2018-09-18, 19:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Mission Impossible - Rouge Nation (2015)

Ganska ointressant och ointressant action, jag tycker om Cruise mer i filmer som Eyes Wide Shot och Minority Report där passar han verkligen in.

5/10

Den är okej, men ingen av de bästa i serien (3:an och 4:an är mina favoriter). På tal om Tom Cruise så håller jag med dig om Eyes Wide Shut (Kubricks bästa enligt mig) och Minority Report (en av moderna Spielbergs bästa), båda väldigt bra filmer och prestationer av Tompa!
Citera
2018-09-18, 23:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
I wake up screaming (1941) En studie i brott

En populär kvinnlig fotomodell hittas mördad i sitt hem.

Efter ett utmärkt insidertips av Kirk Douglas (flashbackmedlemen, så klart). Man tackar för tipset.
En riktigt fin noirfilm, med en lite oväntad lösning

Bra film, det fanns massor med tänkbara lösningar in i det sista.
Kirk, du verkar ha en enastående förmåga att hitta filmer som jag gillar, tack än en gång.

4/5

Jag blev lite nyfiken på ett par skådespelare jag inte kände igen, vare sig till namn eller utseende.
Carole Landis hette den mördade, söta, modellen, hon begick självmord några år senare, 29 år gammal
Laird Cregar var den obehaglige kommisarien, han dog av hjärtproblem, inte så värst mycket äldre, 31 (såg betydligt äldre ut)
Mördaren var, han som varit med i mängder med filmer, men som man, lik förbålt, aldrig minns namnet på
Citera
2018-09-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den är okej, men ingen av de bästa i serien (3:an och 4:an är mina favoriter). På tal om Tom Cruise så håller jag med dig om Eyes Wide Shut (Kubricks bästa enligt mig) och Minority Report (en av moderna Spielbergs bästa), båda väldigt bra filmer och prestationer av Tompa!
Är antagligen bara jag som gillar 2:an....?
Jag var inne i en John Woo-period när den släpptes.
Citera
2018-09-19, 03:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
I wake up screaming (1941) En studie i brott

En populär kvinnlig fotomodell hittas mördad i sitt hem.

Efter ett utmärkt insidertips av Kirk Douglas (flashbackmedlemen, så klart). Man tackar för tipset.
En riktigt fin noirfilm, med en lite oväntad lösning

Bra film, det fanns massor med tänkbara lösningar in i det sista.
Kirk, du verkar ha en enastående förmåga att hitta filmer som jag gillar, tack än en gång.

4/5

Jag blev lite nyfiken på ett par skådespelare jag inte kände igen, vare sig till namn eller utseende.
Carole Landis hette den mördade, söta, modellen, hon begick självmord några år senare, 29 år gammal
Laird Cregar var den obehaglige kommisarien, han dog av hjärtproblem, inte så värst mycket äldre, 31 (såg betydligt äldre ut)
Mördaren var, han som varit med i mängder med filmer, men som man, lik förbålt, aldrig minns namnet på
Va kul att du gillade mitt tips! Ja, jag har verkligen en näsa för din filmsmak!
Citera
2018-09-19, 06:11
Medlem
Gurglarens avatar
Blackkkkman. Gillade den, riktigt bra.

Citera
2018-09-19, 07:22
Bannlyst
Vaiana (2016)

Jag älskar filmens musik otroligt mycket den höjer filmens värde väldigt mycket. Filmen är bra och vacker, som utspelar sig större delen ute till havs. Animerad rulle och vackert gjord. Filmen känns ändå så levande ändå, jag är mycket nöjd med filmen.

9/10
Citera
2018-09-19, 09:24
Bannlyst
Don't Breathe (2016)

Okej, en livfarlig blind man, denna var obehaglig och rå film. Otäcka scener.
Bra film och hemsk. Inte bryta sig in hos honom alls!

7/10
Citera
2018-09-19, 09:59
Medlem
Geomeisters avatar
Dakota | Året var 1988
https://www.imdb.com/title/tt0094940...m_flmg_act_131

En ung Lou Diamond Philips i en 80-tals film som känns gjord för TV. En "coming of age"-film med flera halvdana handlingar. Det mesta är förutsägbart och skådespeleriet ofta tveksamt. Finns även glad trallvänliga musik om kommer då och då. Det finns vibbar av Karate Kid i denna film också.

Helheten är inte direkt superbra, men det finns en del charm och lite kul är den. Jag skulle faktiskt hellre se denna igen än många andra filmer jag givit samma betyg.

Betyg?
Citera
2018-09-19, 11:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är antagligen bara jag som gillar 2:an....?
Jag var inne i en John Woo-period när den släpptes.

Har ingenting emot tvåan, men tycker inte heller att den hör till någon av de bättre i serien. Jag har ju film 1-4 hemma på DVD så borde plocka fram och se om M:I 2 igen, kanske omvärderar den. När jag såg den första gången hade jag ingen jättestor koll på Woo, hade nog bara sett Face Off innan.

