Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Kul grej? Jag tycker nog att det hör till. Man vill ju att rättegångsspelen ska vara så realistiska som möjligt, och då hör det till att klä sig som en yrkesverksam jurist också. Tror nog de flesta lärare anser att man bör ha kostym även om de förmodligen inte skulle säga det (de får ju naturligtvis inte nedvärdera de studenter som eventuellt är för fattiga för att ha skaffat sig en kostym). Vår processpelsansvarige lärare denna termin antydde det när han fick frågan med ungefär den motiveringen jag hade och slutklämmen "så om du har en kostym så slit på dig den". Jag har inte tolkat det som att de flesta andra eleverna anser det vara bara en kul grej heller. Man ser väl inte ner på någon som inte har kostym på rättegångsspel, men det känns inte så seriöst att komma i jeans och t-shirt om man exv. är rättens ordförande.
Jag håller med. Är det rättegångsspel och man spelar en roll där kostym gäller i yrkeslivet så gäller i princip kostym även i spelet. Tror t.o.m. att vi har fått höra det explicit någon gång.
Är det något en juriststudent bör ta med sig av den här "kostymdiskussionen" som följt så är det:
1) Ha inte kostym på dig till vardags för du kommer att sticka ut som en idiot.
2) Ha kostym på dig vid rättegångsspel om din roll kräver den saken för annars kommer du att sticka ut som en idiot.