Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Här har du en fin liten lista om vad vissa ord betyder som du kommer att stöta på i millin.
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/info.pdf Sida 42, SA-Språket.
Annars är det väl (någon får gärna rätta mig om jag har spårat ut på något)
Stavningen är jag inte helt hunda på
Ojennus : Man rättar sig i ledet, dvs så att linjen är rak osv eller sätter någonting i skick.
Lepo: Man ställer sig i viloposition
Asento: Man står med klackarna ihop så att fötterna ser ut som ett V. Armarna rakt ner längs kroppen och blicken fast rakt fram.
Tadista Marsch: Man börjar helt enkelt gå.
Seis
alla stannar upp, något ord som jag inte kommer ihåg, som kommer före seis. Vid skjutningar osv, hör du seis så ska alla ropa det högt och allting stannar upp)
Rötterna håller: (hehe) ledet skall hålla sig rakt även i marsch
Päron: klantarsle osv osv. Bara ett litet finare ord för det.
Finns massor alltså, men du kommer lära dig där allt eftersom. Jag kunde inte mycket finska när jag ryckte in och det gick helt utmärkt. De förklarade ju vad orden betyder och gick igenom så att alla kunde.
Ojennus betyder enkelt bara ordning. Kommandot ojennus gör att formation ställer sig i ordning och i raka led osv. Om man t.ex placerar alla delar som hör till tältet i ojennus så sätter man dem snyggt i rad och inte i en hög bara.
De ska va Tahdissa Mars! Och det betyder att man går i takt, med mars! som aktiverande kommando.
Seis föranleddes med osasto då man gick i formation och osasto betyder avdelning.