Citat:
Ursprungligen postat av ChaoticKraus
God kväll flashback. Som ni kan se så är detta första inlägget så var snälla om jag säger nåt efterblivet.
För mig står det just nu och väger mellan lite olika utbildningar som jag vill börja på i höst, en av dessa är då juristprogrammet. Vad jag undrar är hur möjlighteterna att plugga/jobba utomlands ser ut? Det har alltid varit en önskan att åka till USA och göra någon av dem.
Som jag fattar det så är det omöjligt att jobba utomlands med någon form av rättsjuridik eftersom det skiljer sig från land till land osv. Gäller samma sak för affärsjuridik? Jag vet faktiskt inte hur mycket av sådan lagstiftning som är internationell.
Juristprogrammet på Göteborgs Universitet har ju visserligen en del fördjupningskurser i internationella områden men det kan väl knappast leda till en anställning. Vore ju lite tråkigt att vara fast i Sverige.
Plugga i USA: Inga problem. Uppsala har exempelvis utbyte med Minnesota Law School vad gäller juridiska kurser (andra svenska universitet har också liknande utbyten med andra amerikanska universitet, vet dock för lite om dem), och vill man kan man läsa andra nyttiga kurser (typ FEK, NEK, engelska etc.) på andra amerikanska universitet. Då bör det inte finnas några större begränsningar på vilket universitet i USA man kan välja utan valfriheten är större.
Arbeta utomlands: Bör inte vara några problem inom vissa "internationella" områden utifrån rent juridiska aspekter. Exempelvis är M&A ett område som mer eller mindre utvecklats och domineras av amerikansk och engelsk kultur. Ett annat exempel är t.ex. folkrätt. Finns en del svenskar som jobbar i t.ex. USA och England på advokatbyråer. Det som gör det svårt är inte främst själva juridiken utan att visa att du har något att bidra med till dessa utländska byråer. Ett exceptionellt driv, intelligens, språkkunskaper etc. Du konkurrerar ju med inhemska jurister på "bortaplan".
Många svenska advokatbyråer och revisionsbyråer erbjuder även vissa anställda att åka på secondment till sina utländska motsvarigheter. Gernandt & Danielsson skickar t.ex. vissa av sina anställda kontinuerligt till advokatbyrån Slaughter & May i London. PriceWaterhouseCoopers har kontor i hela världen och där kan man efter några år som anställd få åka till t.ex. New York.
Edit: Kanske ska tillägga att urvalet till utbytet med Minnesota är betygsbaserat så det skadar inte att ha bra betyg om man ska ha chansen att hamna just där...
Kan även tillägga att vissa svenska byråer, som t.ex. MSA, har kontor utomlands, i t.ex. New York, Hong Kong och Shanghai, där svenskar jobbar. Är man väldigt duktig och framåt kanske man kan ha en chans att landa en plats där.