2009-08-27, 21:27
Medlem
Någon som känner sig villig ? =)

Skicka ett pm om ni känner för att prata via msn eller pm, spelar ingen roll för mig. Skulle verkligen behöva hjälp om jag ska ta med blanketten till en läkare eller om de kollar mig i finland, blanketten som jag länkat den ska jag bara skicka in ?
Citera
2009-08-27, 21:49
Medlem
Fun_Universitys avatar
Hälsoblanketten fylles i genom att du beställer en tid hos en läkare, första gången jag gjorde detta gick jag i gymnasiet, då vart det gratis hos skoläkaren som kom en gång per månad till min skola.

Andra gången var förra året tror jag, då beställde jag tid hos en privatläkare (vanliga sjukhuset skulle ta för lång tid, ville få iväg papprena snabbt) och förklarade att det var en vanlig hälsoundersökning med hörseltest bl.a.

Han gjorde och fyllde i lappen, inga konstigheter, bara småsaker som han inte testade, frågade bara mig om, t.ex om jag haft något benbrott de senaste åren och dylika saker. Sen fyllda han i och gav mig pappret som jag skickade iväg.
Citera
2009-08-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Hälsoblanketten fylles i genom att du beställer en tid hos en läkare, första gången jag gjorde detta gick jag i gymnasiet, då vart det gratis hos skoläkaren som kom en gång per månad till min skola.

Andra gången var förra året tror jag, då beställde jag tid hos en privatläkare (vanliga sjukhuset skulle ta för lång tid, ville få iväg papprena snabbt) och förklarade att det var en vanlig hälsoundersökning med hörseltest bl.a.

Han gjorde och fyllde i lappen, inga konstigheter, bara småsaker som han inte testade, frågade bara mig om, t.ex om jag haft något benbrott de senaste åren och dylika saker. Sen fyllda han i och gav mig pappret som jag skickade iväg.

Det är alltså den här blanketten: http://www.forsvarsmakten.fi/julkaisut/pdf/kyspalv.pdf

Jag ska gå med till läkaren?, pratade med en på forsvarsmakten som guidade mig till den, ska jag ha någon fler blankett?
Citera
2009-08-27, 23:46
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Först frågade de om jag ville komma till dom och göra militärtjänsten varpå jag svarade "Absolutly no doubt about it" så verkar ju som det bådar gott =)

haha
Ha det där i minnet när du fryser i "poteron". Du kommer att få dig ett gott skratt!
Citera
2009-08-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
haha
Ha det där i minnet när du fryser i "poteron". Du kommer att få dig ett gott skratt!

Vad är "poteron" ?

Antar att jag kommer få ångra vad jag sade, men ska försöka stå för det och eftersträva det så gott jag kan när jag är där.

Eftersom du verkar varit där, kan inte du kika på: http://www.forsvarsmakten.fi/julkaisut/pdf/kyspalv.pdf

Frågeformulär för tjänstgöring och undersökning av hälsotillstånd, den blanketten ser ju inte ut att ska lämnas till någon läkare eftersom det finns en rad där det står "Känner du dig för närvarande frisk och i stånd att fullgöra din tjänst normalt"

Är väl det närmaste man kommer på läkarfrågor förutom om jag har någon sjukdom.

Ska jag fylla i det så bra jag kan och skicka iväg det till karjalan, fick det så förklarat i telefonen, men har sett vissa andra här gått till en hälsocentral och låtit läkare fyllt i papperna. Kanske gör jag detta först och får sedan papper om att gå till läkaren?

Känner mig så osäker att jag måste ha svar på detta, då det för nuvarande är det viktigaste jag vet.
Senast redigerad av trovalla 2009-08-27 kl. 23:52.
Citera
2009-08-28, 12:01
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Vad är "poteron" ?

Antar att jag kommer få ångra vad jag sade, men ska försöka stå för det och eftersträva det så gott jag kan när jag är där.

Är ett fint litet (stort) hål du har grävt i marken med din lilla fältspade, där du ska ligga och frysa samtidigt som du antastar diverse kryp flera timmar i väntan på att något händer .
Citera
2009-08-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Är ett fint litet (stort) hål du har grävt i marken med din lilla fältspade, där du ska ligga och frysa samtidigt som du antastar diverse kryp flera timmar i väntan på att något händer .

