2012-01-03, 20:34
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherre
Det ju mer en kul grej som gör att i alla fall jag kör suite up på rättegångsspelen, i Lund skulle jag dock gissa det är mer vanligt att inte snitsa upp sig för dessa rollspel. Udda kavaj däremot används ju flitigt av många inklusive mig själv under vanliga veckodagar och föreläsningar, dock ej en majoritet.

Kul grej? Jag tycker nog att det hör till. Man vill ju att rättegångsspelen ska vara så realistiska som möjligt, och då hör det till att klä sig som en yrkesverksam jurist också. Tror nog de flesta lärare anser att man bör ha kostym även om de förmodligen inte skulle säga det (de får ju naturligtvis inte nedvärdera de studenter som eventuellt är för fattiga för att ha skaffat sig en kostym). Vår processpelsansvarige lärare denna termin antydde det när han fick frågan med ungefär den motiveringen jag hade och slutklämmen "så om du har en kostym så slit på dig den". Jag har inte tolkat det som att de flesta andra eleverna anser det vara bara en kul grej heller. Man ser väl inte ner på någon som inte har kostym på rättegångsspel, men det känns inte så seriöst att komma i jeans och t-shirt om man exv. är rättens ordförande.
Citera
2012-01-03, 23:07
Medlem
På GU går föreläsarna oftast väldigt ledigt klädda, vår kursansvarige på förra kursen hade t.ex. jeans och t-shirts med "vätternrundan 2010" (eller vilket år det nu var...) och liknande när han föreläste. Skön prick! I skolan finns det ingen anledning att gå runt i kostym eller kavaj. Vill man klä ut sig på rättegångsspel och förhandlingar så visst, men det är ju helt upp till var och en.
Citera
2012-01-03, 23:53
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Kul grej? Jag tycker nog att det hör till. Man vill ju att rättegångsspelen ska vara så realistiska som möjligt, och då hör det till att klä sig som en yrkesverksam jurist också. Tror nog de flesta lärare anser att man bör ha kostym även om de förmodligen inte skulle säga det (de får ju naturligtvis inte nedvärdera de studenter som eventuellt är för fattiga för att ha skaffat sig en kostym). Vår processpelsansvarige lärare denna termin antydde det när han fick frågan med ungefär den motiveringen jag hade och slutklämmen "så om du har en kostym så slit på dig den". Jag har inte tolkat det som att de flesta andra eleverna anser det vara bara en kul grej heller. Man ser väl inte ner på någon som inte har kostym på rättegångsspel, men det känns inte så seriöst att komma i jeans och t-shirt om man exv. är rättens ordförande.

Jag håller med. Är det rättegångsspel och man spelar en roll där kostym gäller i yrkeslivet så gäller i princip kostym även i spelet. Tror t.o.m. att vi har fått höra det explicit någon gång.

Är det något en juriststudent bör ta med sig av den här "kostymdiskussionen" som följt så är det:

1) Ha inte kostym på dig till vardags för du kommer att sticka ut som en idiot.

2) Ha kostym på dig vid rättegångsspel om din roll kräver den saken för annars kommer du att sticka ut som en idiot.
Citera
2012-01-04, 00:22
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
2) Ha kostym på dig vid rättegångsspel om din roll kräver den saken för annars kommer du att sticka ut som en idiot.

Nu upprepar jag mig, men det här gäller alltså inte i Lund. INGEN hade kostym när vi hade rättegångsspel. Och lärarna hade blåjeans.
Citera
2012-01-04, 00:40
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Nu upprepar jag mig, men det här gäller alltså inte i Lund. INGEN hade kostym när vi hade rättegångsspel. Och lärarna hade blåjeans.

Jag antar att ingen sticker ut som en idiot om alla ser ut som idioter

Skämt å sido, det där förvånar mig något oerhört, nog för att jag fått för mig att det är fullt av bohemer nere i Lund men ingen kostym ens på ordförande? Hur får man då på manschettknapparna? Lymlar och vandaler!
Senast redigerad av namgreb 2012-01-04 kl. 00:48.
Citera
2012-01-04, 01:10
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Hur är det med kostym på juristprogrammet? Är det så att folk bär kostym vid presentationer, seminarier, rollspel etc.? Har folk kostym dagligen eller typ 1 av 14 dagar. Jag förstår, att inte alla har kostym men är det en viss procent som bär kostym? Typ så 25 % bär kostym till seminarier etc.?

Folk ser ut som charlataner majoriteten av tiden. Vid rättegångsspelen brukar folk dock se mer städade ut. Särskilt de som har de mer aktiva rollerna.

Sen måste jag faktiskt flika in att min uppfattning är den att de som ses bära kostym dagligen eller nästintill dagligen gör detta av anledningen att de har börjat arbeta med någon form av juridisk verksamhet och att det blir opraktiskt att behöva byta om två gånger under en dag.
Citera
2012-01-04, 01:10
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Det där känner jag inte igen, så det är nog något specifikt för din termin. Kostymer hör visserligen inte vardagen till, men väl skjorta och udda kavaj. Kostym är däremot hyfsat vanligt på rättegångsliknande övningar.
Citera
2012-01-04, 08:36
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det där känner jag inte igen, så det är nog något specifikt för din termin. Kostymer hör visserligen inte vardagen till, men väl skjorta och udda kavaj. Kostym är däremot hyfsat vanligt på rättegångsliknande övningar.

Tack. Höll på att tappa hoppet helt där ett tag.
Citera
2012-01-04, 08:46
Medlem
Hur stora delar av Juristprogrammet är möjligt att också läsa på sommaren och på så sätt skynda på sin examen?
Citera
2012-01-04, 13:20
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Ja, eller så är det du nämner något specifikt för din termin?

Under nio terminer på juristprogrammet, med examen 2011, såg jag inte en enda kostym på någon av mina kursare. Någon enstaka kavaj förekom, men det hörde helt klart till ovanligheterna.
Citera
2012-01-04, 15:03
Medlem
Hur funkar det med registreringen på SU? Som nyantagen ska man väl registrera sig på institutionen och första kursen(juridisk introduktionskurs) sker detta i samband med uppropet eller hur ska man göra?
Citera
2012-01-04, 15:58
Medlem
snillet_1s avatar
Bara jag som är fullkomligt likgiltig till huruvida folk har på sig kostym, rättegångsspel eller ej? Visst kan det vara kul, men knappast att jag tycker någon är konstig eller oseriös om han inte har kostym till ett enkelt rättegångsspel under en utbildning. Jag skulle (nog) aldrig dra på mig det, men vi är ju alla olika... Och så är jag grön, kanske inte har blivit helt juristprogrammifierad.

Hm, några göteborgare här som kan peka ut på ett ungefär vad som kommer vara viktigt under den kommande tentan i offentlig rätt?
Senast redigerad av snillet_1 2012-01-04 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in