Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-23, 12:33
  #46225
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Ready Player One från 2018: https://www.imdb.com/title/tt1677720/

Gillade den mer än jag trodde jag skulle göra, den började lite segt tyckte jag men blev bättre allt eftersom, tyckte att det kanske var lite för många referenser som skulle komma samtidigt ibland. Men man kände igen mycket av Steven Spielbergs stil, vilket jag gillade, det känns som en film som kommer uppskattas ganska väl många år framöver.

Betyg: 3.5/5
Ibland var filmen mycket välgjord, så bra att jag kom på mig själv med att glömma bort att det ju egentligen var en "tecknad film."

Men som helhet var det nog Spielbergs allra sämsta film.
Han borde ha gett bort den till någon som förstår sig på det hela bättre, som James Cameron tex.
Citera
2018-06-24, 00:50
  #46226
Medlem
Kickexs avatar
Chinatown (1974)

Under en torka i los angeles så trasslas privatdetektiven Gittes in i ett mord mysterium som drar honom genom konspirationer och missöden.


Trots sina brister så är det en sevärdig film. Det är bra karaktärer som spelas av bra skådespelare.
Musiken (om det är vad man kan kalla det) drog dock ned filmen rätt så ordentligt. Korta men upprepade jazz toner som konstant förstörde stämningarna som filmen byggde upp till.

Det är en väldigt avslappnad film för att vara en detektiv berättelse med många trådar.
Då hela utredningen verkade tacklas på ett ”låt se vad som händer” sätt.
Därför kan jag inte påstå att det är en direkt meningsfull handling om man tittar på hela bilden.
Så visst, i slutänden kanske man finner det intetsägande.
Men om man uppskattar scenerna en efter en så kan man, som jag, finna det tillräckligt underhållande.

7/10
Citera
2018-06-25, 02:23
  #46227
Avstängd
pethoms avatar
Kongens Nei En norsk film om kung Håkon och den situation han och norska regeringen ställdes inför när tyskarna ville hjälpa dem mot de brittiska imperialisterna år 1940. Under kungafamiljens och regeringens flykt norrut försöker den norgevänlige tyska ambassadören få till ett möte vilket kommer bestämma landets och kungens öde.

Filmen innehåller lite skjuta men mestadels en massa färder på tåg och i bilar samt snack om vad man ska göra i den rådande situationen.

8/10
Citera
2018-06-25, 02:48
  #46228
Medlem
Trust såg jag tidigare idag om en tonårsflicka som råkar ut för grooming och blir våldtagen. Tyckte att filmen var rätt usel men det var träffsäkert hur bra ändå de komplexa känslorna togs upp. Våldtäktsoffrets förnekelse till att vara ett våldtäktsoffer (skuldbelägger sig själv och ser mannen som oklanderlig eftersom hon tror att det bara berör henne). Anhörigas svårigheter att hantera det som skett med egna känslor i vägen. Det var nog det enda som var bra med filmen, att den visade olika vis för offer och omgivning att reagera på. 5/10
Citera
2018-06-25, 13:20
  #46229
Medlem
Geomeisters avatar
BORG | Året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt5727282/?ref_=nv_sr_1

Borg / McEnroe, Borg McEnroe eller Borg vs. McEnroe? Oavsett vad den heter internationellt passar det bättre än BORG. Det här är en film mer om Björn Borg, men mycket om McEnroe också.

I bonus-materialet är det intervjuer med skådespelarna och dom flesta om inte alla berörde punkten att sporten inte är i fokus. Utan dom två tennispelarna och deras personliga upplevelser är i fokus.

Hade det här varit ett vanligt drama eller en actionfilm där man måste hänga med i handlingen för att förstå skulle jag varit kritisk, men då handlingen är SÅ simpel fungerar det. Det handlar om en match och saker omkring matchen. That's it. Det är MÅNGA scener och det klipps ifrån olika matcher, olika tider i deras liv (Björn Borgs riktiga son spelar en liten roll) och det är relativt lite dialog. Ett upplägg jag normalt inte går för, men här fungerar det.

Filmen visar ett intressant perspektiv ifrån sportvärlden som jag inte tycker fångats i något jag sett åtminstone. Vad och hur spelarna verkligen tycker/tänker. Att bara gå ut på en plan och sparka/skjuta en boll är väl inte så jävla svårt!? Det finns mer till det än så.

Skådespelarna gör överlag ett bra jobb. Till och med min värsta fiende Shia LaBeouf passar hyfsat i sin roll.. Kanske för att John McEnroe var som han var, lol!

