Citat:
Ursprungligen postat av DeaDeaDea
Preccis lika enkelt som Moderatorer gör det här ;D
På vilket sätt missbrukar vi moderatorer vår makt? Jag t.e.x, är en av dem som ansetts vara alltför ful i munnen och elak i samband med mina trådlåsningar. Om det kan man ju tycka vad man vill.
Mig veterligen finns det dock
ingen moderator
i nuläget som missbrukar sin moderatorsposition så att debatten stryps eller censureras på ett otillbörligt sätt. Det har dock funnits såna moderatorer. Vi raderar inlägg som är OT, trams eller rent chattande. Vi censurerar inte åsikter hur vidriga de än är. Vi stryker inte inlägg som går stick i stäv med våra egna åsikter och vi försöker inte tysta debattörer eller skrämma bort dem som har såpass avvikande åsikter att de med rätta kan anses som korkade, obildade eller rentav sjuka i huvudet. Alla (som inte utgett sig för att vara under 18 år) tillåts skriva och delta i debatten så länge de håller sig till topic och inte bryter mot några av forumets regler. Sen kvittar det om de är nazzesvin, afa-slödder, pedofiler, fascister, knarklangare, mördare, våldtäktsmän, djurplågare eller vad de nu kan tänkas vara.
En moderator som missbrukar sin makt och försöker styra in debatten på ett spår som passar dem själva eller som agerar smakpolis och censurerar inlägg skrivna av debattörer som de ogillar, blir snabbt informerad om att sånt betéende inte uppskattas. En sån moderator har vi inget intresse eller nytta av och den personen skulle bli utröstad och slängd på tippen ögonaböj.
Vi har alltså ingenting att tjäna på att missbruka vår position. Att några av oss är onödigt hårda i tonen eller rentav elaka till och från är ju omöjligt att neka till. Anser man som användare att en moderator missbrukar sin makt och är direkt olämplig för uppdraget finns det ju alltid en möjlighet att kontakta Admin så att h*n får ta itu med saken.
Vill man klaga på en moderator i syfte att få personen avsatt pga "maktmissbruk" bör man dock tänka till och ta sig en funderare på vad det innebär att "
missbruka sin makt".
Jag är en av dem som har fått lämpligheten ifrågasatt men tydligen anser man att jag gör ett bra jobb trots mina taskiga trådlåsningar och i vissa fall medföljande spydiga kommentarer. Med tanke på FBs historia så är några spydiga kommentarer och nåt "
jävla idiot" hit eller "
du är fanimig helt jävla dum i huvudet" dit inte särskilt allvarligt imho. Åtminstone inte i jämförelse med de moderatorer som hotar användare med stryk eller som säger sig samla på medlemmars IP-nummer för sitt eget höga nöjes skull...