2008-04-10, 17:37
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strong Khram
Kanske jag missförstår ditt inlägg, men nog kan man väl även i fortsättningen bli stamanställd (underofficer) utan att ha gått RUK? De som gått RUK är ju i princip redan "reserv" officerare. Av dessa rekryteras ju sedan blivande officerare, medan underofficerarna rekryteras av dem som gått underofficersskolan och tjänstgjorde som undersergeanter eller sergeanter som värnpliktiga.

De som blir nya stamanställda underofficerare med det nya systemet börjar väl tjänstgöra som översergeanter? Visst kan man tjänstgöra även som undersergeant och sergeant, men då har man inte ännu gått någon utbildning efter värnplikten och fungerar i praktiken ofta som kaffekokare åt officerarna. Been there, done that (men tjänstgjorde som översergeant som man gjorde på den tiden, nu använder man ju sin egna militära grad). Att någon som gått RUK skulle börja tjänstgöra som undersergeant låter ju helt absurt. I övrigt håller jag med om att det är positivt att man återinför en professionell underofficerskår.

Du kan bli stamanställd som vanlig jägare också, såg 1-2 st som var det på NB när jag var där.
Citera
2008-04-10, 17:56
Medlem
Citat:
Kanske jag missförstår ditt inlägg, men nog kan man väl även i fortsättningen bli stamanställd (underofficer) utan att ha gått RUK? De som gått RUK är ju i princip redan "reserv" officerare. Av dessa rekryteras ju sedan blivande officerare, medan underofficerarna rekryteras av dem som gått underofficersskolan och tjänstgjorde som undersergeanter eller sergeanter som värnpliktiga.

Så är det inte längre, eller rättare sagt, sedan förra året då det nya systemet infördes. Nu krävs det genomgången RUK för att bli anställd som underofficer. Före det (och nu, under en övergångsfas) fanns det givetvis personal som var anställd och som inte var officerare. Det fanns rentav en hel uppsjö olika anställningsformer. Att man har återinfört underofficerskåren nu är för att förenkla systemet, men också för att ge det hela en professionell styrning. Nu kommer det exempelvis finnas en möjlighet för underofficerarna att stiga i graderna, och helt nya möjligheter att validera civil kompetens.

Folk som har genomgått RUK har en ledarskapsutbildning som främst är tänkt för krigstida bruk. I fredstid har de inte mycket att komma med. Vill de arbeta i Försvarsmakten efter RUK (nu bortser jag helt från tidsbegränsad utlandstjänstgöring) får de antingen acceptera att göra det i underofficerskåren, eller ansöka till Försvarshögskolan. Kraven för officerare har skärpts till betydligt också. Man kan inte bli stamanställd officer hur som helst heller bara för att man pluggat lite på Försvarshögskolan. Det krävs, som tidigare nämnt, en magister i krigsvetenskap (femårig utbildning) för att vara berättigad till en heltidstjänst som fänrik/underlöjtnant.

Dessutom tror jag att det har mycket med stolthet att göra också. Underofficerarna gynnas om de får en möjlighet att känna en enad stolthet över sitt gebit, och officerarna likaså. En anledning till att man skrotade underofficerskåren i Sverige (och Finland) är för att det fanns en "osund" rivalitet dem emellan. Exempelvis att officersmässen var förbjudet område för underofficerarna. Jag tror inte det blir så igen, åtminstone inte på samma sätt, att vara officerare är inte ett utpräglat överklassyrke längre, som det var förr.

Citat:
De som blir nya stamanställda underofficerare med det nya systemet börjar väl tjänstgöra som översergeanter? Visst kan man tjänstgöra även som undersergeant och sergeant, men då har man inte ännu gått någon utbildning efter värnplikten och fungerar i praktiken ofta som kaffekokare åt officerarna. Been there, done that (men tjänstgjorde som översergeant som man gjorde på den tiden, nu använder man ju sin egna militära grad). Att någon som gått RUK skulle börja tjänstgöra som undersergeant låter ju helt absurt. I övrigt håller jag med om att det är positivt att man återinför en professionell underofficerskår.

Som sagt, i samband med införandet av underofficerssystemet har kraven skärpts till, både för underofficerare och officerare. I samband med detta tror jag att vi kommer se mindre gradinflation också. De flesta förstår nog att respektera en anställd 30-årig sergeant lite annorlunda än en 19-årig värnpliktig sådan.

Edit: Fast du hade rätt om det där med översergeant.

