2007-10-30, 13:23
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Därför att det mig veterligt aldrig någonsin begåtts ett misstag av en moderator, inte enligt dem iaf.. och hävdar man ändå det, eller på något sätt kritiserar dem kommer hela mobben och förklarar att det inte är så..

Som exempel; finns det någon mod som idag kan erkänna att en moderatortillsättning som slokis inte var så lyckad? det handlar inte om henne personligen utan inställningen ni har och hur ni försvarar en moderator som uppenbart beter sig totalt fel och hon tillåts fortsätta på användares bekostnad.. Skulle hon varit mod idag och jag hade kritiserat henne här i tråden hade jag ändå fått hela moderatormobbern på mig där samtliga försvarar henne med näbbar och klor samtidigt som jag skulle bli idiotförklarad och när deras argument tryter så låses tråden/jag får tillsägelse..
Det är något jag stör mig å det gruvligaste på, att de inte får erkänna att de kan göra fel, eller rätta till eventuella fel.. jag gissar det beror på order från fröken admin, knappast att alla mods är så inåt h-e skitförnäma att de slår dövörat till för kritik..

Är det verkligen så? Jag gör minst nåt misstag varje dag som jag moddar. Alltid är det något argt PM man får när man råkat radera ett inlägg för mycket eller någon tråd man helt missat, som borde kastats för länge sen. Sen kan jag absolut säga att minst en tillsägelse jag delat ut var alldeles för hård så här i efetrhand. Vi kanske skulle ha en öppen skämstråd där alla fel och misstag postas?

När det gäller modstillsättningar så finns det flera exempel på personer somm varit helt fel, ganska nyligen också. Men det händer ju mycket mer sällan än användare verkar tro att någon får kicken, de flesta förstår själva att de inte har tid eller lust att modda. Hursomhelst känns det inte som en bra idé att börja droppa namn, jag skulle inte vilja dyka upp som ett exempel på en värdelös moderator jämt när det är diskussion och det vill säkert inte dessa heller. Det räcker väl med att säga att det finns mer lyckade och mindre lyckade tillsättningar?
Citera
2007-10-30, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Är det verkligen så? Jag gör minst nåt misstag varje dag som jag moddar. Alltid är det något argt PM man får när man råkat radera ett inlägg för mycket eller någon tråd man helt missat, som borde kastats för länge sen. Sen kan jag absolut säga att minst en tillsägelse jag delat ut var alldeles för hård så här i efetrhand. Vi kanske skulle ha en öppen skämstråd där alla fel och misstag postas?

När det gäller modstillsättningar så finns det flera exempel på personer somm varit helt fel, ganska nyligen också. Men det händer ju mycket mer sällan än användare verkar tro att någon får kicken, de flesta förstår själva att de inte har tid eller lust att modda. Hursomhelst känns det inte som en bra idé att börja droppa namn, jag skulle inte vilja dyka upp som ett exempel på en värdelös moderator jämt när det är diskussion och det vill säkert inte dessa heller. Det räcker väl med att säga att det finns mer lyckade och mindre lyckade tillsättningar?
Jag lovade att lämna den här tråden men nu sviker jag det löftet, det är ju bara flashback ändå.. Jag måste få flika in en kommentar på det du skrev.. Jag menar inte alls att det ska hängas ut mods som gör fel, men vad hände med den som blev utsatt för din i efterhand felaktiga tillsägelse? Jag gissar han sitter där med en kännbar prick i belastningsregistret i tron att han gjort fel och blivit överkörd, eller upplyste du honom att du gjort fel och tog bort tillsägelsen?
Citera
2007-10-30, 13:41
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Jag lovade att lämna den här tråden men nu sviker jag det löftet, det är ju bara flashback ändå.. Jag måste få flika in en kommentar på det du skrev.. Jag menar inte alls att det ska hängas ut mods som gör fel, men vad hände med den som blev utsatt för din i efterhand felaktiga tillsägelse? Jag gissar han sitter där med en kännbar prick i belastningsregistret i tron att han gjort fel och blivit överkörd, eller upplyste du honom att du gjort fel och tog bort tillsägelsen?

