Schakalerna (L'aîné des Ferchaux) (1963)
Troligen en av Melvilles mindre kända filmer. Schakalerna är en fransk americana kan man säga, en road movie som mestadels utspelas i USA. Den börjar dock i Frankrike där ex-boxaren Michel (Belmondo) tar anställning hos en rik äldre bankir (Charles Vanel) i full färd med att lämna landet pga problem med lagen.
Resan går först till New York där bankiren tar ut en stor, och för den fattige ex-boxaren frestande, summa pengar, därefter söderut mot New Orleans och ju längre tiden går desto mer förändras maktförhållandet mellan bankiren med alltmer vacklande hälsa och hans anställda.
Den här filmen är inte perfekt - handlingen är egentligen inte så mycket att skriva hem om och i vissa scener känns det som om det är en ren B-film jag ser. Men B-film är inte alltid dåligt, i det här fallet tycker jag ofta det funkar bra och ger filmen charm, fast lite mer jobb med castingen av vissa birollsinnehavare kunde man allt lagt ner.
Har sagt det förut och säger det igen; Melville visste hur man skapar stämning. Schakalerna höjs flera snäpp av den sköna New Orleans-känslan och ett bra soundtrack och är på det stora hela en sevärd film. Road Movies i USA är ofta trevliga upplevelser, så även denna, om än lite annorlunda mot vad man är van vid. Jag rekommenderar den!
6.5/10