vad skall slopas?
Citera
2009-01-14, 23:06
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Vad skall slopas?

Man kan säga som så, vad har dom int slopat? Hädanefter är den finska armén ingenting annat än rent fiasko. Jag skäms.
Citera
2009-01-14, 23:38
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Man kan säga som så, vad har dom int slopat? Hädanefter är den finska armén ingenting annat än rent fiasko. Jag skäms.

Jag kommer ihåg då man fick höra att kontignenten efter mig inte behövde springa upp i stugorna o rätta sängarna om det var dåligt bäddad. bara för att en killes mamma hade ringt o klagat för att killen hade klagat hos sin morsa pga att dem fick springa upp o rätta några ggr. Men jisses. Bäddar man dåligt får man göra om det helt enkelt. Sen att dem inte ens behöver springa från stugorna ut till uppställning mer :/. Nu ska dem gå fint och lugnt.
Citera
2009-01-14, 23:42
Medlem
De får inte springa runt enheten, inte in och rätta, sängarna får inte sprängas. Det är så på 1 KustK vet jag och är ungefär samma på KustJK. På GrkK har jag hört att allting är normalt och på 2 KustK är det också normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in