2012-06-12, 17:45
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Måste det vara SU för din del? För annars kan man komma in i Lund via Ujik:en.

Ursäkta, men vad är Ujik:en? Inte så stor koll än.
Citera
2012-06-12, 17:57
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Ujik=Utökade juridisk introduktionskurs

Alla som söker kommer in. De bästa erbjuds sen en plats på juristprogrammet vid Lunds universitet. Detta är alltså ett alternativt sätt att ta sig in på juristutbildningen som Lunds universitet erbjuder. Har du skrivit betyget AB på tentan samt är bland de 20 bästa så erbjuds du en plats på juristprogrammet.

http://www.jur.lu.se/ujik/ujik.html
Citera
2012-06-12, 18:32
Medlem
MegaPros avatar
Citat:

Alla som söker kommer in. De bästa erbjuds sen en plats på juristprogrammet vid Lunds universitet. Detta är alltså ett alternativt sätt att ta sig in på juristutbildningen som Lunds universitet erbjuder. Har du skrivit betyget AB på tentan samt är bland de 20 bästa så erbjuds du en plats på juristprogrammet.

Ryktas om att eleverna som kommer in via denna kurs också presterar väldigt bra (läs: bättre än genomsnitt) väl inne på programmet. Någon som kan bekräfta eller dementera? Vore kul att höra mer om hur dessa elever presterar och på så vis bättre förstå denna alternativa antagning.
Citera
2012-06-12, 18:47
Medlem
elgecys avatar
Citat:

Tack för vägledningen, då är det mitt alternativ!
Citera
2012-06-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du kommer ju givetvis in på Zeteo, Karnov och Infotorg via vilken webbläsare som helst.

Jag är inte tekniskt obegåvad. Jag menade mer surfplattstjänster, vet karnov har en till android men tar betalt per sök.
Tänk mobilhemsida! Litet smidigt! Men men får leta vidare!
Citera
2012-06-12, 21:24
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Ryktas om att eleverna som kommer in via denna kurs också presterar väldigt bra (läs: bättre än genomsnitt) väl inne på programmet. Någon som kan bekräfta eller dementera? Vore kul att höra mer om hur dessa elever presterar och på så vis bättre förstå denna alternativa antagning.
Jag diskuterar aldrig med folk hur det har tagit sig in på juristprogrammet, så jag känner ingen-vad jag vet-som kommit in via UJIK:en, men det hade varit intressant att få reda på hur de presterar i förhållande till betyg- och hpkvoten.
Citera
2012-06-12, 21:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
Jag är inte tekniskt obegåvad. Jag menade mer surfplattstjänster, vet karnov har en till android men tar betalt per sök.
Tänk mobilhemsida! Litet smidigt! Men men får leta vidare!
Men, du kan ju logga in på Karnov eller Zeteo som vanligt, och använda dessa tjänster som vanligt i din telefon, det behövs ju inte en speciell "mobilsida" för att nyttja tjänsterna.
Citera
2012-06-13, 07:45
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Det finns en liknande ingång i Uppsala via den fristående kursen Juridik II. Till den söker man med antalet uppnådda högskolepoäng.
Citera
2012-06-13, 15:00
Medlem
Hej hej.

Just nu har jag bara ångest... Djup ångest.
Går termin 2 men fick idag reda på mitt betyg på termin 1. Kämpade verkligen som en jävla liten gris den terminen då jag fick 53/60 på första provet så kändes det som hemma men jag fick
60/84 på andra provet och 20/36 på uppsats

AB 144
Ba 122
B 60

Alltså saken är att jag vill ha bra betyg och jag kämpade verkligen som en gris därför är ångesten stor nu för om det är sådana betyg jag får när jag kämpar.... då vet jag inte vad jag kommer få i framtiden... det är därför ångesten som sagt är stor. alltså fan.

Vad gör man?

Märk väl att jag skulle bara behövt lite mer flytt på någon av de två för att få 10 poäng till och AB... Verkligen sämsta situationen nu.

