2012-08-04, 20:00
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Den kursen lät jättetråkig... Affärsjuridiken intresserar mig inte nämnvärt, men det behöver ju inte betyda att jag inte kan läsa relaterade kurser om de är någorlunda allmänt hållna. Avtals- och ersättningsrätt är ju alltid bra att kunna, tänker jag mig.

Men i övrigt har jag ingen aning om vad jag vill syssla med. Just nu lutar jag åt förvaltningsrätten och då skadar det ju inte att ha läst skatterätt, men jag vill inte lägga upp mina studier efter vad någon arbetsgivare är intresserad av utan läser väldigt mycket hellre kurser som ger mig något rent kunskapsmässigt. Är det så att KAPen är en suverän kurs går jag hellre den än något annat. Jag är övertygad om att jag kommer klara mig som jurist utan att hora ut mig alldeles för mycket, och att läsa kurser som intresserar mig (och alltså inte för någon arbetsgivares skull) ser jag därför som en självklarhet.

Med det sagt så efterlyser jag härmed bra kurser (eller med gott rykte) inom följande områden.

Konkurrensrätt
Immaterialrätt
Förvaltningsrätt
Skatterätt
Försäkringsrätt
Ersättningsrätt
Konstitutionell rätt
Arbetsrätt

Lärosäte är undrordnat. Ös på med tips från alla håll och kanter. Antar att fler än jag kan ha nytta av tipsen som strömmar in.

Jag tror man ändrat upplägget sedan min tid (LU) men jag läste i alla fall inriktning offentlig rätt med förvaltningsrätt och den biten. Jag var inte imponerad. Kursen i förvaltningsrätt var jävligt bra, det fanns även en kurs jag inte minns namnet på men som ligger på vårterminen och läses av väldigt många (det är den med studiebesök i högsta förvaltningsdomstolen osv) som var oerhört rolig och spännande. Men de två andra kurserna jag läste var fruktansvärt dåliga och kändes oseriösa. Jag vill inte skriva ut exakt vilka de var eftersom det outar mig lite väl mycket.

Jag är en ganska inbiten förvaltningsnörd så det är bara höra av sig om du vill veta mer om den banan. Nu ska jag dock ge mig på rödvinet! Tjohej!
Citera
2012-08-05, 01:51
Medlem
Citat:
Ställde nyligen frågan om fördjupningskurser på LU. Hur ser det ut på övriga lärosäten (även ÖU och UmU får naturligtvis svara!)? Har läst runt lite och det verkar som om både GU och UU har flera fördjupningskurser som ser roligare ut än de vi har i Lund. Hur går snacket kring fördjupningskurserna utanför Lund? Vad är populärt och vad verkar vara överskattat? Vilka kurser har erkänt bra lärare och vilka ska man hålla sig långt borta från?

Jag är ju framtida T3:a så borde väl inte säga för mycket. Men har hört att vi har duktiga lärare inom t.ex. skatterätt.

Sedan har vi ju ett mastersprogram som heter Intellectual Capital Management som är rätt spännande där man studerar tillsammans med ingenjörer och medicinare och utbildningen bedrivs på ett helt annat sätt. Denna master har även ett rykte om sig att ge jurister som är "mer färdiga" än de som bara har en jur.kand.
Citera
2012-08-05, 14:38
Medlem
Kollade precis upp hur mycket det skulle kosta att köpa all studentlitteratur på adlibris för kursen juridisk introduktionskurs vid juristprogrammet på SU. Och kom fram till att det kommer kosta ca.4400 kr . Är det verkligen möjligt att all studentlitteratur kan kosta så mycket för en kurs på 10,5 högskolepoäng?

Tackar för svar på förhand!
/Från en förvirrad blivande student
Citera
2012-08-05, 14:45
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
Kollade precis upp hur mycket det skulle kosta att köpa all studentlitteratur på adlibris för kursen juridisk introduktionskurs vid juristprogrammet på SU. Och kom fram till att det kommer kosta ca.4400 kr . Är det verkligen möjligt att all studentlitteratur kan kosta så mycket för en kurs på 10,5 högskolepoäng?

