2009-07-29, 13:21
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Och "riktman" är inget efternamn.

- Riktman hittar vägen
- Jävla Riktman ska alltid stå först, tänkte jag.
Sen stod jag längst fram i cancerpluton en gång, men FORTFARANDE skulle den där jädra Riktman hitta vägen!

hahaha måste ha varit förvirrande för dig :P.
Citera
2009-08-02, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Här har du en fin liten lista om vad vissa ord betyder som du kommer att stöta på i millin. http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/info.pdf Sida 42, SA-Språket.

Annars är det väl (någon får gärna rätta mig om jag har spårat ut på något)
Stavningen är jag inte helt hunda på

Ojennus : Man rättar sig i ledet, dvs så att linjen är rak osv eller sätter någonting i skick.
Lepo: Man ställer sig i viloposition
Asento: Man står med klackarna ihop så att fötterna ser ut som ett V. Armarna rakt ner längs kroppen och blicken fast rakt fram.
Tadista Marsch: Man börjar helt enkelt gå.
Seisalla stannar upp, något ord som jag inte kommer ihåg, som kommer före seis. Vid skjutningar osv, hör du seis så ska alla ropa det högt och allting stannar upp)
Rötterna håller: (hehe) ledet skall hålla sig rakt även i marsch
Päron: klantarsle osv osv. Bara ett litet finare ord för det.

Finns massor alltså, men du kommer lära dig där allt eftersom. Jag kunde inte mycket finska när jag ryckte in och det gick helt utmärkt. De förklarade ju vad orden betyder och gick igenom så att alla kunde.

Ojennus betyder enkelt bara ordning. Kommandot ojennus gör att formation ställer sig i ordning och i raka led osv. Om man t.ex placerar alla delar som hör till tältet i ojennus så sätter man dem snyggt i rad och inte i en hög bara.

De ska va Tahdissa Mars! Och det betyder att man går i takt, med mars! som aktiverande kommando.

Seis föranleddes med osasto då man gick i formation och osasto betyder avdelning.
Citera
2009-08-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Seisalla stannar upp, något ord som jag inte kommer ihåg, som kommer före seis. Vid skjutningar osv, hör du seis så ska alla ropa det högt och allting stannar upp)
(med reservation för stavning)
Osastu seis
Citera
2009-08-18, 21:12
Medlem
kqrs avatar
Jag har både finskt och svenskt medborgarskap. Av logiska anledningar har jag inte läst igenom hela tråden. Det jag stötte på bland de första posterna är att om man gör lumpen i Sverige behöver man inte göra den i Finland. Gäller detta endast om man faktiskt _gör_ den, eller även om man inte dömts som lämplig?
Citera
2009-08-19, 12:32
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Jag har både finskt och svenskt medborgarskap. Av logiska anledningar har jag inte läst igenom hela tråden. Det jag stötte på bland de första posterna är att om man gör lumpen i Sverige behöver man inte göra den i Finland. Gäller detta endast om man faktiskt _gör_ den, eller även om man inte dömts som lämplig?

Om man gör den. Finns sånna som har gjort båda faktiskt, var en kille som
det gjordes ett repotage om. För att behålla ditt finska medborgarskap som man måste man ha gjort värnplikten (om jag minns rätt, iaf på min tid).
Citera
2009-08-19, 13:41
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alaska
Om man gör den. Finns sånna som har gjort båda faktiskt, var en kille som
det gjordes ett repotage om. För att behålla ditt finska medborgarskap som man måste man ha gjort värnplikten (om jag minns rätt, iaf på min tid).

Nuförtiden är det är ett sätt att behålla medborgarskapet på, annars kan man få behålla det av andra orsaker t.ex ha bott minst 7 år i annat nordiskt land.
Citera
2009-08-19, 16:56
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimkaa
(med reservation för stavning)
Osastu seis

Osasto (avdelning)
Citera
2009-08-23, 10:58
Medlem
Vad är egentligen en svensk ojennus? Och vad finns det för befäl på kjl på nylands just nu?
Citera
2009-08-23, 13:27
Medlem
Finns det möjlighet att göra militärtjänst i Finland utan finskt medborgarskap?
Citera
2009-08-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinto1337
Finns det möjlighet att göra militärtjänst i Finland utan finskt medborgarskap?

Nej tyvärr.
Senast redigerad av trovalla 2009-08-23 kl. 15:59.
Citera
2009-08-23, 16:31
Medlem
Probelimes avatar
Man lär ju få bättre soldatutbildning i Sverige men Finland kan säkert vara en bra livserfarenhet, även om nivån på deras utbildningar kanske inte håller toppklass.
Citera
2009-08-23, 17:43
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Man lär ju få bättre soldatutbildning i Sverige men Finland kan säkert vara en bra livserfarenhet, även om nivån på deras utbildningar kanske inte håller toppklass.

Det vill säga; du har ingen aning om vad du pratar om och är inte ens själv säker på din sak ("lär ju få", "kan säkert vara", "kanske inte").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in