2010-02-26, 00:49
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Men tråden ställer frågan om varför Cecilia Beckroth inte får diskuteras här på Flashback, det bör väl per automatik innebära att frågor kring modereringen måste få ställas utan att man skall riskera en tillsägelse? Jag vet inte hur man överhuvudtaget ska kunna undvika frågor kring detta i just den tråden? Jag blev påhoppad av en vanlig användare som talade om för mig vad jag fick och inte fick skriva men även hur ointressant tråden var. Den användarens inlägg raderades inte men innehöll lika mycket OT som mina. Det gav enligt mig en snedvriden atmosfär i tråden.

Att det inte är lätt att hålla ordning i en del trådar har jag full förståelse för, men i vissa trådar bör det kanske vara lite högre i tak?
Du gör det igen!?

Modereringen av den här tråden ska inte diskuteras i den här tråden då det bryter mot 0.06. Däremot får moderering i stort diskuteras.
Citera
2010-02-26, 00:59
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Sällan att det är en skitsak, men tydligen har vi skilda åsikter så jag ska inte försöka övertyga dig.

Det är klart att det är en skitsak. Leta upp tråden i papperskorgen ctrl+a ctrl+c leta upp rätt forumsdel,klarar du inte det kontakta mod, ctrl+v posta.
Voila!
Citera
2010-02-26, 08:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7331kcabhsalF
Jag tycker Swetech ska ha tillssägelse för OT.
Han skriver "gillar du hockey" i varenda "ny mod tråd". När jag gjorde det blev det raderat...
Diktatur!!
Nu har jag kollat igenom dina inlägg, och det är rent skitsnack. Enda inlägget du fått raderat i någon 'ny-mod-tråd' är när en användare själv utnämnde sig själv till moderator, fick hela tråden raderad och sig själv bannlyst på kuppen.
Citera
2010-02-26, 08:18
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Men tråden ställer frågan om varför Cecilia Beckroth inte får diskuteras här på Flashback, det bör väl
per automatik innebära att frågor kring modereringen måste få ställas utan att man skall riskera en
tillsägelse? Jag vet inte hur man överhuvudtaget ska kunna undvika frågor kring detta i just den tråden? Jag blev påhoppad av en vanlig användare som talade om för mig vad jag fick och inte fick
skriva men även hur ointressant tråden var. Den användarens inlägg raderades inte men innehöll lika
mycket OT som mina. Det gav enligt mig en snedvriden atmosfär i tråden.
Att det inte är lätt att hålla ordning i en del trådar har jag full förståelse för, men i vissa trådar bör det kanske vara lite högre i tak?
Nu har du extrem otur när du tänker, men jag gör ett försök till...

I den här tråden är det tillåtet att diskutera trådar om CB samt modereringen av dessa. Den tråden, precis som alla andra trådar på Flashback, modereras och OT-inlägg plockas bort. Om du då exempelvis skriver nedanstående är det inte topic och ska därför raderas och det ska du inte kommentera i tråden för då kommer en tillsägelse för brott mot regel 0.06 som ett brev på posten.
Citat:
Visst det håller jag med om, men det betyder ju inte för den skull att man ska bestämma vad andra tycker är viktigt? Det kan väl inte vara meningen att jag måste be Amorze om tillstånd att skriva ett inlägg? Hela idén med FB är att låta alla komma till tals om nästan allt, att en moderator stryker inlägg av en eller annan anledning är en diskussion i sig, men att en enskild användare ska tala om för oss andra vad som är viktigt att dryfta är helt uppåt väggarna. Tack för ordet.
Citera
2010-02-26, 11:56
Medlem
perVers2.1s avatar
Till Hamilton:

Citatet du refererar till hade väl inget som helst med modereringen i den tråden att göra?
Tvärtom så skrev jag ju att ni måste få göra ert jobb, det känns väl hårt att det skulle anses vara ett inlägg avseende modereringen i tråden?

"Visst det håller jag med om, men det betyder ju inte för den skull att man ska bestämma vad andra tycker är viktigt? Det kan väl inte vara meningen att jag måste be Amorze om tillstånd att skriva ett inlägg? Hela idén med FB är att låta alla komma till tals om nästan allt, att en moderator stryker inlägg av en eller annan anledning är en diskussion i sig, men att en enskild användare ska tala om för oss andra vad som är viktigt att dryfta är helt uppåt väggarna. Tack för ordet."
Citera
2010-02-26, 12:01
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Till Hamilton:

Citatet du refererar till hade väl inget som helst med modereringen i den tråden att göra?
Tvärtom så skrev jag ju att ni måste få göra ert jobb, det känns väl hårt att det skulle anses vara ett inlägg avseende modereringen i tråden?

"Visst det håller jag med om, men det betyder ju inte för den skull att man ska bestämma vad andra tycker är viktigt? Det kan väl inte vara meningen att jag måste be Amorze om tillstånd att skriva ett inlägg? Hela idén med FB är att låta alla komma till tals om nästan allt, att en moderator stryker inlägg av en eller annan anledning är en diskussion i sig, men att en enskild användare ska tala om för oss andra vad som är viktigt att dryfta är helt uppåt väggarna. Tack för ordet."
Precis, men det var ett inlägg som var OT och därför raderades.
Citera
2010-02-26, 12:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
I så fall är det på tiden att ni inför hårdare straff för det är inte en jävel som bryr sig vart de postar sina trådar.
Vi kan redan idag ge tillsägelse för 0.02, så det handlar mest om att vi skärper till regeltolkningarna. Själv vill jag helst inte straffa en användare som missat att lägga en tråd på rätt ställe utöver att tråden eventuellt åker i Papperskorgen.