Edit: Iom att Lund inte ger ut delbetygen förrän man är klar med allt så fick jag alltså reda på andra provet och uppsatsen idag..

Edit: LUND
Senast redigerad av Angestextrem 2012-06-13 kl. 15:55.
Citera
2012-06-13, 15:34
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestextrem
Hej hej.

Just nu har jag bara ångest... Djup ångest.
Går termin 2 men fick idag reda på mitt betyg på termin 1. Kämpade verkligen som en jävla liten gris den terminen då jag fick 53/60 på första provet så kändes det som hemma men jag fick
60/84 på andra provet och 20/36 på uppsats

AB 144
Ba 122
B 60

Alltså saken är att jag vill ha bra betyg och jag kämpade verkligen som en gris därför är ångesten stor nu för om det är sådana betyg jag får när jag kämpar.... då vet jag inte vad jag kommer få i framtiden... det är därför ångesten som sagt är stor. alltså fan.

Vad gör man?

Märk väl att jag skulle bara behövt lite mer flytt på någon av de två för att få 10 poäng till och AB... Verkligen sämsta situationen nu.

Edit: Iom att Lund inte ger ut delbetygen förrän man är klar med allt så fick jag alltså reda på andra provet och uppsatsen idag..
Lugna ner dig nu och ta ett djupt andetag! Första tentan, som är allmän rättslära, fick du kanonresultat på! Viktigare är egentligen att ditt resultat på den andra tentan inte heller var så pjåkigt, detta är ju den första riktiga tenta man skriver på programmet. Med riktig menar jag att det är juridiska problem som ska lösas. Ditt problem verkar inte vara tentarelaterat utan bero på uppsatsskrivandet. Jag menar inte att vara oförskämd men lyckades du bara få 20 poäng av 36 möjliga så måste din uppsats ha varit riktigt usel. Men detta är ju lätt åtgärdat då du sannolikt inte är van att skriva uppsats på universitetsnivå. Roa dig under sommaren med att läsa ett par uppsatser så ser du snabbt vilka fel du gjorde. BA är faktiskt inte dåligt med tanke på att det var din första termin.
Citera
2012-06-13, 15:36
Medlem
Citat:
Lugna ner dig nu och ta ett djupt andetag! Första tentan, som är allmän rättslära, fick du kanonresultat på! Viktigare är egentligen att ditt resultat på den andra tentan inte heller var så pjåkigt, detta är ju den första riktiga tenta man skriver på programmet. Med riktig menar jag att det är juridiska problem som ska lösas. Ditt problem verkar inte vara tentarelaterat utan bero på uppsatsskrivandet. Jag menar inte att vara oförskämd men lyckades du bara få 20 poäng av 36 möjliga så måste din uppsats ha varit riktigt usel. Men detta är ju lätt åtgärdat då du sannolikt inte är van att skriva uppsats på universitetsnivå. Roa dig under sommaren med att läsa ett par uppsatser så ser du snabbt vilka fel du gjorde. BA är faktiskt inte dåligt med tanke på att det var din första termin.

Ja jag vet... Jag suger på uppsatser. Ändå källhänvisa jag som en gris. Försöker få ett utlåtande från läraren, så att jag vet vad jag kan förbättra.

edit: Men 60 av 84 tycker jag faktiskt är dåligt. jaja.
Citera
2012-06-13, 15:51
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestextrem
Ja jag vet... Jag suger på uppsatser. Ändå källhänvisa jag som en gris. Försöker få ett utlåtande från läraren, så att jag vet vad jag kan förbättra.

edit: Men 60 av 84 tycker jag faktiskt är dåligt. jaja.
60 av 84 är inte AB-nivå, men betänk att det var den första riktiga juridiktentan du skrev. Sen tror jag inte att det bara var din källhänvisningar som var problemet med uppsatsen...Läs ett par uppsatser och lär av andra så ska du se att det går bättre framöver. Vem hade du som handledare på uppsatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in