2018-11-28, 14:52
Medlem
Såg Contact med Jodie Foster från 1997.
Manus från en bok av Carl Sagan, dock lyckades Sagan dö under produktionen.
Helt klart spännande rulle. Dålig version av 2001 och Interstellar dock. Jodie Foster spelar över lite för mycket och storyn är lite för rörig mellanåt.
7.5/10
Citera
2018-11-28, 20:05
Medlem
Korders avatar
The Handmaiden (2016)

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Vad tyckte du?

Jävligt snygg film. Snårig, påhittig story som emellanåt känns lite utsträckt. Knappt tre timmar vet jag inte om handlingen behövde. Underhållande var den dock och den var tacksamt nog inte en copy paste av boken Fingersmith som den är baserad på - även om man kunde tro det inledningsvis. Har läst boken, men hade ingen aning om att filmen var baserad på den (eller vad rullen handlade om) innan jag såg den så det var ju en lite annorlunda upplevelse. En grej som dock verkligen lyfts rakt in i filmen från boken är sexscenerna. Tyckte det kändes lite överflödiga redan i boken, och det är samma sak här. Eller, överflödiga är fel ord, handlar snarare om att de blir för långdragna och effektsökande. Min-hee Kim är hur som helst jävligt bra.

Såg att någon beskrev filmen, positivt menat, som "classy trash". Ligger något i det. Elegant klass och pervers skit om vartannat, ofta tillsammans. Rätt intressant.

7/10.
Citera
2018-11-28, 20:42
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Vilka håller du högst då? jag är iofs torsk på krim/thriller/drama så det är nog därför jag gillar dem ovannämnda bäst hehe, A Serious Man gillade jag på något konstigt vis, dom fick verkligen fram ångesten i den. Se Blood Simple!
Lebowski ligger på toppen.
Sen kan jag rangordna de andra fyra lite hursomhelst.
The man who wasn’t there, true grit, Inside Llewyn Davis, Buster scruggs.
Till och med ladykillers fann jag lite charmig första gången jag såg den. Men efter andra gången så undrade jag vad det var för skit, så jag antar att jag står på tvären där(?)

Men åter igen, det är flera jag inte sett än. Millers crossing t.ex har varit på min lista skit länge.
Citera
2018-11-28, 21:40
Medlem
Into the Wild (2007)

En student lämnar samhället och beger sig ut i vildmarken för att bli oberoende och självförsörjande...

Kan väl liknas vid Grizzly Man i sitt tema men många frågor förblir obesvarade. Vad driver huvudpersonen egentligen? Till slut blir filmen reducerad till olika bitar, eller segment, i en ung mans resa mot avgrunden. Kanske viss en latent dödslängtan där också, i bakgrunden...

Betyg: 3/ 5
Citera
2018-11-28, 22:22
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Millers crossing t.ex har varit på min lista skit länge.

Miller's Crossing är min favorit. Råast och överlägset roligast av Coens rullar.

Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Into the Wild (2007)

En student lämnar samhället och beger sig ut i vildmarken för att bli oberoende och självförsörjande...

Kan väl liknas vid Grizzly Man i sitt tema men många frågor förblir obesvarade. Vad driver huvudpersonen egentligen? Till slut blir filmen reducerad till olika bitar, eller segment, i en ung mans resa mot avgrunden. Kanske viss en latent dödslängtan där också, i bakgrunden...

Jag hatar folk som säger "du har inte förstått filmen", men nu tänker jag bli en sån. Hur jävla död i själen är du som inte förstår motivationen hos en vanlig äventyrare? Det blir inte mer simpelt än så. Stackars dig.
Citera
2018-11-28, 23:23
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Into the Wild (2007)

Det framgår ju ganska jävla tydligt under filmens gång att det som drev han till detta var hans föräldrars girighet samt allt bråk i hemmet.
Citera
2018-11-29, 00:03
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Lebowski ligger på toppen.
Sen kan jag rangordna de andra fyra lite hursomhelst.
The man who wasn’t there, true grit, Inside Llewyn Davis, Buster scruggs.
Till och med ladykillers fann jag lite charmig första gången jag såg den. Men efter andra gången så undrade jag vad det var för skit, så jag antar att jag står på tvären där(?)

Men åter igen, det är flera jag inte sett än. Millers crossing t.ex har varit på min lista skit länge.

Millers Crossing är brödernas 3e bästa film enligt mig. En riktigt bra gangsterrulle. Tycker helt klart du ska se filmen så snart du kan
Citera
2018-11-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag hatar folk som säger "du har inte förstått filmen", men nu tänker jag bli en sån. Hur jävla död i själen är du som inte förstår motivationen hos en vanlig äventyrare? Det blir inte mer simpelt än så. Stackars dig.

Får se det positiva att någon lider med mig iallafall...
Citera
2018-11-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Det framgår ju ganska jävla tydligt under filmens gång att det som drev han till detta var hans föräldrars girighet samt allt bråk i hemmet.

Ja, det var en pusselbit i ett väldigt stort pussel ja...
Citera
2018-11-29, 00:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fallet Martha Ivers (1946)

En man passerar, av en händelse, sin uppväxtstad, och hamnar i en knepig härva.

Inte så hemskt länge sedan jag såg den, ungefär två år sedan.
En riktigt härlig noirfilm, kunde inte motstå att se den, då den visades i TV1 i eftermiddags.

Nu, som då, 4-/5
Citera
2018-11-29, 03:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Into the Wild (2007)

Into the Wild är enligt mig en mycket bra film, dessutom efter en sann historia vilket gör den ännu bättre, och en film som alla föräldrar borde se! Tycker att det är väldigt tydligt, att den unge mannen protesterar mot sina föräldrars livsstil, där titel, karriär, status och pengar är det viktiga. De försöker pressa honom att bli likadan, men han vägrar! Att man sedan kan tänka att han hade kunnat göra saker bättre, eller göra på ett helt annat sätt och få fram sin protest ändå, är en annan sak.
Citera
2018-11-29, 03:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Fallet Martha Ivers (1946)

En man passerar, av en händelse, sin uppväxtstad, och hamnar i en knepig härva.

Inte så hemskt länge sedan jag såg den, ungefär två år sedan.
En riktigt härlig noirfilm, kunde inte motstå att se den, då den visades i TV1 i eftermiddags.

Nu, som då, 4-/5
Kirk Douglas debutfilm ska tilläggas och den finns även att se på SVT Play. Tror jag bara gav filmen 2/5 (minns inte varför den inte gick hem hos mig) men noirstämningen är väldigt levande i filmen i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in