2025-07-10, 22:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Jag har sett serien också. Temat är samma men det är helt andra rollfigurer i en annan setting. Ibland hysteriskt rolig och ibland lite seg. Det är iallafall producenterna och skaparna bakom filmen som står bakom serien också. Skaparna har ju även roller i filmen och kan dyka upp i cameos i serien också.
Värt att kika på om man gillar filmen. Den kvinnliga rollen och betjänten där är riktiga höjdare.

Tack för tipset👍👍
Citera
2025-07-11, 00:18
Medlem
RKEYs avatar
Såg precis The Score. En helt ok heist-film.

Robert DeNiro, Marlon Brandon och Edward Norton i huvudrollerna. Är inget fan av Norton men han är rätt ok i denna. Brandon är mer av en biroll i filmen, DeNiro spelar en kassaskåpssprängare och Norton är en nobody men har en kupp som han vill att de ska utföra vilket DeNiro motvilligt går med på efter massiv övertalning. Filmen är väl egentligen rätt medioker på det stora hela men den har ett ledmotiv som är väldigt minnesvärt och mer bombastiskt än vad en film i den här kalibern egentligen förtjänar.

Det är ingen ingen Oceans Eleven direkt, men en helt film om man gillar bankrånarfilmer.
Citera
2025-07-11, 16:27
Medlem
Dorniers avatar
De vilda gässen 2 (Wild Geese 2, 1985)

Fristående "uppföljare", eller vad man ska kalla det, till den mer kända filmen De vilda gässen (1978) med Richard Burton och Roger Moore. Förutom nästan samma titel, samt några inklippta korta scener i början från den första filmen, så har de nog inte mycket gemensamt, bara att filmernas story handlar om legosoldater. Har dock inte själv sett den första filmen, men det är vad jag hört. Hade inte sett denna tidigare heller, endast kanske nån snutt när den gått på TV nån gång.

En legosoldatstyrka blir anlitad att försöka hämta ut den gamle nazisten Rudolf Hess ur fångenskapen i Spandsau-fängelset i forna Västberlin. Filmen är nog mer lågbudget och har inte lika kända skådisar som den första. Dock ett bra cast ändå med Scott Glenn, Barbara Carrera, Edward Fox, samt Laurence Olivier som en porträttlik Hess.

Även John Terry, som spelade Felix Leiter i Bond-filmen The Living Daylights (1987) och Ingrid Pitt, känd från Örnnästet (1968) och diverse Hammer-skräckisar, har småroller.

Regissör är Peter Hunt som gjorde den överskattade Bond-filmen OHMSS (1969) samt var klippare på övriga Bond-filmer på 60-talet. Han skulle ofta speeda upp scener i Bond-filmerna så det såg onaturligt ut, inte bra. Värsta exemplet är väl slutet av Thunderball (1965) när hydrofoilen Disco Volante far iväg överdrivet fort.

Hur som helst, uppspeedade scener förekommer inte i Wild Geese 2 film utan det var nog en 60-tals grej av Hunt. Filmen är istället rätt så seg story-mässigt. Dock kärv atmosfär och en del bra våld. Intressant med scener från det delade Berlin på 80-talet. Om filmen hade haft lite mer tempo hade den nog varit bättre.

Sevärd en gång trots allt, men nog ingen film jag kommer att se fler gånger.

Edit: Man kanske skulle göra en fan-edit förresten, klippa bort 30-40 minuter själv till en hemmagjord version.
Senast redigerad av Dornier 2025-07-11 kl. 16:36.
Citera
Igår, 10:46
Medlem
RKEYs avatar
Jag tittade på The Haunting i går kväll. En film som länge legat på min bucket list.

