2014-10-11, 17:11
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Vore kul att se Trekvartsbyxas egna filmer. Han påstår sig ju vara bättre än Spielberg, så.

Liksom, varför sitta och klaga på gamla Raiders när han borde vara i Hollywood vid det här laget, och göra mästerverk?
Haha, precis. Nästa gång kanske det är Kubrick som får sig en avhyvling också, eller Coppola.
Citera
2014-10-11, 17:11
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Och samtidigt hyllar du Nolans The Dark Knight-filmer..? Har du ens sett The Dark Knight Rises? En film med så många goofs, continuity-misstag och logiska hål i handlingen att man kan tro att Bruno Mattei står bakom kameran.

På tal om att orka göra en ny tagning:
https://www.youtube.com/watch?v=SFxQ-EdFl_M

Och denna:
https://www.youtube.com/watch?v=Ja8cHYtF8n4

KaptenFantastisk satte ord på mina tankar.
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist
För det första så är klippet du länkar en fan-edit, oerhört oklart varför du länkar något sådant då det är ihopklippt av en amatör.
Jag ska erkänna att jag inte tittade på hela klippet innan jag länkade det, men du missade knappast den miserabla fejkfighten för det.
Citat:
Har hört mycket men har aldrig hört någon säga att det är bristfälliga skådespelarinsatser i Raiders, skådespeleriet om något är väl i yttersta toppklass.
Då tycker vi väl olika. Möjligtvis missförstår du mig, det är inte att skådespelarna har ett dåligt kroppsspråk eller är dåliga på att framföra sina repliker, snarare minspelet, valet av repliker och, återigen, den enorma förutsägbarheten.
Citat:
Förstår inte vad som är skämmigt med den scenen? Knappast så att den är dåligt gjord eller oväntad, den följer ju endast det som skedde i scenen innan. Raiders ska ju inte vara någon tvärseriös film, vad hade du förväntat dig?
Hon är tillfångatagen och just när han jagar henne kommer han till ett ställe med 200 personer som bär på tvättkorgar (redan här borde ju några frågor väckas) som är precis så stora att man kan tänka sig att en människa ligger gömd i någon av dem. Om det var Kalle Anka man tittar på. Så jävla passande va? Nä fyfan, den scenen hör snarast hemma i någon barnfilm. Men det är ju som jag sa tidigare. Humorn i Scary Movie lär inte betraktas som särskilt högklassig såvida man inte har växt upp med den eller om man är ett barn.

Citat:
Att ens få för sig att kalla Raiders för en amatörmässigt gjord film visar mer på din okunskap och arrogans till äldre filmer än något annat.
Jahadu. Jag vill inte göra det här till en diskussion om vilka filmer jag gillar och ogillar, men det finns många från 80-talet eller äldre som jag älskar. Exempel: Taxi Driver, Full Metal Jacket, Scarface. Det går dock inte att bortse från brister i dessa filmer som aldrig någonsin skulle ske om de gjorts idag.
Citat:
Är Avengers det ultimata för dig? Isåfall så förstår jag varför du klankar ned på ett mästerverk.
Det är det verkligen inte.
Citera
2014-10-11, 17:21
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Vore kul att se Trekvartsbyxas egna filmer. Han påstår sig ju vara bättre än Spielberg, så.

Liksom, varför sitta och klaga på gamla Raiders när han borde vara i Hollywood vid det här laget, och göra mästerverk?
Jag skulle knappast säga att Spielberg är en dålig regissör. Saving Private Ryan och Schindler's List är till exempel några av mina absoluta favoritfilmer. Lyckligtvis utvecklas inte bara regissörer utan allting inom filmproduktion. Jag skulle inte välja en T-ford framför en Ford Ranger idag bara för att den ansågs vara så mycket mer fantastisk när den var ny, jämfört med vad folk tycker om Rangern idag.
Senast redigerad av Trekvartsbyxa 2014-10-11 kl. 17:24.
Citera
2014-10-11, 17:24
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jahadu. Jag vill inte göra det här till en diskussion om vilka filmer jag gillar och ogillar, men det finns många från 80-talet eller äldre som jag älskar. Exempel: Taxi Driver, Full Metal Jacket, Scarface. Det går dock inte att bortse från brister i dessa filmer som aldrig någonsin skulle ske om de gjorts idag.

Hur skulle du ändra på Taxi Driver? Lägga till CGI-blod i horhus-shootout:en? Handhållen shaky cam och snabba klipp var tredje sekund?

Taxi Driver är betydligt bättre gjord, rent tekniskt, än både The Departed och Shutter Island, så ditt argument funkar bara inte. Scorsese har nästan blivit förslöad av den digitala utvecklingen.

Citat:
Lyckligtvis utvecklas inte bara regissörer utan allting inom filmproduktion.

Det är ju dock kul att så många regissörer väljer att vara old school istället. Det är ju inte för inte att så många säger nej till CGI, och använder sig av praktiska effekter istället, eller att de filmar med riktiga filmkameror istället för digitala RED-burkar.

Tycker du att J.J. Abrams är dum i huvudet som väljer praktiska effekter framför CGI och green screen i den nya Star Wars?
Senast redigerad av Carnage. 2014-10-11 kl. 17:29.
Citera
2014-10-11, 17:27
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Då tycker vi väl olika. Möjligtvis missförstår du mig, det är inte att skådespelarna har ett dåligt kroppsspråk eller är dåliga på att framföra sina repliker, snarare minspelet, valet av repliker och, återigen, den enorma förutsägbarheten.