Nu kan man - som gjorts i tråden - argumentera för att vi alltid ska placera trådarna rätt, men det faller på att fördelningen av arbetsbördan blir helt åt helvete sned.

Att få en tråd papperskorgad är ingen större katastrof. Den går lätt att hitta, och det är inte svårare än att man markerar sin text, kopierar hela trådstarten och klistrar in i en ny - rätt placerad - tråd.

Slutligen vad det gäller att vi inte ska kräva av användarna att de vet rätt forum ifall vi själva inte vet det så håller inte det heller. Har jag en fråga så ser jag till att själv kolla var tråden ska ligga ifall jag är osäker. I övriga fall bryr jag mig rätt lite om exakt vad som diskuteras i forum jag inte modererar. Återigen lägger man över arbetsbördan på moderatorer om man kräver att vi ska kolla upp vart en felplacerad tråd ska flyttas.

Min korta fråga är helt enkelt varför vi ska ta smällen när användarna är lata?
Citera
2010-02-26, 12:50
Medlem
Har en fråga och hittade ingen lämpligare tråd så provar här. Jag ser att det är extremt mycket gnäll om modereringen på fb just nu så ta inte det här som kritik, jag klagar inte, är bara nyfiken. Okej?

Det gäller ett inlägg som togs bort. Pm:ade en mod i forumet då men fick inget svar. Nästa steg verkar vara att man ska kontakta admin men känns inte riktigt värt att störa dem med det här. Min fundering gäller ju modereringen, inte själva inlägget.

Jag hade alltså skrivit i en tråd och det försvann, utan kommentar eller pm om det. Min första tanke var att jag råkat bryta mot nån regel, men efter att ha läst igenom regler och faq verkade det som mitt inlägg tagits bort som varande offtopic eller trams. Nu tyckte jag ju inte att det varit det, men inser att en mod kan tycka annorlunda, så okej, fair enough.
Men, när jag sen tittar igenom tråden igen så ser jag att inlägg som t ex de här fått stå kvar och alltså ansetts vara ontopic och relevanta:

"Inte ska man tro på allt man hör denna människa har såå mkt fördomar!" (av en anv. om en annan)

" Kan de möjligtvis vara NEGRER "

Mitt inlägg kanske inte var det bästa jag presterat här men långt från guldkornen ovan... så hur tänker ni?
Hade tråden varit typ 200 sidor lång förstår jag ju att ni kanske inte har tid att gå igenom allt bara för att ni bestämt er för att ta bort något i slutet. Men den här tråden var 3-4 sidor lång, färsk, och mitt inlägg var på samma sida eller möjligtvis sidan efter inläggen ovan.

Inget fel i att ni tar bort något inlägg, mitt eller nån annans, om ni inte tycker det passar där. Blev bara lite fundersam av tillvägagångssättet här, verkar motsägelsefullt och förstår inte hur ni tänkt.
Är det bara pga tidsbrist om ni tar bort ett inlägg men lämnar resten av tråden omodererad? Eller finns det andra anledningar? Om/när det är tidsbrist, går ni tillbaka senare eller "släpps" det bara? Verkar som det är smått kaos isåfall, ni hoppar hit och dit och tar bort det värsta här och var bäst ni hinner? Ger isåfall en lite annan bild av modereringen än vad jag haft hittills...

(just mitt inlägg var i "tvättstugebråket" i aktuella brott, men min fråga gäller modereringen allmänt)
Citera
2010-02-26, 12:57
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Kort sagt "Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning och motivering."
Om du har synpunkter på andras inlägg, använd rapportera-knappen och välj vad du anser att inlägget bryter emot.
Citera
2010-02-26, 15:32
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Precis, men det var ett inlägg som var OT och därför raderades.
Men varför hänvisades då till 0.06 för det inlägget?! Inte OT?
Citera
2010-02-26, 15:37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Det inlägget raderades som OT och har inget med regel 0.06 att göra. Det är när du börjar tjata om varför inlägget raderades som regel 0.06 träder i kraft.

Nu har du fått så många förklaringar via inlägg och PM att antingen ramlar 10-öringen ner eller så har någon svetsat igen myntinkastet.
Citera
2010-02-26, 16:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Nu frångår jag mina principer lite och besvarar det här direkt i tråden eftersom jag inte vill att folk tror att det går till så som du beskriver saker och ting.

Inläggen jag raderade var tveklöst OT. Jag har skickat med dessa inlägg till dig i PM, och du har inte ifrågasatt att de faktiskt var OT. Efter min radering kommenterade du direkt det felaktiga i raderingen. Detta faller under 0.06, eftersom synpunkter på modereringen i tråden ska tas med berörd moderator, inte direkt i tråden. Du fick en tillsägelse, du tog emot den i PM och skickade svar att du hade förstått. Direkt efter går du ut i tråden och diskuterar tillsägelsen du nyss fått och kritiserar detta. Än en gång bryter du mot 0.06, och får ännu en tillsägelse.

Efter detta har du fortsatt ditt tjatande i mer än en tråd, trots att jag och andra moderatorer i PM försökt förklara för dig hur det ligger till. Jag förklarade även för dig att om du fortsätter så åker du på ännu en tillsägelse, och tre tillsägelser för exakt samma sak inom två dagar innebär nästan en garanterad ohörsamhetsvarning eftersom du fått ett flertal förklaringar i PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in