2014-10-11, 17:42
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Nu var det flera år sedan jag såg Taxi Driver så jag har inga direkta förslag på förändringar på rak arm. Men det är väl lite som jag skrev förut om Raiders, misstag som man inte skulle ha tagit med om man var noggrannare och mer professionell och arbetade mot perfektion som man gör idag.
Så sent som för några veckor sedan skrev Steven Soderbergh om filmen om just det du verkar ha synpunkter på om jag har fattat det rätt -

http://extension765.com/sdr/18-raiders

Han slängde upp filmen i svartvitt med elektronisk musik för att studera endast hur filmen är filmad/scenerna är planerade.

"Fincher said it: there’s potentially a hundred different ways to shoot something but at the end of the day there’s really only two, and one of them is wrong). Of course understanding story, character, and performance are crucial to directing well, but I operate under the theory a movie should work with the sound off, and under that theory, staging becomes paramount (the adjective, not the studio. although their logo DOES appear on the front of this…).

So I want you to watch this movie and think only about staging, how the shots are built and laid out, what the rules of movement are, what the cutting patterns are. See if you can reproduce the thought process that resulted in these choices by asking yourself: why was each shot—whether short or long—held for that exact length of time and placed in that order? Sounds like fun, right? It actually is. To me. Oh, and I’ve removed all sound and color from the film, apart from a score designed to aid you in your quest to just study the visual staging aspect. Wait, WHAT? HOW COULD YOU DO THIS? Well, I’m not saying I’m like, ALLOWED to do this, I’m just saying this is what I do when I try to learn about staging, and this filmmaker forgot more about staging by the time he made his first feature than I know to this day (for example, no matter how fast the cuts come, you always know exactly where you are—that’s high level visual math shit).

At some point you will say to yourself or someone THIS LOOKS AMAZING IN BLACK AND WHITE and it’s because Douglas Slocombe shot THE LAVENDER HILL MOB and the THE SERVANT and his stark, high-contrast lighting style was eye-popping regardless of medium".
Citera
2014-10-11, 17:47
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist
Men nu brinner det i knutarna, säger du på fullaste allvar att förr så var det amatörer som skötte kamerorna och nu så arbetar man mot perfektion? Jösses amalia.
Nej, det är inte vad jag säger. Det jag säger är att man är noggrannare med små detaljer nu för tiden, det gäller inom såväl film som alla andra områden som gått framåt i utvecklingen. Men allt är ju relativt, vi har ju nyare filmer att jämföra med, vilket de inte hade. Om 30 år sitter jag säkert här och klagar på bristerna i dagens filmer jämfört med de som släppts nyligen då.
Citera
2014-10-11, 17:49
Medlem
Jag har börjat sett den här serien, måste tipsa om den bara. Är så jävla bra!
Vet inte hur jag ska kunna överleva fram till säsong 2 finns ute

http://www.imdb.com/title/tt2661044/
Citera
2014-10-11, 17:57
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag kan tänka mig att såga filmen med lite mildare ord om jag är mindre seriös när jag tittar på den. Men jag står för allt jag har skrivit, och tycker det är katastrofalt hur en film som inte ens av dess anhängare ser på som seriös kan hyllas så mycket och betraktas som ett mästerverk.

Den är fortfarande väldigt dålig sett till prestandan och dess värde ligger i allt annat än kvaliteten. Kanske kommer min generation sitta och hylla samma Ranger om 50 år trots att den är rostig och inte ens startar. Den lär dessutom öka i värde för varje år då.
Orkar inte diskutera med dig, det är lönlöst.

Sen kan du sluta upp med att hela tiden säga "min generation", jag är också 90-talist så kamma dig förfan.
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Jag ger upp! Så arrogant att man nästan spyr och gråter på samma gång. Inte ens Michael Bay skulle komma med såna idiotiska påståenden.

"Kubricks filmer hade varit bättre om han var lite noggrannare..." - Trekvartsbyxa

Haha, nä. Bland det värsta jag hört!
Haha, har en liten kul anekdot som rör den gode Bay.
Besökte Paramount Pictures för ett tag sedan och gick på studioturen, väl inne i deras biograf där de förhandsvisar vissa filmer så hängde det ett gäng inramade posters. Forrest Gump, Sunset Boulevard, Gudfadern, Raiders osv .. Tydligen så hade Bay besökt denna strax efter Transformers hade haft premiär och stirrat blint på tavlorna och frågat "Varför hänger inte Transformers här?", han hade nästan blivit snortokig på Paramount för att hans "mästerverk" inte hängde bredvid Gudfadern. Vilken pajas, tyckte de som visade han biografen men vad kunde de göra? Bay hade dragit in multum till Paramount så vips så satt det en bild på LaBeouf & Fox bredvid Brando. Guiden suckade högt när han berättade den här historien.
Citera
2014-10-11, 18:18
Bannlyst
Automata
2014, Thriller/Sci fi
Med Antonio Banderas, Robert Forster, Dylan Mcdermont och Melanie Griffith

Att förvänta sig: Antonio Banderas i en visuell vacker framtidsdystopi där en kall och mörk värld härjar. En långsam science fiction med fokus på robotar och ingen cyborgfilm med Blade Runner känsla.