Ja, det är dyrt att studera juridik. Framförallt beroende på att det är många böcker och dessa trycks i små upplagor, till skillnad från utbildningar där man kan använda utländsk litteratur och som därför trycks i miljonupplagor. Mitt tips till dig är att lugna ner dig lite med litteraturen. Du lär inte ha några problem med att kunna köpa delar eller allt begagnat, ofta sitter det lappar på anslagstavlor där tidigare studenter till ett reducerat pris(typ halva) säljer sin litteratur. I Lund finns det t o m en andrahandsbokhandel, huruvida detta även finns i Sthlm får väl någon huvudstadsstudent orda om.
Citera
2012-08-05, 14:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Satan i gatan, kostar det så mycket för JIK:n?! Jag börjar T4 nu till hösten vid UU, och kurslitteraturen för de 30 poäng jag skall läsa där har kostat mig 4 200 kronor, så jag förstår inte hur du har lyckats få det till 4 400 kronor för 10,5 poäng. Har du inkluderat lagboken eller?
Citera
2012-08-05, 14:49
Medlem
Japp har räknat med priset för lagboken(på 995kr).
Citera
2012-08-05, 14:53
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Japp har räknat med priset för lagboken(på 995kr).
Det är ju lite vanskligt att räkna med den, då en lagbok kan has i ca två år, det är då enligt mig bättre att splitta kostnaden över de terminer man använder boken. Men kostnaden är ju ändå hög, 3 400 kronor för 10,5 poäng, hur många böcker har ni egentligen? Vi har 15 böcker, som kostar ca 4 200 kronor.
Citera
2012-08-05, 14:59
Medlem
här är litteraturlistan för JIK:en:
http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/kurser.asp?MomentID=2441&Linj=JJUPG&Takt=100&Sida= Litteratur&Lang=swe
Citera
2012-08-05, 15:56
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Kila upp till Juristernas Bokhandel så kan du sannolikt hitta dem begagnade: http://www.juristernasbokhandel.nu/
Citera
2012-08-05, 16:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
Gillar du skatterätt är internationell företagsbeskattning vid uppsala ett alternativ. ganska kul ämne och man har prof. mattias dahlberg som lärare och han är duktig. han är även ledamot i skatterättsnämnden. han är med andra ord lite blandad akademiker och praktiker. dessutom är det 2 veckors praktik inbakat i kursen (frivilligt) där universitetet fixar praktikplatsen. ställena utlottades och var t.ex. kammarrätten, skatterättsnämnden, mannheimer, wistrand etc.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Både Lund och SU har specialkurser i Internationell skatterätt. Den på SU är väldigt bra, Jesper Johansson som håller i den är bra på att både lära ut och har goda kunskaper. Dahlberg är också duktig kunskapsmässigt men kanske något sämre rent pedagogiskt.

Det ingår case hos Deloitte, samt seminarier hos några andra byråer, även i kursen på SU.
Då verkar kursen på SU något bättre, rent spontant. Sen är väl egentligen den stora frågan vilka kurser det finns utöver internationell skatterätt. Är t ex kurserna i förvaltningsrätt något att ha på UU/SU?
Citat:
Ursprungligen postat av CalebF
Det här kan förmodligen inte vara mycket mer OT, med den vetskapen slänger jag ändå iväg frågan då det är något jag funderat över sedan början av tråden.

FrasseFloyd: vem är det som beklär din avatar (som f.ö. är så fruktansvärt lik Marcus Birro)?
Han heter Gareth Keenan. Har du inte sett The Office (UK) så är det dags nu!
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Jag tror man ändrat upplägget sedan min tid (LU) men jag läste i alla fall inriktning offentlig rätt med förvaltningsrätt och den biten. Jag var inte imponerad. Kursen i förvaltningsrätt var jävligt bra, det fanns även en kurs jag inte minns namnet på men som ligger på vårterminen och läses av väldigt många (det är den med studiebesök i högsta förvaltningsdomstolen osv) som var oerhört rolig och spännande. Men de två andra kurserna jag läste var fruktansvärt dåliga och kändes oseriösa. Jag vill inte skriva ut exakt vilka de var eftersom det outar mig lite väl mycket.

Jag är en ganska inbiten förvaltningsnörd så det är bara höra av sig om du vill veta mer om den banan. Nu ska jag dock ge mig på rödvinet! Tjohej!
Det låter som en plan, däremot. Förvaltningsrätt i Lund hade varit ganska trevligt, tror jag. Finns ju mycket att kombinera det med.
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Jag är ju framtida T3:a så borde väl inte säga för mycket. Men har hört att vi har duktiga lärare inom t.ex. skatterätt.

Sedan har vi ju ett mastersprogram som heter Intellectual Capital Management som är rätt spännande där man studerar tillsammans med ingenjörer och medicinare och utbildningen bedrivs på ett helt annat sätt. Denna master har även ett rykte om sig att ge jurister som är "mer färdiga" än de som bara har en jur.kand.
Låter roligt. Får kolla upp det där. Uppsala, va? Eller var du från GU?
Citera
2012-08-06, 00:05
Medlem
Citat:

Jag studerar på GU, skulle ta emot att lämna Sveriges framsida.
Jo, det är dags att kolla upp och planera för den nu nästan. Intagningsprocessen startar i Januari(om jag inte minns fel) med att du skall svara på frågor om dig personligen och lösa några case i essäform. Tycker de att du har presterat bra på PM:en, har sidomeriterna eller betygen som krävs så blir du kallad på intervju. Känner några stycken som har sökt och klarat den utbildningen.
Alla har nått dit de har velat. Byråjobb kommer t.ex. inte vara några problem. En som fått jobb på WIPO m.m.

Till er som är blivande studenter på GU när är inskrivningen? Jag vill veta när man skall komma och spana in de nya förmågorna.
Senast redigerad av Erkh 2012-08-06 kl. 00:09.
Citera
2012-08-06, 17:17
Medlem
Citat:
Då verkar kursen på SU något bättre, rent spontant. Sen är väl egentligen den stora frågan vilka kurser det finns utöver internationell skatterätt. Är t ex kurserna i förvaltningsrätt något att ha på UU/SU?

Han heter Gareth Keenan. Har du inte sett The Office (UK) så är det dags nu!

Det låter som en plan, däremot. Förvaltningsrätt i Lund hade varit ganska trevligt, tror jag. Finns ju mycket att kombinera det med.

Har tyvärr ganska dålig koll på Uppsalas förvaltningsrättskurser. De jag minns i huvudet är dock polisrätt och en kurs som jag har för mig heter EU-rättslig förvaltningsprocess eller liknande. Har dock ingen aning om de är bra eller dåliga. Tror det finns en kurs i miljörätt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in