Jag har noll intresse i tennis och överlag svagt intresse i sport, men denna film berörde mig faktiskt. En av dom bättre filmerna jag sett på ett tag. Jag kan tänka mig att sportfreaks älskar denna film.

Betyg?
Citera
2018-06-26, 01:04
  #46230
Medlem
Geomeisters avatar
X-Men: Apocalypse | Året var 2016
Varning: Lång
https://www.imdb.com/title/tt3385516/?ref_=fn_tt_tt_6

En film i stil med Spider Man 3, X-Men: The Last Stand och Iron Man 3. En längre film med större handling än många andra liknande. Filmer som ska byggas upp för att bli episka, men blir nästan alltid förutsägbara och familjevänliga. Även om denna film inte är perfekt i detta anseende tycker jag den klarar av slutet något bättre än dom tre andra jag nämnt.

Det händer mycket, men det tar en bra bit in i filmen innan något engagerade mig. Skådespelarna är det inte nödvändigtvis något fel på men humorn i filmen fungerar knappt (enda riktigt bra skämtet klipptes bort...) och trots filmens längd är många scener så förutsägbara. Skådespelarna får knappt en chans att leverera äkta skådespel.

Det är mycket datagjort och även om jag tycker det blir för mycket är inte allt dåligt gjort. Filmen utspelar sig på 80-talet vilket kan ge lite skön nostalgi. Det finns en del relativt bra scener. Man får se ett kärt återseende av X-Mens mest älskade karaktär och överlag är det lätt att titta på. Trots allt går denna långa film att titta på utan lida (att se en lång film som är dålig är inte kul!). Den fungerar som tillfällig underhållning dock skulle jag säga att den är riktad till en yngre publik... Vilket egentligen säger sig självt. X-Men är väl inte skapad för 50-åringar direkt?

En helt okej film. Ingen av senare års allra starkaste superhjältefilmer, men bättre än en drös av dom.

Betyg?
Citera
2018-06-26, 18:29
  #46231
Medlem
bombaccis avatar
The Veil (2016)

Thomas Jane, spelar en sektledare som är väldigt lik Jim Jones. Lily Rabe spelar den som överlevde sekt självmordet. Jessica alba spelar dottern till en av FBI agenterna som var med och bröt sig in. Filmen har några "hoppa till" scener men är annars inte speciellt läskig. Tycker sekter och sånt är lite intressant så ville egentligen se mer av Thomas Jane.

Lite överraskande slut men annars gjorde filmen det lite för enkelt för sig.

Betyget blir 6/10 och då är jag ganska snäll.
Citera
2018-06-26, 20:54
  #46232
Medlem
Geomeisters avatar
Everybody Wants Some!! | Året var 2016
https://www.imdb.com/title/tt2937696/?ref_=nv_sr_2

Jag ska erkänna att jag verkligen gillade/gillar American Pie. Tonårskomedin alltså. Den (antar jag?) blev dock så populär att drivor av direkta eller indirekta kopior började komma. Halvkassa och kassa. Filmer där man slängt in några nakenscener, har skämt som vem som helst kunna skrivit och karaktärer ingen bryr sig om.

Everybody Wants Some!! är en film där titeln är lånad ifrån en Van Halen låt. Filmen i sig utspelar sig under några dagar 1980 år och så vitt som jag ser det har dom lyckats hitta en korrekt känsla. Jag var inte i USA 1980, men av det jag sett tidigare stämmer det in. Musiken eller referenser till musik är inlagd här och där på snygga sätt.

Likt filmen "Dazed and Confused" som är en annan typ av tonårsfilm än American Pie finns det typ en huvudperson, men väldigt många mindre karaktärer. Sammanspelet mellan alla karaktärer är välgjort. Trots att många inte är med mycket alls görs dom minnesvärda och blir inte bara någon bakgrundsfigur.

Filmen handlar om första dagarna på campus innan skolan dragit igång. Man följer bara gänget på massa upptåg. Jag hade i princip noll förväntningar på denna, men blev riktigt förtjust. Gillar man exempelvis nämnda American Pie eller Dazed and Confused kan denna mycket väl vara något för dig.

Betyg?
Citera
2018-06-27, 03:13
  #46233
Medlem
EdvardGriegs avatar
Ted - för kärlekens skull
Filmbiografi om Ted Gärdestad. Svenska filmbiografier brukar suga ganska hårt men den här är faktiskt bra. Klart sevärd och det är en film jag rekommenderar.