Jag hade inte så höga förväntningar när det gällde denna film med tanke på det något halvljumma recensioner som fanns ute.

Till en början känns det som en ordinär robotfilm som förpackas i något av en Blade Runner stil i och med att Antonio Banderas tar rollen som någon som undersöker ett problem. Det är den första delen av filmen och också den bättre delen. Här slutar också jämförelserna och likheterna med Blade Runner. Automata tar sitt egna liv och blir en slags storslaget robotdrama med en del trillerinslag.
Vad Automata lyckas med är att man får en viss sympati för robotarna men samtidigt är det aningen platt. Miljöerna är smått fantastiska och det hela känns både påkostat och ambitiöst.

Samma känsla uppstod när jag såg AI första gången och det är att Automata är en riktigt vacker och välgjord film som inte bjuder på några större avtryck och överraskningar. Det här är godis för oss som gillar långsamma Science fictions där det mest är ytan som tilltalar. Precis som AI är Automata en film som kommer växa med tiden och bli mer uppskattad.

Vad är det egentligen med nutidens Science Fiction, varför ska alltid havet och stränderna stå för hoppet? Är det möjligtvis en symbol för naturen och livet i kontrast till den futuristiska och nersmutsade staden?

Betyg: Är du ute efter långsamma visuella Science Fiction filmer mer robotar är det här garanterat något för dig. Automata fungerar som en stabil genrefilm.

Vilken Sci Fi med androidelement bör du välja från 2014? Automata är given för dig som vill ha en robotfilm och The Machine är ett måste för dig som vill ha en Cyborgfilm!
The Machine är den bättre filmen av de två men Automata har ett mer tillfredsställande slut!

Automata är värd 3 robotar av 5, 2010-talets AI
Citera
2014-10-11, 18:30
Medlem
Rarrehs avatar
Off-topic:

Filmtips-tråden är inte lika livad som denna så jag slänger in en off-topic. Rekommendera mig riktigt bra äventyrsfilmer likt:

- Ben-Hur
- Butch Cassidy and the Sundance Kid
- Indiana Jones
- Into the Wild
- The Thin Red Line

Något med mycket natur och äventyr. Shoot!!
Citera
2014-10-11, 18:50
Medlem
Adikatpws avatar
Forgetting Sarah Marshall, den var väl helt okej om man säger så men jag har sett filmer som är klart mycket bättre än den. Kan inte direkt säga att den var särskilt rolig, så den passade inte i komedi genren.

Den får en 2a av 5 från mig.
Citera
2014-10-11, 18:56
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
De två uppföljarna är bra bättre än första filmen, men handlar nog mera om oss åttiotalister som växte upp med Indiana Jones under barndomen.

Hur kan någon anse att The Temple of Doom är bättre än första filmen? Första filmen är ju riktigt bra medan dess uppföljare bara är skrattretande med sina pinsamma filmer, det enda som är sämre är den fjärde filmen, men jag förnekar att det är en del utav trilogin.
Citera
2014-10-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rarreh
Off-topic:

Filmtips-tråden är inte lika livad som denna så jag slänger in en off-topic. Rekommendera mig riktigt bra äventyrsfilmer likt:

- Ben-Hur
- Butch Cassidy and the Sundance Kid
- Indiana Jones
- Into the Wild
- The Thin Red Line

Något med mycket natur och äventyr. Shoot!!
Apocalypto
Den siste mohikanen
Dansar med vargar
The Searchers (John Wayne)
Citera
2014-10-11, 18:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Hur kan någon anse att The Temple of Doom är bättre än första filmen?

"Nostalghia is a hell of a drug!".
Citera
2014-10-11, 19:46
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Hur kan någon anse att The Temple of Doom är bättre än första filmen? Första filmen är ju riktigt bra medan dess uppföljare bara är skrattretande med sina pinsamma filmer, det enda som är sämre är den fjärde filmen, men jag förnekar att det är en del utav trilogin.

The Temple of Doom är hemsk. Men The Last Crusade är fantastisk. En av de bästa äventyrsfilmerna någonsin.
Citera
2014-10-11, 19:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
The Temple of Doom är hemsk.

Ofta känns det som att jag är ensam om att gilla den... !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in