2018-09-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag såg igår kväll trettio minuter av Kurosawas Rashomon, men tröttnade på den skrikskrattande fånen och stängde av. Inte så sugen på att se klart filmen, eller någonting mer av Kurosawa.
Nä, Kurosawa är förbannat högljudd och oväntat onyanserad för att ha en så upphöjd plats i filmhistorien. Men han har ändå ett par helt okej filmer, trots uppenbara störningsmoment.
Senast redigerad av dwe 2018-09-17 kl. 15:05.
Citera
2018-09-17, 15:36
Medlem
Starbacks avatar
Vilken film såg du senast? undrar TS

Blackkklansman i förra veckan. Equeliser 2 veckan före det. Häftig spänning i båda. Jag rekommenderar varmt båda två.
Citera
2018-09-17, 17:10
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S

Det är bra, man ska ge kritik och visa upprördhet inför kanon.

Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Nä, Kurosawa är förbannat högljudd och oväntat onyanserad för att ha en så upphöjd plats i filmhistorien. Men han har ändå ett par helt okej filmer, trots uppenbara störningsmoment.

Tack för era kommentarer. Jag har annars inga svårigheter med att förlika mig med tanken på att de stora världsklassregissörernas arbeten ofta går mig över huvudet, att min känslighet och uppfattningsförmåga för filmkonstens alla djupsinnigheter är för låg, och att jag nöjer mig med att se och tycka om hyfsat stora amerikanska publikbefriande skapelser på filmens scen. Det är lite synd förvisso, men man kan inte vara bäst på allt.
Senast redigerad av Caesare 2018-09-17 kl. 17:12.
Citera
2018-09-17, 17:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
The Pianist (2002). Inte så mycket pianospel som jag befarande och överlag en välgjord film. 8/10.

Väldigt bra film som jag såg med far min på bio då det begav sig, och fick nyligen boken av en vän så den ska läsas då tillfälle ges. Tråkigt bara att det är lite skamfullt numera att titta på och säga att man tycker om Polanskis filmer, med tanke på omständigheterna han är i. Samma sak med Woody Allen...

Men jag står fast vid åsikten att Polanski var en förjävla bra regissör, tråkigt livsöde som drabbade honom.
Citera
2018-09-17, 20:00
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag såg igår kväll trettio minuter av Kurosawas Rashomon, men tröttnade på den skrikskrattande fånen och stängde av. Inte så sugen på att se klart filmen, eller någonting mer av Kurosawa.

Rashomon är tyvärr gapig och skrikig de första 30 minuterna, men efter det tar den sig och blir mycket bättre ju fler versioner av händelsen man får se. Förstår dock kritiken då den är befogad.

Om du inte känner dig helt avskräckt från Kurosawa så är mitt standardtips att uppsöka hans 1960-tal om man vill utforska mer av honom. Alla de 5 långfilmerna som han gjorde då, The Bad Sleep Well (1960), Yojimbo (1961), Sanjuro (1962), High and Low (1963) och Red Beard (1965), är stabila och helgjutna att börja med om man inte har sett så mycket av honom tidigare. Toshiro Mifune (huvudrollsinnehavaren från Rashomon) hålls under strama tyglar i alla fem så det blir inte så mycket överspel från hans sida som det kunde bli i deras tidigare kollaborationer.
Senast redigerad av chessjamt 2018-09-17 kl. 20:54.
Citera
2018-09-17, 23:15
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Mer äkta måvara, men Bondkonceptet har varit helt annorlunda, och man kan, och bör, inte ändra en karraktär hursomhelst.
Jag hade inte sagt något om det varit någon annan agent, Agent Nisse Bond, 008 t.ex.
Då får agenten vara hur kall och äkta som helst.

Som jag även nämnde, så var han ju inte ens agent i filmen, utan en avhoppad frilansare med ett personligt hämndmotiv.
Det tycker, i varje fall, jag inte är en agentfilm.
Nu var han som vilken EPA-Kojak som helst.
Nja det kan du inte riktigt säga hur "Bond" ska vara; varje person som spelat Bond har gjort det på sitt sätt och spelat honom på ett vis som var populärt just för den epoken. T.ex. Connery och Lazenby är väldigt "60-talsaktiga" med tidstypisk humor och charm medan Moore är lite mer farsartat. Dalton är mer som en Kalla kriget-agent, Brosnan gör någon mix av Dalton och Connerys Bond och Craig gör en rätt kallblodig typ verksam i 2000-talets komplexa värld. Således är alla olika!
Citera
2018-09-17, 23:17
Bannlyst
Såg Dont leave home igår, skulle tydligen vara en skräckis, men icke, 1.30 ca jävla tråk 1/5
https://www.imdb.com/title/tt6842126/?ref_=rvi_tt
Citera
2018-09-17, 23:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nja det kan du inte riktigt säga hur "Bond" ska vara; varje person som spelat Bond har gjort det på sitt sätt och spelat honom på ett vis som var populärt just för den epoken. T.ex. Connery och Lazenby är väldigt "60-talsaktiga" med tidstypisk humor och charm medan Moore är lite mer farsartat. Dalton är mer som en Kalla kriget-agent, Brosnan gör någon mix av Dalton och Connerys Bond och Craig gör en rätt kallblodig typ verksam i 2000-talets komplexa värld. Således är alla olika!
Naturligtvis blir lite olikheter när man låter en filmfigur spelas av flera olika skådespelare.
Men det finns vissa hörnstenar som karaktäriserar en figur.
Det måste finnas någon igenkänningsfaktor, och utöver kostymen, finns det inga likheter mellan Sean Connery och Timothy Dalton.

Nu går det rykten om en homosexuell Bond, eller/och en färgad Bond, och då är man löjligt långt ifrån James Bond.
Citera
2018-09-18, 16:29
Medlem
K-Pax (2001). Trivsam film om med två av mina favoritskådespelare (Kevin Spacey och Jeff Bridges). Mycket väl godkänt. 8/10.
Citera
2018-09-18, 17:16
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu går det rykten om en homosexuell Bond, eller/och en färgad Bond, och då är man löjligt långt ifrån James Bond.
En mörkhyad bond skulle jag inte bry mig om.
Egentligen, det enda kravet som jag känner att skådespelaren iaf måste uppfylla är såklart att han är brittisk.

Ang. karaktären så jag vet jag inte. Bond är ju visserligen känd för att lätt få kvinnor på rygg.

Men sen antar jag också att alla av de senaste filmerna har gått långt ifrån det originella läsmaterialet så det är väl nästan ändå skitsamma nu.
Citera
2018-09-18, 18:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
En mörkhyad bond skulle jag inte bry mig om.
Egentligen, det enda kravet som jag känner att skådespelaren iaf måste uppfylla är såklart att han är brittisk.

Ang. karaktären så jag vet jag inte. Bond är ju visserligen känd för att lätt få kvinnor på rygg.

Men sen antar jag också att alla av de senaste filmerna har gått långt ifrån det originella läsmaterialet så det är väl nästan ändå skitsamma nu.
Jo, jag kan nog hålla med dig.
"Varumärket" Bond har man nu misshandlat till oienkännlighet.
Det känns som att man, krampaktigt, klamrar sig fast vid det sista, ännu orörda, attributet, Brittisk.

Hoppas han blir utomjording i nästa film.
Citera
2018-09-18, 18:14
Bannlyst
Mission Impossible - Rouge Nation (2015)

Ganska ointressant och ointressant action, jag tycker om Cruise mer i filmer som Eyes Wide Shot och Minority Report där passar han verkligen in.

5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in