2009-08-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Man lär ju få bättre soldatutbildning i Sverige men Finland kan säkert vara en bra livserfarenhet, även om nivån på deras utbildningar kanske inte håller toppklass.

Förmodligen kanske så är det kanske så

Du menade inte utrustningen där utbildningar står, då jag ställer mig starkt tveksam till att Sverige skulle utforma bättre utbildningar än Finland.

Då deras försvar inte ens är inriktad på samma saker, Sverige insatsförsvar för att hjälpa U-länder.

Finland har ett invasionsförsvar för skydd mot främmande makt, så du vet nog inte alls vad du pratar om du ska jämföra utbildningar.
Senast redigerad av trovalla 2009-08-23 kl. 18:06.
Citera
2009-08-23, 19:08
Medlem
Illzis avatar
Citat:
Man lär ju få bättre soldatutbildning i Sverige men Finland kan säkert vara en bra livserfarenhet, även om nivån på deras utbildningar kanske inte håller toppklass.
Vad grundar du det på?
Citera
2009-08-23, 20:15
Medlem
Probelimes avatar
Jag kan inget om finländska försvaret. Så var mer ett frågande påståeende.
Däremot vet jag:
-Sverige har generellt sätt längre utbildningar
-Sveriges utbildningar är anpassade för att rycka in konfliktsområden
-Germanska länder håller generellt sätt högre standard än övriga.

Feel free att motbevisa mig.
Citera
2009-08-23, 20:53
Medlem
Citat:
Däremot vet jag:

Vad menar du med germanska länder?

Finns 1 års utbildningar i Finland också.
Sverige för konfliktsområden då det är insatsförsvar, Finland har ett invasionsförsvar som sagt.
Citera
2009-08-24, 00:01
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Däremot vet jag:

Så oerhört korkat inlägg!

-Svenska gu är alltså 11 månader. Av dem 3 veckor jullov, 1 vecka höstlov, 1 vecka påsklov, ledighet varje helg.
- Finland har förband för både och.
- Vilket land är mer germanskt än Tyskland? Och dem har det ju historiskt sätt gått sidodär för.

Det handlar om att fördela sina resurser rätt. För i ett regelrätt krig vet vi ju vilka som skulle vinna!
Citera
2009-08-24, 12:02
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Så oerhört korkat inlägg!

-Svenska gu är alltså 11 månader. Av dem 3 veckor jullov, 1 vecka höstlov, 1 vecka påsklov, ledighet varje helg.
- Finland har förband för både och.
- Vilket land är mer germanskt än Tyskland? Och dem har det ju historiskt sätt gått sidodär för.

Det handlar om att fördela sina resurser rätt. För i ett regelrätt krig vet vi ju vilka som skulle vinna!
Lite ot, Men tyskland har för fan en av världens bästa armér och har således haft det sen i början av 1900-talet.

Tycker inte inlägget av var korkat. Sen är det bra med ledighet, gör att man lär sig effektivare.
Citera
2009-08-24, 21:35
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Lite ot, Men tyskland har för fan en av världens bästa armér och har således haft det sen i början av 1900-talet.

Tycker inte inlägget av var korkat. Sen är det bra med ledighet, gör att man lär sig effektivare.

Verkar som att du helt enkelt får gå båda ländernas värnplikt i dylika förband.
Innan det kanske vi ska sila snacket
Citera
2009-08-26, 12:53
Medlem
Sitter nu och ringer för papperna till uppbådet:

http://www.forsvarsmakten.fi/maavoim...ot/pkaraltsto/

Ringer jag till det nummret så är det ingen abonnent så jag får ringa till växeln. Väl i växeln skickas jag runt som en idiot och den andra personen frågar vem jag vill prata med, förklarar samma sak. Blir skickad vidare till något upptaget nummer eller så svarar ingen på andra linjen.

Är det någon som har eller kan ordna direkt nummret till Norra Karenlens militärkontor?
Citera
2009-08-26, 14:15
Medlem
Det här är ju absurt. Får höra att det är stängt när jag fick höra igår att det är öppet 08.00-15.00

Får höra nu det är stängt och varpå jag frågar när det är öppet så är det imorrn 08.00, så frågar jag om numret direkt dit, då får jag det ogiltiga som ej fungerar.
Citera
2009-08-26, 14:59
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Det här är ju absurt. Får höra att det är stängt när jag fick höra igår att det är öppet 08.00-15.00

Får höra nu det är stängt och varpå jag frågar när det är öppet så är det imorrn 08.00, så frågar jag om numret direkt dit, då får jag det ogiltiga som ej fungerar.

Om du ringde efter 14:00 svensk tid så var det säkert stängt, dom går ju en timme före i Finland

Lycka till !
Citera
2009-08-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Om du ringde efter 14:00 svensk tid så var det säkert stängt, dom går ju en timme före i Finland

Lycka till !

Jo alltså, jag ringde ju hela förmiddagen idag, Ska ringa imorgon och formulera mig bättre. Att jag ska bli kopplad till Norra Karenlens militärkontor, för jag ska ha mina "Kutsunnat" papper.

För jag antar det är till min hemkomun jag vill bli kopplad, sa idag att jag ville prata med någon angående kutsunnat när jag bor i Sverige.
Citera
2009-08-27, 13:39
Medlem
Fick idag tag i en trevlig man som hjälpte mig bra länge, nu har det blivit så att vi gick in på internet och han visade mig vart jag skulle hämta:

Frågeformulär för tjänstgöring och undersökning av hälsotillstånd, ska jag ta med blanketten till läkaren, hur går jag vidare för att fylla i den?

Först frågade de om jag ville komma till dom och göra militärtjänsten varpå jag svarade "Absolutly no doubt about it" så verkar ju som det bådar gott =)

Bara ringa en Hälsocentral och förklara att jag ska göra lumpen i Finland?

Kan nån fylla i den här: http://www.forsvarsmakten.fi/julkaisut/pdf/kyspalv.pdf

på lite lek och sätta upp på någon nerladdningsida så får jag se så jag inte fyller i fel, för vill verkligen iväg fort =)

Finns en ruta där, "Jag kommer redan i år ansöka om inträde som frivillig"

"ansökan om inträde i tjänst som frivillig bör göras separat"

Vad betyder detta?

Skulle vara så jäkla bra om nån kladdade i formuläret precis som jag ska göra så jag fattar hur jag ska göra, vill inte direkt ringa till ambassaden i sthlm o sitta o lalla med dom för att jag är efterbliven

Sen vore jag glad om någon som kan finska tämligen bättre än mig kan hitta adressen till Pohjois karjalan, norra karjalan, dit jag ska skicka papperet.

http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/pkarpr/
Senast redigerad av trovalla 2009-08-27 kl. 13:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in