Citat:
Yrkesunderofficersutbildningen sker i tre nivåer, grund-, mellan- och mästarnivå. Grundutbildningen till yrkesunderofficer ger kompetens som gruppchef och instruktör på gruppnivå. Tjänstegraden är översergeant. Mellannivåutbildningen ger kompetens som ställföreträdande plutonchef och plutonchef. Tjänstegraden är fältväbel och överfältväbel. De skickligaste underofficerarna uttas för mästarutbildning, som ger kompetens för de mest krävande underofficersuppgifterna inom försvarsgrenen. Tjänstegraden är militärmästare.
Senast redigerad av Fennicum 2008-04-10 kl. 18:08.
Citera
2008-04-10, 18:12
Medlem
Det är ju mycket bra om man nu höjer så här mycket på kraven för stampersonalen. När jag var i det militära så var många av de som arbetade som fänrikar/underlöjtnanter bara skit. Vem som helst har tydligen kunnat bli fänrik. Bra om det blir en förändring. Vad kommer att hända med de som nu arbetar som fänrikar/löjtnanter/premiärlöjtnanter och inte är riktiga officerare?
Citera
2008-04-10, 20:26
Medlem
Genaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gröngöling
Kanske det är från tiden då gamla porten var i användning? Det har också funnits tider då andra beväringar än SP har vaktat med stormgevär. Efter de senaste vådaskjutningen antar jag att ingen låter ens SP gå beväpnade.
Kommer du ihåg vad den rättsliga påföljden efter denna huvudträff blev? Jag har googlat på två språk utan att hitta någon information utöver några meningar här och där. Det verkar nästan som om internet inte existerade i Finland år 2002.

Vart tog Pentti vägen?
Citera
2008-04-10, 20:51
Medlem
http://www.nylbr.fi/fanbararen/pdf/108.pdf

Där finns en lång artikel om underofficerare som stamanställda.
Citera
2008-04-10, 21:39
Medlem
Punchlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Edit: http://www.youtube.com/watch?v=FssPWOJsgZ8 Här har ni en länk ifrån nylandsbrigad, allt som syns i filmen är väldigt nytt för mig, kommer verkligen bli en omställning för mig och lära känna mitt modersland , kan någon översätta vad som sägs, om ni orkar, har lite svårt med uttal om jag inte hört finska på ett tag.

Alltså, den som skriks är kommandon på finska. Det kommer du lära dig efter några veckor.

Snabbt och dåligt översatt av mig:
- Avdelning halt!
- Vändning åt vänster!
- Uppställning (vad fan är den korrekta benämningen för ojennus på svenska)
- Upp på axeln!
- Lediga!
- Titta rakt fram!
- Lediga!

Ser för jävligt ut, men något sådant.
Citera
2008-04-11, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punchline
- Uppställning (vad fan är den korrekta benämningen för ojennus på svenska)

Uppställning motsvarar ojennus. I Sverige används följande lystringsgrader; givakt (asento), lystring (huomio), manöver/lediga (lepo). Små skillnader finns dock, i Sverige finns det till exempel ingen tradition av att "sitta i givakt" som det finns i många andra länder (däribland Finland). Finns heller ingen tradition av "lakki päästä" och motsvarande. Jag skulle gissa att det finska ceremonireglementet är lite mer präglat av preussiskt tänkande än det svenska, då den finska militären formades kring den tyska efter självständigheten.
Senast redigerad av Fennicum 2008-04-11 kl. 01:14.
Citera
2008-04-11, 01:27
Moderator
tobess avatar
Ojennus ska översättas som "rättning i ledet" och inget annat
Citera
2008-04-11, 17:21
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genau
Kommer du ihåg vad den rättsliga påföljden efter denna huvudträff blev? Jag har googlat på två språk utan att hitta någon information utöver några meningar här och där. Det verkar nästan som om internet inte existerade i Finland år 2002.

Vart tog Pentti vägen?
har för mig att en av de inblandade är från massa ställe som Laaf,men är inte inte hundra på det
Citera
2008-04-11, 23:55
Medlem
Vilken huvudträff?
Citera
2008-04-12, 17:41
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Vilken huvudträff?
2st MP är vakt vid porten,varav en stycken är inne i "koppen".Den ena av spollina har tråkigt och tar fram sin skarpladda revolver o börjar leka,varpå ett skott brinner av och träffar han som sitter inne i "koppen" rakt i ögat.detta var 2002,så de som vill korrigera eventulla fel så gör det
Citera
2008-04-12, 20:51
Medlem
Floxxers avatar
Citat:
...Den ena av spollina har tråkigt och tar fram sin skarpladda revolver o börjar leka,varpå ett skott brinner av och träffar han som sitter inne i "koppen" rakt i ögat...

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?...light=dragsvik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in