Fifty Shades Freed
Har ju sett de två första filmerna så ville ju se denna också. Överraskande bra faktiskt. Inget mästerverk men den är spännande och underhållande.
Citera
2018-06-27, 10:48
  #46234
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Everybody Wants Some!! | Året var 2016
https://www.imdb.com/title/tt2937696/?ref_=nv_sr_2

Jag ska erkänna att jag verkligen gillade/gillar American Pie. Tonårskomedin alltså. Den (antar jag?) blev dock så populär att drivor av direkta eller indirekta kopior började komma. Halvkassa och kassa. Filmer där man slängt in några nakenscener, har skämt som vem som helst kunna skrivit och karaktärer ingen bryr sig om.

Everybody Wants Some!! är en film där titeln är lånad ifrån en Van Halen låt. Filmen i sig utspelar sig under några dagar 1980 år och så vitt som jag ser det har dom lyckats hitta en korrekt känsla. Jag var inte i USA 1980, men av det jag sett tidigare stämmer det in. Musiken eller referenser till musik är inlagd här och där på snygga sätt.

Likt filmen "Dazed and Confused" som är en annan typ av tonårsfilm än American Pie finns det typ en huvudperson, men väldigt många mindre karaktärer. Sammanspelet mellan alla karaktärer är välgjort. Trots att många inte är med mycket alls görs dom minnesvärda och blir inte bara någon bakgrundsfigur.

Filmen handlar om första dagarna på campus innan skolan dragit igång. Man följer bara gänget på massa upptåg. Jag hade i princip noll förväntningar på denna, men blev riktigt förtjust. Gillar man exempelvis nämnda American Pie eller Dazed and Confused kan denna mycket väl vara något för dig.

Betyg?
Du kanske bör tillägga att Everybody Wants Some!! är en "spirituell" uppföljare till Dazed and Confused. Båda är ju gjorda utav Richard Linklater. Bra filmer, båda två.
Citera
2018-06-27, 13:03
  #46235
Medlem
Ambelains avatar
"Just Visiting" - (2005)
https://www.imdb.com/title/tt0189192/?ref_=tt_rec_tt

och

"Les Visiteurs" - (1993)
https://www.imdb.com/title/tt0108500/

Jean Reno, Christian Clavier, Christina Applegate, m.fl.

---

Det är "samma film" alltså, men den ena gjordes i Frankrike för fransk publik först (1993) och 12 år senare kom den amerikanska versionen (2005).
Jean Reno och Christian Clavier är båda med i båda filmer och spelar samma karaktärer.


Filmerna handlar om hur två personer från Medeltiden genom trolldom blir kastade framåt i tiden till nutid, var de får uppleva både sina egna framtida efterkommande, liksom den moderna kulturen.

Jean Reno spelar en medeltida riddare, en aristokrat, som blir förälskad i en prinsessa.
Christian Clavier spelar hans oborstade och smutsige tjänare, som är obrottsligt lojal mot Reno.
För att göra en olycklig händelse ogjord så låter de en trollkarl transportera dem tillbaka i tiden, för att där ändra på det gjorda, så att de kan komma tillbaka och allt är frid och fröjd igen.

Men det blir fel i trolldrycken, och de slungas istället tusen år framåt i tiden.

Och där, i vår nutid, får de stifta bekantskap med den okända moderna världens alla välsignelser och förbannelser - som ändå är totalt okända för dem.

---

Det är en rolig film.
Och temat är lika i båda versioner. Även om vissa skillnader finns.

Men, när man ser båda filmer efter varandra så blir det ändå tydligt att den Första versionen är den lite sämre versionen.
Framförallt i regin och klippningen.

Den amerikanska versionen är mer välgjord, den är som ett skolboksexempel i hur en film ska göras. Varje scen är perfekt gestaltad i allt från timing till vinklar och klippning.
Och även om de flesta skämten kommer från den första versionen, så har den andra versionen Finslipat det hela, och gjort den lite skamfilade och nästan billiga i den första till något närmast perfekt.

Och det är alltså ändå Samma regissör och manusförfattare i Båda filmerna.
Dvs det är inte alla förunnat att kunna få göra två versioner av samma film.
Att alltså få en till chans - men med flera gånger så stor budget den andra gången.

Men han lyckades, den andra versionen blev verkligen ett mästerverk.
Det finns inga egentliga anledningar till att titta på första, ursprungliga versionen. Inte när man har version 2 att hålla tillgodo med.


Betyg:

Les Visiteurs - 2 av 5

Just Visiting -4 av 5
Citera
2018-06-27, 13:24
  #46236
Medlem
Isle of Dogs
https://www.imdb.com/title/tt5104604/?ref_=nv_sr_1

Grymt bra film, rekommenderas varmt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback