Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 16:50
  #26209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQTTT
Lyckas man "indoktrinera" sig själv redan på första terminen är resten av utbildningen väldigt lätt.

Tror inte många (inte ens AB-studenter) skulle beskriva utbildningen som väldigt lätt om vi nu inte pratar om att endast få B (vilket vi inte gör). Du måste vara väldigt ensam om det.
Citera
2024-04-04, 17:00
  #26210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonora.W
Hej!

Jag undrar om det är någon här som går juristprogrammet och kan berätta hur svårt det är att få AB? (Jag vet att många säger att så länge man har ett intresse för ämnet så kommer de bra betygen automatiskt). Hur många timmars plugg krävs i veckan för att få de höga betygen (utöver att man måste ha ett eget intresse för juridiken)?

Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att söka till juristprogrammet i höst, men enda anledningen till att jag vill gå programmet är för att jag vill sitta ting och inget annat...Så om jag inte får höga betyg är det ingen idé för mig att gå juristprogrammet då inga andra juristjobb intresserar mig (förutom möjligtvis diplomat). Så därför måste jag redan nu överväga om jag kommer ha chanserna att få AB i princip allt så jag inte går utbildningen i "onödan".

Jag är redo att lägga ner mycket tid på plugget (över 40h/vecka om det så behövs). Jag är en person som gått natur-natur på gymnasiet så jag är van vid att lära mig tuffa saker och har rätt så mycket disciplin.

Tack på förhand!

Du verkar ha helt rätt inställning så det kommer gå bra för dig!

Jag tycker dock du ska ta det försiktigt med att lyssna på dem i tråden som säger att X antal timmars plugg kommer räcka till AB. Att vissa har lätt för sig och kan plugga 30h i veckan för att få AB säger inget om vad du behöver göra för att nå samma resultat. Är du lika trög som mig kommer du behöva plugga mer än så …

För övrigt tycker jag inlägg #26197 och #26202 är väldigt bra och tar upp punkter som du kommer ha stor nytta av i plugget om du siktar på AB.
__________________
Senast redigerad av zebr 2024-04-04 kl. 17:08.
Citera
2024-04-04, 17:04
  #26211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Tror inte många (inte ens AB-studenter) skulle beskriva utbildningen som väldigt lätt om vi nu inte pratar om att endast få B (vilket vi inte gör). Du måste vara väldigt ensam om det.

Mitt intryck är att det just var den av mig s.k. indoktrineringen (vissa kanske gillar att kalla det för "hantverket") som tog tid för många, mig själv inkluderad. Men när det väl var genomfört så blev det betydligt enklare för alla. Men visst, allt är relativt. Utbildningen är svårare än att läsa humaniora men mer att likna med semester jämfört med arbetslivet, i mitt tycke.
Citera
2024-04-05, 17:15
  #26212
Medlem
Juristprogrammet på GU

Ni som läst/läser på GU senaste åren. Hur ser möjligheterna ut att inte behöva vara på plats generellt under utbildningen? Är det några terminer som är "tyngre" i form av platsbunden undervisning? Ställer frågan för att jag vill undersöka möjligheten att kanske vara utomlands 1-2v här och där under utbildningen. Extra nyfiken gällande T1.

Är alltså inte intresserad av något insparks/studentliv. Så den aspekten klarar jag mig utan. Tänker alltså rent krasst enbart på just undervisningen.
Citera
2024-04-14, 13:04
  #26213
Medlem
Hej jag ska läsa snart Civilrätt B på SU, några tips om vilka lärare är bra? Min favorit på CA var Markus Radetzki
Citera
2024-04-14, 14:02
  #26214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borrt
Jag instämmer nästan i fullo med monacoguide's metod (förutom att läsa historisk bakgrund i boken, det är en slöseri på tid). Här är mina sammanfattande iakttagelser från 7 terminer på programmet

1) Föreläsningar är slöseri på tid 95% av tiden
2) Kurslitteraturen ska läsas i sin helhet (med vissa undantag, använt sunt förnuft)
3) att göra en egen tentaperm med koncisa sammanfattningar från kurslitteraturen (med sidhänvisningar!) och seminarierna är A och O
4) Försökt inte gissa dig till vad som kommer på tentan genom att försöka psykoanalysera vad som talas om mer på föreläsningar eller dylikt, lär dig allt
5) gör gamla tentor. Gör dem igen. Om du har tid, prioritera att göra dem igen. Med "göra" avser jag att du kollar igenom frågan, skriver stödord vad du hade svarat och kollar om du har rätt. Borde ha tid att göra ca 2-3 gamla tentor om dagen under tentaperioden. Att gamla tentor skulle vara något för BA studenter är en väldigt personlig anekdot som inte speglar verkligheten
6) Plugga inte i grupp, det är däremot något som BA studenter tenderar att göra oerhört mycket
7) Gör en gammal tenta 2 dagar innan tentan under "tentaförhållanden". Om det inte går bra, var redo på att blanka. Lycka till!