Vet du hur jag ska fylla i blankett jäkeln, verkar ju som ja inte behöver gå till läkaren väl?

Ajdå kryp hatar ju jag, insekter fy fan. Antar att något befäl kan bota den rädslan.

Någon som känner till hur jag ska göra med blanketten träd fram, snälla. Vill åka nu

Är det en merit att ha tidigare utbildningar?
Senast redigerad av trovalla 2009-08-28 kl. 12:13.
Citera
2009-08-28, 23:34
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Vad är "poteron" ?

Eftersom du verkar varit där, kan inte du kika på: http://www.forsvarsmakten.fi/julkaisut/pdf/kyspalv.pdf

Frågeformulär för tjänstgöring och undersökning av hälsotillstånd, den blanketten ser ju inte ut att ska lämnas till någon läkare eftersom det finns en rad där det står "Känner du dig för närvarande frisk och i stånd att fullgöra din tjänst normalt"

Är väl det närmaste man kommer på läkarfrågor förutom om jag har någon sjukdom.

Ska jag fylla i det så bra jag kan och skicka iväg det till karjalan, fick det så förklarat i telefonen, men har sett vissa andra här gått till en hälsocentral och låtit läkare fyllt i papperna. Kanske gör jag detta först och får sedan papper om att gå till läkaren?

Känner mig så osäker att jag måste ha svar på detta, då det för nuvarande är det viktigaste jag vet.

Angående blanketteten så fyller du i den själv och skickar tillbaka.
Det kommer en blankett senare som du får gå med till läkare.

Ja en "potero" är alltså ett skyttevärn och du kommer med all säkerhet lära känna den väl. Oavsett tjänst. hähähähä
Citera
2009-08-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Angående blanketteten så fyller du i den själv och skickar tillbaka.
Det kommer en blankett senare som du får gå med till läkare.

Ja en "potero" är alltså ett skyttevärn och du kommer med all säkerhet lära känna den väl. Oavsett tjänst. hähähähä

Haha det kommer bli roligt när jag sitter där, och tänker tillbaka på när jag satt här och inte hade en aning hur allt kommer va när jag sitter där, kan tänka mig när jag sitter med ett par grabbar med armarna i kors och skakar tänder, och plötsligt kommer jag på just det här tillfället, när du skrev om poteron.

Så börjar jag gapskratta och tänker "vad i helvete tänkte jag" varpå alla frusna och bittra tittar på mig fundersamt varför jag skrattar när vi är dyngsur och frusna.

Tack för ditt blankett svar. Kan jag även ringa till Nylandsbrigad och fråga om de kan skicka uppbådspapper samtidigt som jag skickar in blanketten för att snabba på processen ?
Citera
2009-08-29, 00:12
Medlem
Dionyoss avatar
Föressten var det bara jag som råkade ut för världens tråkigaste mönstring? FIck sitta och lyssna på krigsveteraner i 2 timmar samt under dem två timmarna så se massa filmer när saker blir bombade, blandat med finsk militärmusik?

Sen skriva på ett papper och åka hem? Gjorde min "mönstring" i Tornio.
Citera
2009-08-29, 09:26
Medlem
alpha-betas avatar
Jag har en polare i Finland som är en av de få som har sluppit göra lumpen. Han gjorde bort sig på diverse tester och clownade sig i genom mönstringen. Efter mönstringen fick han en bricka med en kod som han enligt lag måste bära hela tiden. Han tog reda på vad koden var för något och tydligen var det att han är psyksikt instabil och djupt deprimerad.
Citera
2009-08-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Jag har en polare i Finland som är en av de få som har sluppit göra lumpen. Han gjorde bort sig på diverse tester och clownade sig i genom mönstringen. Efter mönstringen fick han en bricka med en kod som han enligt lag måste bära hela tiden. Han tog reda på vad koden var för något och tydligen var det att han är psyksikt instabil och djupt deprimerad.

Aldrig hört talas om, att man ska få en bricka som man "måste" bära "hela tiden"
Senast redigerad av trovalla 2009-08-29 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in