Jag måste säga att överlag blev jag ganska besviken. Jag hade förväntat mig mer och bättre handling och mer visuella effekter, om än primitiva. Men allt filmen bjöd på var jobbigt höga ljudeffekter och en skrikande hysterisk kvinna tillika drama queen. Det finns en stjärna i filmen och det är Richard Johnson i rollen som Dr. John. Han kändes trovärdig och var en fröjd att se och höra på med sin behaglig röst och sina plirande ögon.

Denna hade kunnat vara så mycket bättre.
Citera
Igår, 13:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
In a lonely place (1950). Nakna nerver

Humphrey Bogart som synnerligen aggresiv manusförfattare i Hollywood, Dix, misstänks för mord på en ung dam.

Noir hette det, och gott omdöme.
Men i ärlighetens namn var det bara tråkigt, och bråkigt.

En ganska trälig film, med en Bogart som bråkar och slåss, och buskör med en tjusig Mercury.
2/5

IMDB 7,9 = 4,06/5
37651 röster
Citera
Igår, 14:11
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RKEY
Jag tittade på The Haunting i går kväll. En film som länge legat på min bucket list.

Jag måste säga att överlag blev jag ganska besviken. Jag hade förväntat mig mer och bättre handling och mer visuella effekter, om än primitiva. Men allt filmen bjöd på var jobbigt höga ljudeffekter och en skrikande hysterisk kvinna tillika drama queen. Det finns en stjärna i filmen och det är Richard Johnson i rollen som Dr. John. Han kändes trovärdig och var en fröjd att se och höra på med sin behaglig röst och sina plirande ögon.

Denna hade kunnat vara så mycket bättre.
Det var längesen jag såg den filmen nu, men i stora drag så kan jag väl hålla med dig. Den hade kunnat gjorts till något bättre och intressantare än det blev. Sen angående effekterna så bryr jag mig dock inte ett dugg, men i övrigt är jag i stort med dig.

Jag drog senast av den sista av de tre första filmerna om Mästerdetektiven Blomkvist:

Mästerdetektiven lever farligt (1957)

https://www.imdb.com/title/tt0050740/

Det gjordes alltså tre filmer om Blomkvist på 40-50-talen om jag förstått det rätt. Två av dom blev remakes på 90-talet. Detta är den det först gjordes remake av.

Jag märker att de kopierat väldigt mycket i remaken från denna. Det var liknande i den andra remaken, av den med Rasmus. Det är så likt ibland att man faktiskt tagit och kopierat repliker rakt av i prinicip.

Eftersom jag redan sett remaken från 90-talet så var det inte mycket som kom som överraskningar när jag såg denna. Men det var okej... för jag gillade verkligen denna film, jag tycker den är något mer omfattande än remaken som jag ständigt jämför den med. Man får se mer av när barnen använder rövarspråket, och jag gillade scenen när Eva-Lotta sjunger en låt på just rövarspråket. Det var så typiskt 50-tal av det hela, att någon sjunger en liten sång från ingenstans.

Sen kan jag tycka att vissa saker var bättre i remaken, men strunt samma. Jag uppskattar verkligen den här filmen, och de andra två jag sett i serien. De har ju också bytt ut skådespelarna från film till film här. Sådant brukar jag ha mycket svårt att acceptera, men av någon anledning så funkar det faktiskt för mig här.

Vad jag dock inte riktigt kommer ifrån är att jag kunde tycka att skådespelet kändes lite styltigt emellanåt, stelt och onaturligt på något sätt. Men det var som att det kom och gick i vågor under filmens gång. Det var absolut inte så hela tiden.

Bra filmer det här tycker jag!
Citera
Igår, 15:12
Medlem
RKEYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det var längesen jag såg den filmen nu, men i stora drag så kan jag väl hålla med dig. Den hade kunnat gjorts till något bättre och intressantare än det blev. Sen angående effekterna så bryr jag mig dock inte ett dugg, men i övrigt är jag i stort med dig.