Den jag tänkte på hittade jag när jag sökte efter nåt annat och råkade hamna i en gammal tråd och då var den redan mer än sex månader gammal och alltså finns den inte längre i "belastningsregistret". Den fick inte heller några konsekvenser i form av varningar eller nåt, så det är inget jag ligger sömnlös över idag. Jag menar bara att de flesta gör misstag rätt ofta, men förhoppningsvis blir det liv när det blir fel och man ska kunna rätta till saker och ting om det upptäcks i tid.
Citera
2007-10-30, 13:44
Bannlyst
Citat:
Den jag tänkte på hittade jag när jag sökte efter nåt annat och råkade hamna i en gammal tråd och då var den redan mer än sex månader gammal och alltså finns den inte längre i "belastningsregistret". Den fick inte heller några konsekvenser i form av varningar eller nåt, så det är inget jag ligger sömnlös över idag. Jag menar bara att de flesta gör misstag rätt ofta, men förhoppningsvis blir det liv när det blir fel och man ska kunna rätta till saker och ting om det upptäcks i tid.
Och det är det jag menar att det inte sker.. blir det liv blir man istället hänvisad att 'ta det med admin'.. I mitt fall har felaktiga tillsägelser legat till grund för varningar, i mitt tycke iaf, det finns ju i vart fall ingen som skulle erkänna hur felaktiga de än är..

Förstår ni inte eller vill ni inte förstå vart jag vill komma?
Citera
2007-10-30, 13:48
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Och det är det jag menar att det inte sker.. blir det liv blir man istället hänvisad att 'ta det med admin'.. I mitt fall har felaktiga tillsägelser legat till grund för varningar, i mitt tycke iaf, det finns ju i vart fall ingen som skulle erkänna hur felaktiga de än är..

Vad jag kan se är din användare prickfri... Är det så att du har andra användare kanske det är bättre att ta denna diskussionen med rätt konto.
Citera
2007-10-30, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Vad jag kan se är din användare prickfri... Är det så att du har andra användare kanske det är bättre att ta denna diskussionen med rätt konto.
Du vet vem jag är precis som dina kollegor.. Nu är det försent att komma in med min ordinarie användare om jag ska undvika att jag blir officiellt smurfoutad..

Kolla bara min senaste tillsägelse från pellefant och påstå att den var välförtjänt, den kom verkligen som en blixt från klar himmel.. ändå är den rätt avgörande om jag skulle få en till tillsägelse för någon liten bagatell.. samma sak med praktfjollan Azraels tillsägelse som mynnade ut i aggrsssioner över pm han inte kunde ta, han har lätt att vara ett svin i forumet, t o m gå in och redigera medlemmars inlägg för att förnedra dem, men han kan inte ta sin egen medicin utan att banna sina hatobjekt när argumenten tryter..
Citera
2007-10-30, 14:10
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Okej, det är möjligt att du har rätt. Hur skulle man kunna lösa det bäst tycker du? Göra Feedback bättre? Kunna överklaga en tillsägelse? Införa en användarombudsman i form av en moderator som bara pysslar med att ta emot klagomål från användare när moderatorer gjort bort sig? Något annat?
Citera
2007-10-30, 14:17
Medlem
pirates avatar
I ett sådant här stort forum så är det väldigt svårt att hänga i alla delforum och därför tror jag att man väljer ämnen som intresserar sig själv och således hänger i respektive delforum.
Jag måste säga att i delforumen jag hänger i och skriver så är modsen väldigt trevliga och kunniga i både modereringen och i de ämnen som behandlas.
Ta ex.vis blueCommand som är alltid trevlig och bidrar alltid med vettiga inlägg, samt snabb med att rätta de fel som uppstår i de forum han modererar.

Men ibland kan man förvisso se att vissa mods är snabba med klickandet och gör sig lite spydiga, och det tror jag inte att man kan undgå hur mkt man än vill, då det kan ibland skapas likadana trådar 50-11 ggr om. Så lite hänsyn får man ha.

Men en sak som jag tycker är viktig är att förändringar måste ske snabbare och vara mer synliga så att man kan adaptera sig snabbare oxå.
Ett litet ex. är alla dessa jävla quizzes som har börjat invadera tv/serie forumet, där en lösning kan vara om man vill ha kvar dom att skapa ett underforum där man kan ha quizzes för de olika serien.
Citera
2007-10-30, 14:59
Bannlyst
Citat:
Okej, det är möjligt att du har rätt. Hur skulle man kunna lösa det bäst tycker du? Göra Feedback bättre? Kunna överklaga en tillsägelse? Införa en användarombudsman i form av en moderator som bara pysslar med att ta emot klagomål från användare när moderatorer gjort bort sig? Något annat?
Hade jag haft en lösning hade jag propagerat för den för länge sen, men det är bättre att medlemmar som ni lyssnar på får komma med förslag.. hoppas den tog där den skulle..

