Oldboy (2013)
En VD på en reklambyrå kidnappas och hålls som gisslan i en isoleringscell i 20 år. När han helt oväntat släpps inleder han sin jakt på dem som iscensatte hans kidnappning bara för att upptäcka att han fortfarande är fångad i ett nät av konspirationer och tortyr.
Originalet på Oldboy är en väldigt bra film som jag såg för första gången igår. Den hade fantastiskt soundtrack, en huvudperson som du ville följa i vårt och torrt, en handling som var spännande och gripande.
Och trots att den ändå inte riktigt nådde mästerverk kvalité för mig så var det precis på gränsen, den måste nog smälta lite grann fortfarande. Och den kom ut 2003, ha det i åtanke.
Varför? För remaken kom ut 10år efter något som är väldigt korkat. Vad vill Spike Lee ha sagt med den här versionen, som är 90% scen för scen likadan? Där finns absolut ingen som helst anledning för den här filmen att existera.
Den är totalt onödig med tid när du kan se originalet istället som endast är 15 minuter längre om tiden spelar så jävla stor roll.
Vad som chockerade mig mest i den här versionen är hur osympatisk vår huvudperson är jämfört med originalet. Han säger bitch till sin fru, anser jobbet och affärer är viktigare än sin dotter och är vill knulla frun till mannen han gör affärer med. Vår huvudperson allihopa som vi ska tycka synd om när han väl blir instängd i rummet för 20år.
Ja visst är 20år väldigt mycket, men nog fasen kunde jag inte ha någon sympati för honom efter dessa scenerna då jag inte tyckte synd om honom överhuvudtaget.
Sedan är inte skådespelarna så värst bra i den här. Samuel L. Jackson är knappt med, men när han är med svär han bara, Sharlto Copley som jag ansåg vara fantastisk som skurk i Elysium är här bara tråkig då han inte njuter av sig själv och ser mest uttråkad ut, Elizabeth Olsen gör inte så mycket intryck då hennes karaktär är inte så värst bra skriven och är mest bortglömd och sist Josh Brolin som gör bäst ifrån sig, men när karaktären är osympatisk har man inte så mycket att gå på även ifall det är en bra skådespelare. Han gör heller ingen bra insats ifrån sig.
I sin helhet en otroligt onödig film från början till slut. Varför göra en remake på en sådan folkkär film som endast är 11år gammal?
Huvudkaraktären är osympatisk, skådespelarna gör ingen bra insats, regin är inte bra och manuset är skrattretande dåligt när den inte gör exakt samma sak som originalet då du bara suckar och önskar det var den du såg.
Precis som med RoboCop filmen så är det originalet som alla kommer prata om flera år från nu och där remaken kommer dystra bort i det tomma intet och förbli gömt i rummet och inte kommer ut på flera år.
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1321511/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Vd20pywMXuY