Varför inte plugga i grupp? Jag personligen föredrar inte det heller för jag får mer gjort själv. Men bara nyfiken om varför du tycker så och om det är något unikt med just juristprogrammet som ger anledningen till det. Det känns som programmet lägger mycket vikt på att vi ska diskutera med varandra och i framtiden jobba i grupper med andra jurister.
Citera
2024-04-14, 16:05
  #26215
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Hej jag ska läsa snart Civilrätt B på SU, några tips om vilka lärare är bra? Min favorit på CA var Markus Radetzki
Jag var nöjd med Jonas Nordell som seminarielärare så jag kan rekommendera honom.

Ett annat tips är att läsa Bernitz bok och inte Levins bok. Den sistnämnda är sannolikt den sämsta läroboken jag har haft på juristprogrammet.
Citera
2024-04-14, 16:38
  #26216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Varför inte plugga i grupp? Jag personligen föredrar inte det heller för jag får mer gjort själv. Men bara nyfiken om varför du tycker så och om det är något unikt med just juristprogrammet som ger anledningen till det. Det känns som programmet lägger mycket vikt på att vi ska diskutera med varandra och i framtiden jobba i grupper med andra jurister.

Min erfarenhet är att det är de lågpresterande på programmet som pluggar i grupp. Anledningen har väl främst med att göra att juristprogrammet inte är svårt på så sätt att det tar tid att förstå ett ämne så man måste diskutera med kompisar m.m. Juristprogrammet är enbart tufft eftersom det är så mycket fakta man måste lära sig. Och när det kommer till att lära sig mycket fakta är grupparbete inte särskilt effektivt
Citera
2024-04-15, 12:52
  #26217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borrt
Min erfarenhet är att det är de lågpresterande på programmet som pluggar i grupp. Anledningen har väl främst med att göra att juristprogrammet inte är svårt på så sätt att det tar tid att förstå ett ämne så man måste diskutera med kompisar m.m. Juristprogrammet är enbart tufft eftersom det är så mycket fakta man måste lära sig. Och när det kommer till att lära sig mycket fakta är grupparbete inte särskilt effektivt

Vet inte riktigt om jag håller med om att juristprogrammet innebär att man ska lära sig mycket fakta. Kanske på vissa kurser, men inte alla. Man lär sig metoden, att kunna argumentera och att se nyanser.

Exempelvis tyckte jag att det var givande att jobba i grupp när jag läste avtalsrätt och annan civilrätt, för att kunna testa sina argument med någon. Samma med straffrätten. Så klart så beror ju också det på vilka man pluggar med, men det är väl underförstått. Hela Uppsalamodellen är ju också byggd runt att case behandlas i basgruppen, så uppenbarligen tycker i alla fall inte institutionen i Uppsala att grupparbete är slöseri med tid.

För att återkoppla till den tidigare diskussionen om hur man pluggar bäst så får man testa sig fram. Tror inte det finns någon "AB-student" mall, förutom gamla tentor då som Kallebrogen var inne på. Finns många sätt att lyckas på.
Citera
2024-04-15, 17:33
  #26218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himlafenomen
Vet inte riktigt om jag håller med om att juristprogrammet innebär att man ska lära sig mycket fakta. Kanske på vissa kurser, men inte alla. Man lär sig metoden, att kunna argumentera och att se nyanser.

Exempelvis tyckte jag att det var givande att jobba i grupp när jag läste avtalsrätt och annan civilrätt, för att kunna testa sina argument med någon. Samma med straffrätten. Så klart så beror ju också det på vilka man pluggar med, men det är väl underförstått. Hela Uppsalamodellen är ju också byggd runt att case behandlas i basgruppen, så uppenbarligen tycker i alla fall inte institutionen i Uppsala att grupparbete är slöseri med tid.

För att återkoppla till den tidigare diskussionen om hur man pluggar bäst så får man testa sig fram. Tror inte det finns någon "AB-student" mall, förutom gamla tentor då som Kallebrogen var inne på. Finns många sätt att lyckas på.

Det du säger stämmer visserligen, men problemet är att 80% av betyget spelar på tentaresultatet. Och full pott på en tenta kräver aldrig att du har så nyanserade argument som kräver att man har diskuterat dessa ämnen med någon annan. I min erfarenhet är tentorna väldigt ytliga. Men grupparbete är såklart en smakfråga! Jag tror bara att den tiden mer effektivt ägnas åt självstudier
Citera
2024-04-15, 19:36
  #26219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonacoGuido
Jag var nöjd med Jonas Nordell som seminarielärare så jag kan rekommendera honom.

Ett annat tips är att läsa Bernitz bok och inte Levins bok. Den sistnämnda är sannolikt den sämsta läroboken jag har haft på juristprogrammet.
Tack så mycket!! Det du berättade är guld <3
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback