Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Någon som också har tankar om att Zopiklon/Zolpidem är mindre beroendeframkallande än riktiga bensodiazepiner? Min pappa är apotekare o han sa att de är mindre beroendeframkallande. Men jag blir ändå inte säker...
Jag kan inte prova själv, eftersom jag äter Iktorivil varje dag. Sen fick jag Imovane att ta vid behov, men det blev ganska snabbt varje dag. Jag får inte abstinens om jag inte tar de, men har svårt att somna, trots att jag dricker en massa Theralen också.
Så, är det svårare att sluta med t.ex. Nitrazepam än Zopiklon? Får ni abstinens av Z-medicinerna, om ni inte tar dem?
Tror att om du verkligen missbrukar det så blir det ingen skillnad på beroende och beroende. Har gått på imovane i snart 5 år drygt, senaste åren använder jag det mot panikattacker istället. Men missbrukar dem inte så har aldrig fastnat för dem, men jag tror jag skulle göra det om jag använde dem dagligen mot ångesten.
Tror vilket fall att om du väl fastnar för z-analog så är det ingen skillnad på om det är gaba-benso eller z-analoger.