Hon är tillfångatagen och just när han jagar henne kommer han till ett ställe med 200 personer som bär på tvättkorgar (redan här borde ju några frågor väckas) som är precis så stora att man kan tänka sig att en människa ligger gömd i någon av dem. Om det var Kalle Anka man tittar på. Så jävla passande va? Nä fyfan, den scenen hör snarast hemma i någon barnfilm. Men det är ju som jag sa tidigare. Humorn i Scary Movie lär inte betraktas som särskilt högklassig såvida man inte har växt upp med den eller om man är ett barn.

Det är det verkligen inte.
Men vad förväntar du dig? Det är en action/äventyr/komedi rulle, det ska vara lite pajigt stundtals. Sen nämner du att den är förutsägbar hela tiden, det är inte Memento som du kollar på, den ska inte vara alltför oförutsägbar.

Var du nere i Egypten på 80-talet och inspekterade gatuhörnen? Hela scenen är ju lite små pajig, missade du när Indiana tog upp revolvern och sköt mannen med sabel? Ta det inte så seriöst, det är inte meningen att du ska göra det.

Det finns brister i alla filmer, att det finns många misstag i äldre filmer är just på grund av att det är äldre filmer. Nuförtiden så är det ju svårt att begå liknande misstag då man sett det om och om igen tidigare, men trots detta så är det ju betydligt risigare filmer som görs idag.
Citera
2014-10-11, 17:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
missade du när Indiana tog upp revolvern och sköt mannen med sabel? Ta det inte så seriöst, det är inte meningen att du ska göra det.

Hela historien bakom den scenen då Indy skjuter honom är rätt rolig!
Citera
2014-10-11, 17:29
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Hur skulle du ändra på Taxi Driver? Lägga till CGI-blod i horhus-shootout:en? Handhållen shaky cam och snabba klipp var tredje sekund?

Taxi Driver är betydligt bättre gjord, rent tekniskt, än både The Departed och Shutter Island, så ditt argument funkar bara inte. Scorsese har nästan blivit förslöad av den digitala utvecklingen.
Nu var det flera år sedan jag såg Taxi Driver så jag har inga direkta förslag på förändringar på rak arm. Men det är väl lite som jag skrev förut om Raiders, misstag som man inte skulle ha tagit med om man var noggrannare och mer professionell och arbetade mot perfektion som man gör idag.
Citera
2014-10-11, 17:30
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Jag skulle knappast säga att Spielberg är en dålig regissör. Saving Private Ryan och Schindler's List är till exempel några av mina absoluta favoritfilmer. Lyckligtvis utvecklas inte bara regissörer utan allting inom filmproduktion. Jag skulle inte välja en T-ford framför en Ford Ranger idag bara för att den ansågs vara så mycket mer fantastisk när den var ny, jämfört med vad folk tycker om Rangern idag.
En T-ford stiger i värde medans en Ford Ranger är värdelös om ett par år.
Citera
2014-10-11, 17:30
Medlem
Buffalo Soldiers, skön film som jag helt missat.

Rekommenderas!
Citera
2014-10-11, 17:32
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hela historien bakom den scenen då Indy skjuter honom är rätt rolig!
Haha ja!
Citat:
Nu var det flera år sedan jag såg Taxi Driver så jag har inga direkta förslag på förändringar på rak arm. Men det är väl lite som jag skrev förut om Raiders, misstag som man inte skulle ha tagit med om man var noggrannare och mer professionell och arbetade mot perfektion som man gör idag.
Men nu brinner det i knutarna, säger du på fullaste allvar att förr så var det amatörer som skötte kamerorna och nu så arbetar man mot perfektion? Jösses amalia.
Citera
2014-10-11, 17:40
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Men nu brinner det i knutarna, säger du på fullaste allvar att förr så var det amatörer som skötte kamerorna och nu så arbetar man mot perfektion? Jösses amalia.

Jag ger upp! Så arrogant att man nästan spyr och gråter på samma gång. Inte ens Michael Bay skulle komma med såna idiotiska påståenden.

"Kubricks filmer hade varit bättre om han var lite noggrannare..." - Trekvartsbyxa

Citera
2014-10-11, 17:40
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Men vad förväntar du dig? Det är en action/äventyr/komedi rulle, det ska vara lite pajigt stundtals. Sen nämner du att den är förutsägbar hela tiden, det är inte Memento som du kollar på, den ska inte vara alltför oförutsägbar.

Var du nere i Egypten på 80-talet och inspekterade gatuhörnen? Hela scenen är ju lite små pajig, missade du när Indiana tog upp revolvern och sköt mannen med sabel? Ta det inte så seriöst, det är inte meningen att du ska göra det.

Det finns brister i alla filmer, att det finns många misstag i äldre filmer är just på grund av att det är äldre filmer. Nuförtiden så är det ju svårt att begå liknande misstag då man sett det om och om igen tidigare, men trots detta så är det ju betydligt risigare filmer som görs idag.
Jag kan tänka mig att såga filmen med lite mildare ord om jag är mindre seriös när jag tittar på den. Men jag står för allt jag har skrivit, och tycker det är katastrofalt hur en film som inte ens av dess anhängare ser på som seriös kan hyllas så mycket och betraktas som ett mästerverk.
Citat:
En T-ford stiger i värde medans en Ford Ranger är värdelös om ett par år.
Den är fortfarande väldigt dålig sett till prestandan och dess värde ligger i allt annat än kvaliteten. Kanske kommer min generation sitta och hylla samma Ranger om 50 år trots att den är rostig och inte ens startar. Den lär dessutom öka i värde för varje år då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in