En fattig farmare bor med fru och son på en liten farm.
Hustrun äger marken, och vill sälja den och flytta till stan.
Något farmaren motsätter sig, han vill bo kvar, till varje pris.
Det börjar rätt bra, men som de flesta skräckfilmer går man för långt i äcklandet.
Naturligtvis skär han halsen av frun, assisterad av sonen.
Sedan rasar olyckorna över honom.
Sonen leker Bonnie och Clyde med grannens dotter, och dör.
Det är ingen ände på olyckorna, och äcklandet.
Tyvärr tappan filmen rejält på slutet 3-/5
Tråkigt att flera bilar var betydligt nyare än 1922, sådant höjer inte mitt betyg.
En Chrysler airflow från -41 hade lyft de flesta filmer, här blev det väldigt fel.
En film som jag spontant borde sett för länge sedan, men idag blev det av. Höll den för mina förväntningar? Ja. Det måste jag säga. Jag har förstått ungefär vad denna film handlar om, men inte direkt upplägget eller tonen i filmen. Om den skulle vara psykisk eller fysisk. Tycker den levererade bra.
Jag vet inte vem som är bäst i filmen.. Nathalie Portman som den mer mänskliga karaktären eller Hugo Weaving som handlingens mittpunkt. Tycker båda var riktigt bra.
Filmen är ganska lång och jag tycker vissa delar kunde visats mer och/eller förklarats bättre. Gillar många scener i filmen, men tycker dom ofta får ett alldeles för kvickt avslut. Speciellt en del scener hade nog kunnat rundats av mycket bättre. Utöver dessa två egentligen mindre klagomålen var denna film en fröjd att se. Lagom smart, lagom mörk och lagom mycket hjärta.
En film helt i min smak och den påminde mig om "Darkman"-trilogin. En filmserie med betydligt sämre budget, men gillar man V For Vendetta rekommenderar jag den serien!
En paparazzifotograf hittas mördad, spåren leder till en hyperreligiös sekt.
Ännu en Beckfilm jag helt har missat.
Och missat kanske var ett bra ord för den, ovanligt, röriga filmen.
Gunwald trummar på som vanligt, trots han är sjukskriven.
En film som jag spontant borde sett för länge sedan, men idag blev det av. Höll den för mina förväntningar? Ja. Det måste jag säga. Jag har förstått ungefär vad denna film handlar om, men inte direkt upplägget eller tonen i filmen. Om den skulle vara psykisk eller fysisk. Tycker den levererade bra.
Jag vet inte vem som är bäst i filmen.. Nathalie Portman som den mer mänskliga karaktären eller Hugo Weaving som handlingens mittpunkt. Tycker båda var riktigt bra.
Filmen är ganska lång och jag tycker vissa delar kunde visats mer och/eller förklarats bättre. Gillar många scener i filmen, men tycker dom ofta får ett alldeles för kvickt avslut. Speciellt en del scener hade nog kunnat rundats av mycket bättre. Utöver dessa två egentligen mindre klagomålen var denna film en fröjd att se. Lagom smart, lagom mörk och lagom mycket hjärta.
En film helt i min smak och den påminde mig om "Darkman"-trilogin. En filmserie med betydligt sämre budget, men gillar man V For Vendetta rekommenderar jag den serien!
Betyg?
Svag 4 / 5
För mig har den växt efter varje omtitt. En personlig favorit.
Någon muterad urtidsödla från dinosaurietiden stökar till det i New York
Vad är det för fel på modern film ? Varför blir jag nästan alltid besviken ?
Varför ska alla kritter bosätta sig i New York ?
Tydligen är den ett resultat av franska kärnvapensprängningar, sedan flyttar den omkring i världen innan den bestämmer sig för New York.
Väl där lägger den några hundra ägg i Madison square garden, som kläcks, så nu är dom lösa också.
En knäppig maskforskare, en sockersöt reportra, och en man från fransk underrättelsetjänst, som har i uppdrag att städa upp vad fransmännen ställt till med, är dinosaurierna på spåren.
Efter att , med en hårsmån, undkommit dinosaurierna, inte en gång, utan åttahunda, sådär, så får dom ut den på Brooklynbron (hatten av för amerikansk ingenjörskonst, bron rasar inte trots att några hundra ton urtidsödla hoppar omkring på den)
Då kan amerikanska flygplan skjuta ihjäl den.
(I början springer ödlan ifrån attackhelikoptrarna, senare kan våra hjältar, utan svårighet springa ifrån den, till fots)
Se hellre The deadly mantis, det här var inte mycket att hurra för.
(Men reportran var söt),, för hennes skull då. 2--/5
Knäppig herre söker upp sin exfru och letar rätt på deras gemensamma barn.
Obegriplig modern film.
Ett rikspucko söker upp sin sönderknarkade exfru.
Tillsammans söker dom upp sin bortadopterade dotter.
Jösses vad dom hittar på nu för tiden.
2/5
Man får ha i åtanke att den bygger på en grafisk roman av Daniel Clowes som kan vara lite urflippad ibland i sina verk, Ghost World är väl det mest normala han skrivit hittills av det som jag läst själv. Inte sett klart Wilson i fråga då den inte föll mig på läppen trots Woody Harrelson, men vissa grafiska romaner blir helt enkelt inga bra verk på vita duken, se bara på 300...
Man får ha i åtanke att den bygger på en grafisk roman av Daniel Clowes som kan vara lite urflippad ibland i sina verk, Ghost World är väl det mest normala han skrivit hittills av det som jag läst själv. Inte sett klart Wilson i fråga då den inte föll mig på läppen trots Woody Harrelson, men vissa grafiska romaner blir helt enkelt inga bra verk på vita duken, se bara på 300...
Vad är en grafisk roman ? Serietidning ?
Oavsett måste ju någon ha insett att det här bara blir någon sorts helnipprig roadmovie.
Oavsett måste ju någon ha insett att det här bara blir någon sorts helnipprig roadmovie.
Japp, grafisk roman är ett finare ord för en serietidning dock inte i ordets rätta bemärkelse att de riktar sig till barn som serietidningar ute i handeln gjorde förr i världen. Grafiska romaner har samma stuk som vanliga romaner bara att de är för vuxna och innehåller serierutor.
Som sagt så stängde jag själv av filmen innan jag såg färdigt den, men någon producent tyckte väl att det var läge att rida på vågen med serietidningsfilmer nu då hysterin råder.
Japp, grafisk roman är ett finare ord för en serietidning dock inte i ordets rätta bemärkelse att de riktar sig till barn som serietidningar ute i handeln gjorde förr i världen. Grafiska romaner har samma stuk som vanliga romaner bara att de är för vuxna och innehåller serierutor.
Som sagt så stängde jag själv av filmen innan jag såg färdigt den, men någon producent tyckte väl att det var läge att rida på vågen med serietidningsfilmer nu då hysterin råder.
Hmm, den hysterin har helt undgått mig med grafiska romaner/serier.
Får väl fråga barnen om dom vet något om saken.
Du hade rätt.
Det finns verkligen grafiska romaner.
Lite som illustrerade klassiker, fast i nyare form.
Hmm, den hysterin har helt undgått mig med grafiska romaner/serier.
Får väl fråga barnen om dom vet något om saken.
Marvel Comics som är en av de största inom den genren med serietidningar och superhjälteserier har ju hållit på ett par år nu med filmer och filmserier, de som skapade Spindelmannen, Thor, Hulken och många fler superhjältar är ju alla numera riktigt stora filmserier.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!