2014-09-18, 16:11
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Minns också den som svinbra och spännande. Bara sett den en gång men blev sugen på en omtitt nu.

Thriller film på hög nivå. Sen finns ju också Straw Dogs som jag tycker är ännu vassare!
Citera
2014-09-18, 16:24
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Amityville: The Evil Escapes (1989)

Tänkte göra som BlackMetal och köra ett Amityville-marathon, jag har tidigare sett de tre första filmerna så hoppade direkt på fyran som påminner väldigt mycket om tvåan, samma utflippade handling och rätt bra tempo jämfört med originalfilmen. Kul med en premiss om en hemsökt lampa som spökar och sen lite referenser till Poultergeist, ingen bra film per se men väldigt rolig och underhållande, näst bäst i serien hittills av de jag sett!

2/5
Tyckte nog mindre om den än du. Riktigt dum film som är omöjlig att ta seriöst fast den är inte sämre än 3:an. Tvåan är helt klart den bästa av de fyra första med originalet bakom.
Citera
2014-09-18, 16:31
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Thriller film på hög nivå. Sen finns ju också Straw Dogs som jag tycker är ännu vassare!

Straw Dogs har jag inte sett, men har hört att den ska vara väldigt obehaglig om jag inte blandar ihop den med någon annan film. Orkar ofta inte med för dystra och svarta filmer numera.
Citera
2014-09-18, 16:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Straw Dogs har jag inte sett, men har hört att den ska vara väldigt obehaglig om jag inte blandar ihop den med någon annan film. Orkar ofta inte med för dystra och svarta filmer numera.

Jo den är ju rätt mörk och så, Peckinpah som regisserade så man vet ju vad man får, men Susan George är otroligt bildskön i filmen!
Citera
2014-09-18, 16:41
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
A Single Shot

http://www.imdb.com/title/tt1540741/...nm_flmg_act_13

Gillade denna mycket, mycket mörk thriller och den får fram känslan om hur det kan vara i visa delar i USA, Sam Rockwell i huvudrollen, har alltid tyckt att han är en bra skådespelare.

Han är en bra skådespelare även om filmen var sådär. Mycket riktigt är filmen mörk och den är sevärd. Dock långt i från någon jättebra film i mina ögon.
Citera
2014-09-18, 16:42
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
The Thing (2011)

Tycker den var sådär. Huvudkaraktären var ju förvisso bildskön men storyn och händelseförloppet var väldigt förutsägbart. Hur skiljer den sig till The Thing (1982)?

Att The Thing från 1982 är 100 000 000 000 gånger bättre. Där har du skillnaden.
Citera
2014-09-18, 17:28
Medlem
slowjamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyitis
Marathon Man http://www.imdb.com/title/tt0074860/?ref_=nv_sr_1

Fy fan i bland undrar man vad fan man håller på med, hur i hela helvetet har jag lyckats undgå denna!.
Riktigt jävla bra thriller, nästan så man vill ge den 5/5 men nöjer mig med en riktigt stark 4. Dustin Hoffan och Roy Scheider riktigt bra insatser i denna.

En riktig höjdare! Stark 4:a helt klart.
Citera
2014-09-18, 17:34
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jo den är ju rätt mörk och så, Peckinpah som regisserade så man vet ju vad man får, men Susan George är otroligt bildskön i filmen!
Det har du helt rätt i!
Citera
2014-09-18, 23:01
Medlem
serotonins avatar
Schakalerna (L'aîné des Ferchaux) (1963)

Troligen en av Melvilles mindre kända filmer. Schakalerna är en fransk americana kan man säga, en road movie som mestadels utspelas i USA. Den börjar dock i Frankrike där ex-boxaren Michel (Belmondo) tar anställning hos en rik äldre bankir (Charles Vanel) i full färd med att lämna landet pga problem med lagen.

Resan går först till New York där bankiren tar ut en stor, och för den fattige ex-boxaren frestande, summa pengar, därefter söderut mot New Orleans och ju längre tiden går desto mer förändras maktförhållandet mellan bankiren med alltmer vacklande hälsa och hans anställda.

Den här filmen är inte perfekt - handlingen är egentligen inte så mycket att skriva hem om och i vissa scener känns det som om det är en ren B-film jag ser. Men B-film är inte alltid dåligt, i det här fallet tycker jag ofta det funkar bra och ger filmen charm, fast lite mer jobb med castingen av vissa birollsinnehavare kunde man allt lagt ner.

Har sagt det förut och säger det igen; Melville visste hur man skapar stämning. Schakalerna höjs flera snäpp av den sköna New Orleans-känslan och ett bra soundtrack och är på det stora hela en sevärd film. Road Movies i USA är ofta trevliga upplevelser, så även denna, om än lite annorlunda mot vad man är van vid. Jag rekommenderar den! 6.5/10
Citera
2014-09-19, 01:42
Medlem
Punklivs avatar
Utvandrarna av Jan Troell. Nästan helt perfekt, jag älskar såna här filmer så jävla mycket. Tre timmar lång, långsamt och passande tempo, förstklassiga miljöer, skitbra skådespelare, snyggt foto. Tyvärr är deras dialekter stundtals kassa och det stör en hel del. Om dialekterna var bättre hade den nog fått en femma.

Väldigt bra skildring som "tyvärr" får nöja sig med en skitstark fyra.
Citera
2014-09-19, 02:07
Bannlyst
The Two Faces of January Denna var kul att titta på och det var kul att se Viggo Mortensen igen. Filmen påminner delvis om en 40- och 50-tals dramathriller med svartsjuka och banditer på flykt. Det var också kul att det handlade om Grekland istället för Italien, Libanon eller t.ex. Egypten vilket väl oftast är de länder det handlar om när det gäller 50-talet och amerikanska resenärer.

6/10
Senast redigerad av pethom 2014-09-19 kl. 02:26.
Citera
2014-09-19, 07:47
Medlem
Trees Lounge: Steve Buscemi's regi-debut, en rätt så intressant film om en kvartersalkis som försöker leva sitt liv så gott det går. Mycket influerad av Aki Kaurismäkis filmer och möjligen Charles Bukowski. Helt klart väd att se 6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in