SSF:
From Hell (2001) 🌑🌑🌕🌕🌕
Seriemördaren Jack the Ripper härjar i det fattiga området Whitechapel i London 1888 där han skär upp prostituerade kvinnor på löpande band. Scotland Yard vänder sig till polisinspektör Frederick Abberline för att lösa fallet men hans okonventionella metoder och vilda teorier faller dem inte i smaken. Och det hjälper inte att Abberline röker opium, dricker absint och säger sig vara synsk.
Jag har en ganska sval inställning till den här filmen. Den är okej, men inte mycket mer. Ämnet om Jack the Ripper är såklart intressant men jag känner aldrig att det blir särskilt spännande eller ens intressant med den konspirationsteori de går efter. Mördaren pekas ut (en person som i verkligheten är avfärdad) precis som i serieromanen filmen bygger på. Filmen bygger upp ett mysterium som avslöjas först i slutet men då är jag redan ganska utstämplad.
Visuellt är det viktoriansk stil blandad med MTV-musikvideo som jag får en känsla av. Snygga kostymer och en bra tidskänsla med jumpscares och snabba klipp. Den rör sig ibland in i skräckterritorium med oerhört grisiga skildringar av morden och dåtidens medicinska experiment är inget för den äckelmagade. Jag gillar det till en gräns men det gör inte storyn mer engagerande.
Johnny Depp är karismatisk som vanligt på den här tiden även om han är lite lågmäld (karaktären är ju det). Den som står ut mest är Ian Holm som är en ren njutning att titta på. Heather Graham säljer väl inte sin London-dialekt speciellt trovärdigt men hon är en bra Mary Kelly. Hon sticker ut från gruppen av prostituerade vilket behövs för berättelsens skull. Den påtvingade romansen som inte leder någonstans hatar jag dock, som i alla filmer.
Vill man ha en lite rock-n-roll version av Jack the Ripper så är det här filmen man ska se. Den vågar leka runt med både legenden och det visuella och innehåller bra skådespelarinsatser överlag (RIP Katrin Cartlidge). Jag har inte läst serieromanen men de omdömen jag har läst från de som jämför verkar hata den här filmadaptionen. Det förvånar mig inte för det här är en förvånansvärt tråkig historia.