Feedback är i mina ögon totalt värdelöst, det delforumet kan ni deleta utan att någon höjer ett ögonbryn.. ett delforum där det vanligaste svaret är en spydig trådlåsning med en länk till varningar & bannlysningar har ingen funktion, det är inte många tillfällen något matnyttigt fått komma upp till ytan där..

Du sätter ett frågetecken efter 'kunna överklaga en tillsägelse', varför i hela friden ska man inte kunna göra det? Du har precis erkänt att det hänt att användare får felaktiga tillsägelser, då borde det väl också vara en självklarhet att man ska kunna överklaga eller åtminstone bestrida ett straff som resulterar i frihetsberövande.. det finns fall då enstaka mods delat ut serietillsägelser för att bli av med obekväma användare, vad säger att alla mods är fullt beräkneliga?

En användarombudsman vore ju en dröm för användarna, och det vore ju nåt bra om det funkade men han skulle bli opopulär bland de sittande modsen.. hur skulle en sån praktiskt kunna verka? det skulle i så fall vara en som främst stod i kontakt med uberoutlaw.).. tanken med en användarombudsman är god men i praktiken snarast omöjlig på flashback, hur många mods tror du skulle rösta ja på ett sånt förslag där de skulle komma att kritiseras för felen de begår?

Något annat? Ja.. upprätta ett "kloakkonto" med tillhörande pm-låda för smodsen dit man kan vända sig isf 'ta det med admin'.. 80% av de som skulle ha tillgång till den är förstaklassmods som jag tror de allra flesta har förtroende för, samt att det som regel händer nåt vem man än tar kontakt med, till skillnad från när man kontaktar admin.. Jag förstår att det inte är en syssla de önskar men det är det enda vettiga alternativ jag har att komma med, tycker det är beundransvärt ur min egen synvinkel att jag lägger så mycket tid att tjafsa med er..
Citera
2007-10-30, 15:17
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Det är uppenbart att alla moderatorer inte alla gånger tycker att vissa åtgärder och förändringar i forumets struktur eller regeltillämpningar är speciellt bra eller lyckade. Jag kan ju ta den relativt närliggande episoden med den tragikomiska slakten av I&I som exempel. Dock är det aldrig så att dessa moderatorer ställer sig upp i Flashback och kritiserar dessa beslut på samma sätt som medjamande jasägare bland moderatorerna ställer sig upp och visar sin uttalade lojalitet med admins mer eller mindre lyckade "förbättringar" av forumet. Varför är det så?

Det är påfallande hur samstämmiga modsen är när det gäller att till varje pris sjunga med i admin-kören när något stort och impopulärt beslut skall impementeras och sedan försvaras, men man hör aldrig att dom som självfallet (jag säger självfallet eftersom alla omöjligtvis kan ha samma åsikt) hyser motsatta åsikter i ärendet strida lika hårt för sin ståndpunkt som dom som högljutt haussar vad admin beslutat.

Att det förs omfattande diskussioner i Outlaw känner jag ju av egen erfarenhet till, och där luftas åsikter både högljutt och intensivt, men vart tar alla dessa negativa åsikter vägen när diskussonen tas offentligt i Flashback? Är man rädd om sitt moderatorsarsle och heller tiger stil för att inte äventyra den ibland markant fjantiga variant av kollegialitet som modsen uppvisar? Varför är det alltid dom som är enbart positiva till admins "förbättringar" som krigar för det i Flashback? Varför är dom som hyser avvikande åsikt alltid tysta som möss när saken förs ut i offentlig diskussion? Varför skall det vara så svårt för moderatorer att exempelvis våga stå för den ev. avvikande åsikt om t ex våldtäkten på I&I här i Flashback när man formulerar betydligt starkare kritik i t ex PM?
Har man haft en omfattande diskussion om det i outlaw i flera veckar och dessutom en omröstning där en klart majoritet röstat för att det prova en viss förändring, känns det kanske inte alltid relevant att fortsätta gnälla även här.

I sådana lägen tror jag de flesta känner att det är bättre att acceptera majoritetsbeslutet och prova. Om man efter en tid sedan inte tycker det blev bra kan man alltid ompröva det hela.
Citera
2007-10-30, 16:49
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag tror mycket av detta kommer sedan "gnällmaffian" huserade i Flashback-avdelningen, och som ett resultat av detta tog man bl.a. bort möjligheten att driva hatkampanjer mot enskilda moderatorer och starta tråd efter tråd där man påpekade hur fel varje trådlåsning, varning, tillsägelse etc är.

