Idag, 14:20
Medlem
Clownfysiks avatar
I Walked with a Zombie 1943
En film som behandlar zombietemat på mer traditionellt sätt. Här finns inga köttätande odöda monster som mumsar på de levandes hjärnor utan det är den förhäxade sorten som gäller. En vacker sjuksyster tar anställning hos en rik plantageägare i karibien och får i uppdrag att se efter hans lika vackra hustru som har fallit under en mystisk besvärjelse. Med i hushållet finns plantageägarens alkoholiserade bror och mystiska moder som nog vet mer än hon låter påskina…

Handlingen i denna var väl lite so-so, det händer inte särskilt mycket men filmen som helhet dög för en genomtitt. Det är mysiga miljöer och skådespeleriet är ok men dessa superkrystade kärlekshistorier såna här tidiga filmer alltid tycks ha med är jag inte särskilt road av. Kvinnorna kan vara hur stronga som helst men sen är det som att någon vrider om en strömbrytare och så faller de pladask för någon stilig manlig motspelare och bedyrar sin eviga kärlek, trots att de känt varandra i två dagar.

Jag gillar den svenska titeln skarpt, Svart Mystik. 😄
Citera
Idag, 15:57
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Floundering - 1994

Ett långt inlägg som ditt förtjänar att lyftas fram. Jag uppskattar både dina tankegångar kring filmen samt arbetet du har lagt ner på analysen. Bravo!

Jag önskar att jag hade energin och tålamodet att skriva så utstuderade inlägg. Men alas, jag ser på för mycket film och skulle bli utbränd efter en vecka.

I vilket fall, keep it up.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in