Kanske sett filmen i sin helhet två gånger i livet så en omtitt är ju värd att investera tid i, främst då jag inte pallade att se klart den senaste i serien. John Woo är ju trots allt en av mina favoritregissörer.
Citera
2018-09-19, 13:21
Medlem
Ambelains avatar
"Across 110th Street" - (1972)
https://www.imdb.com/title/tt0068168/

Anthony Quinn, Yaphet Kotto, m.fl.

---

Hårdkokt polis-gangsterfilm från Harlems skitigaste glansdagar.

110th Street är ett gatunamn från New York, med flera underliggande betydelser.
Huvudsakligen betecknar den "skiljelinjen" mellan det civiliserade och det ociviliserade, det fattiga och det rika, det svarta och det vita, laglydighet och laglöshet.
Gatan 110th Street är vägen i ena kortänden av Central Park, själva ingången till Harlem och det dåtida svarta gettot.

Anthony Quinn spelar en brutal och rasistisk kriminalpolis som blir beordrad att samarbeta med en svart kriminalpolis (som dessutom ska ansvara för operationen, till Quinns stora förtret) i utredningen av ett mord.

Mordet var ett massmord, där några svarta poliser (utklädda till poliser) skjutit ihjäl en av den italienska maffians hemliga "bankcentraler" inne i Harlem, där maffiamännen samlat pengarna från den svarta knarkhandeln i området. Så både svart och vita hittades döda. Ett politiskt känsligt fall med andra ord, och därför skulle utredningen bestå av både svart som vit insats.

Anthony Quinn var emellertid djupt rasistiskt och mycket brutal.
Hans vanligaste tillvägagångssätt under förhör med svarta misstänkta var att misshandla dem.
Och om det inte blev tid över för att misshandla ordentligt, så räckte det bra med att bara gå fram och ge dem en snyting. Och nej, det är ingen sk "buddy cop-film", utan samarbetet mellan de båda poliserna gnisslar betänkligt.
Dvs det finns inget "förmildrande" med Quinns karaktär, utan för den tidens filmsmak måste det ha tett sig synnerligen rått och brutalt - kanske ärligt också ...

Filmen handlar om jakten på mördarna.
Men det är inte bara polisen som jagar, utan det gör även den italienska maffians representanter.
Och den svarta organiserade brottsligheten gör sitt bästa för att också få ta del av kakan.

---

Men den främsta behållningen av filmen är ändå New York, och Harlem framförallt.
Ett Harlem som är rivit och ombyggt sedan dess, så det är lite av ett levande museum.

Men filmen är också Bra gjord.
Dvs det finns mer att se på än bara det som visas. Bara man är lite uppmärksam så blir behållningen genast större.
Många av scenerna är filmade med en genomtänkt bakomliggande symbolik.
Som tex hur mycket som kretsar kring 110th Street och dess betydelse.

Den italienska maffian skildras tex som boendes högt ovanför Central Park (på andra sidan från 110th Street) med paronamisk utsikt och överblick över bla Harlem.
Medans den svarta gangsterbrottsligheten istället skildras från gatunivå och källarnivå.

---

Det är en film man kan se fler än en gång.
Och även om den ibland blir avfärdad som "Blaxploitation" så är den så långt ifrån "överdriven" (iaf i skådespeleriet) som det går.
Det är ingen film som hastats fram utan vidare tankar, snarare tvärtom.

Betyg

4.5 av 5
Citera
2018-09-19, 13:58
Medlem
Geomeisters avatar
Six Degrees of Separation | Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0108149...nm_flmg_act_87

Will Smith, Ian McKellen, Heather Graham och självaste Donald Sutherland. Dessa tillsammans med en rad andra roller. Skådespeleriet beror mycket på vem det är som är i rutan. En del tillför något unikt, en del är okej fast bleka och några är rent av dåliga med sitt överdrivna skådespeleri.

Filmen i sig börjar dåligt. Fick inga bra vibbar alls, men våga titta lite till. Speciellt Will Smith ser till att en hyfsad del av filmen blir genuint bra. Förmodligen en av hans bästa ögonblick i karriären. Därefter blir det ett ihopkok av intressanta, konstiga och ganska dåliga ögonblick. Relativt spretig film baserad på en teater.

Jag trodde det skulle bli en flamsig rulle, men den är ambitiös och intelligent på sina platser. Den svänger även mellan karaktärer på ett intressant sätt även om klippningen samtidigt känns daterad. En del av mig vill ge högre betyg, men samtidigt har den klara nackdelar som drar ner.

Betyg?
Citera
2018-09-19, 14:03
Medlem
likeabawzs avatar
Såg the Butler häromdagen, riktigt bra. Man får följa Cecil Gaines liv som servitör och klättrar i karriärs-stegen upp till Vita huset. Under den tid då de svarta fortfarande var hatade.

Gillar man biografier och medborgarrättsrörelsen är det en film jag starkt rekommenderar.

4,5/5 toasters.

https://www.imdb.com/title/tt1327773/?ref_=nv_sr_7

Jag har varit inne ett tag på att se:
https://www.imdb.com/title/tt0363589/?ref_=nv_sr_2

Är den något att ha? Älskar Gus Van Sant och sett allt han gjort förutom den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in