Ja, det var ingen munter tid, men nu verkar dom ju inte vara representerade i så omfattande utsträckning så då borde det väl vara fritt fram?

Citat:
Jag kan dock förstå din kritik, och givetvis är det så att långtifrån alla moderatorer är av samma åsikt. Samtidigt, när vi tar ett beslut i Outlaw (vilket ofta är ett resultat efter en mycket lång diskussion) så respekterar moderatorerna det beslut vi kommer fram till. Att då publikt i forumet kritisera det beslut som vi gemensamt kommer fram till skulle då upplevas som om de inte respekterade beslutet, och därmed försöker påverka användarna att gå deras linje och därmed förhoppning om att ändra beslutet.

Man kan respektera ett beslut som fattats även om man är kritisk till det, vill jag påstå. Det ena behöver inte utesluta det andra. Vad som dock är påfallande är att dom kritiska rösterna aldrig gör sig påminda i den diskussion som alltid brukar följa efter ett kontroversiellt ingrepp i Flashbacksvärlden. Jag är väl medveten om att när det kommer till stora förändringar så debatteras det vilt i Outlaw, vilket är mycket bra, men man ser aldrig att dom som hade avvikande åsikter i Outlaw-diskussionen är med på "barrikaderna" och följer upp sina åsikter i diskussioner med dom som i sista hand berörs, vi "vanliga" användare. Däremot är motsatsen alltid frekvent förekommande, försvarare av den nya ordningen står parata att gripa in med ivrigt och ihållande försvar för saken. Vad är man rädd för? Saknar man integritet och ryggrad så till den milda grad att man väljer att hålla käften för att inte bekräfta det uppenbara faktum att man inte delar admins och jasägarnas åsikter? Tycker man att moderatorsposten i sig är ett så angeläget självändamål att man därför håller käften med sin kritik offentligt för att inte riskera "onda ögat" från jasägar-moderatorerna?

Citat:
Trots det, så tror jag att vi kan bättra oss här. Jag vet inte exakt hur, men jag tror att det är av största värde för användarna att se att moderatorerna är unika personer och där finns åsikter åt alla håll.

Om det skall till en bättring är jag rädd för att du får byta ut en hel del av dina moderatorer. Alternativt sluta upp med att hålla den overkliga fasaden av total enighet och samstämmighet i tunga beslut som nu manifesteras genom att jasägarna med näbbar och klor försvarar alla beslut, bra som dåliga, och alla som inte delar den åsikten sitter i ett hörn och håller käften.

Citat:
Jag vill också understryka att diskussionen inte på något sätt är avslutad bara för att vi tagit ett beslut. Vi försöker hela tiden förbättra oss, och givetvis kan beslut som vi tar många gånger göras bättre.

Givetvis, men nu var det inte riktigt det frågan gällde.

Citat:
Jag kan självkritiskt i efterhand säga att I&I-förrändringen kanske kunde ha gjorts smidigare. Vissa saker gick fel, och de flesta har nu åtgärdats. Jag ansåg då att något var tvunget att göras, och att detta var rätt väg att gå. Med facit i handen så fanns det säkerligen saker som kunde gjorts smidigare, och förhoppningsvis kan vi ta lärdom av detta i framtiden vid liknande "uppstyrningar". Det ska här också sägas att många av de förbättringar som gjorts är ett resultat av att just moderatorer påpekat svagheter i det befintliga regelsystemet.

admin

Debaclet med I&I var endast ett exempel jag tog till för att det låg relativt nära i tiden och rörde upp många känslor. Det var också ett utomordentligt exempel på vad jag skrev i mitt initiala inlägg här. Dock skall vi inte snöa fast vid det utan istället se till helheten.
Citera
2007-10-30, 16:56
Medlem
Misters avatar
När en moderator är inne och ändrar i någon användares tråd så att det står något helt annat än från början, så är det i min mening ett grovt övertramp och borde vara helt oacceptabelt.

När det sen påpekas för admin och inte leder till något alls, inte det minsta svar på pm så borde det stå utom allt tvivel att alla försök att låtsas verka för någon form av rättvisa och anständighet bara är en fasad utåt.

Med det i ryggen kan jag inte ens ta admins trådstart på allvar och tro att det finns något genuint syfte att göra saker bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in