Jag drog senast av den sista av de tre första filmerna om Mästerdetektiven Blomkvist:

Mästerdetektiven lever farligt (1957)

https://www.imdb.com/title/tt0050740/

Det gjordes alltså tre filmer om Blomkvist på 40-50-talen om jag förstått det rätt. Två av dom blev remakes på 90-talet. Detta är den det först gjordes remake av.

Jag märker att de kopierat väldigt mycket i remaken från denna. Det var liknande i den andra remaken, av den med Rasmus. Det är så likt ibland att man faktiskt tagit och kopierat repliker rakt av i prinicip.

Eftersom jag redan sett remaken från 90-talet så var det inte mycket som kom som överraskningar när jag såg denna. Men det var okej... för jag gillade verkligen denna film, jag tycker den är något mer omfattande än remaken som jag ständigt jämför den med. Man får se mer av när barnen använder rövarspråket, och jag gillade scenen när Eva-Lotta sjunger en låt på just rövarspråket. Det var så typiskt 50-tal av det hela, att någon sjunger en liten sång från ingenstans.

Sen kan jag tycka att vissa saker var bättre i remaken, men strunt samma. Jag uppskattar verkligen den här filmen, och de andra två jag sett i serien. De har ju också bytt ut skådespelarna från film till film här. Sådant brukar jag ha mycket svårt att acceptera, men av någon anledning så funkar det faktiskt för mig här.

Vad jag dock inte riktigt kommer ifrån är att jag kunde tycka att skådespelet kändes lite styltigt emellanåt, stelt och onaturligt på något sätt. Men det var som att det kom och gick i vågor under filmens gång. Det var absolut inte så hela tiden.

Bra filmer det här tycker jag!
Jag är dålig på att se svensk film. Jag har liksom aldrig kommit in i den svängen, förutom de moderna klassikerna då som Stig Helmer och liknande. Kanske ett område man får ta tag i någon gång..

Jag snokade upp denna som jag tänkte ge en chans ikväll. Tror den kommer falla mig på läppen mer än The Haunting.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RKEY
Jag är dålig på att se svensk film. Jag har liksom aldrig kommit in i den svängen, förutom de moderna klassikerna då som Stig Helmer och liknande. Kanske ett område man får ta tag i någon gång..

Jag snokade upp denna som jag tänkte ge en chans ikväll. Tror den kommer falla mig på läppen mer än The Haunting.
Allt är ju inte för alla, men personligen så gillar jag svensk film. Kan ju vara värt att ge det en chans om du känner dig sugen. Gillar du det inte, så gör du det inte helt enkelt.

"House on Haunted Hill" har jag också sett. Skriv gärna vad du tyckte om den sen, om du vill
Citera
Idag, 10:42
Medlem
RKEYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Allt är ju inte för alla, men personligen så gillar jag svensk film. Kan ju vara värt att ge det en chans om du känner dig sugen. Gillar du det inte, så gör du det inte helt enkelt.

"House on Haunted Hill" har jag också sett. Skriv gärna vad du tyckte om den sen, om du vill
House on Haunted Hill var ett riktigt spektakel. Man kan säga att den var lite som motsatsen till The Haunting som försöker sitt bästa för att vara realistisk och otäck medan denna tog sig inte själv på särskilt stort allvar.

Det är ju helt normalt med ett hus som har ett gigantiskt syrabad i källaren, skelett som går runt och pratar, hembiträden som låser in folk när de går hem och vålnader som flyger runt utanför fönstren. Man bjöds även på lite 4th-wall breaking då en av festdeltagarna addresserar tittaren direkt vid några tillfällen. Jag tycker inte att filmen var dålig alls men den var lite FÖR goofy.

Jag såg även Sweetheart men den var inget vidare. Den handlar om en ung tjej som helt random spolas upp på en tropisk ö, men hon upptäcker snabbt att ett monster dyker upp ur havet varje natt för att jaga på ön. Den var precis lika kass som det låter som.
Senast redigerad av RKEY Idag kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in