Citat:
Ursprungligen postat av
notme12
Hur vanligt är det med läsanvisningar på SU?
Studenter som använder kurslitteraturen som uppslagsverk, HUR säkerställer man djupinlärningen då? Föreläsningen + seminarium + tentaplugg känns väldigt smalt?
Tyvärr är det mycket personligt ansvar avseende dessa frågor. Kursansvarig förväntar sig att man läst sig in på all kurslitteratur som finns på kursen, inklusive de rättsfall som tas upp på seminarierna.
Enligt min mening är detta upplägg problematiskt, i synnerhet när det kommer till seminarierna där fokus ligger på en detaljfråga, gränsfall och kritiskt tänkande (sådana djupgående frågeställningar förekommer enligt min erfarenhet aldrig på en salstenta). Detta har gjort att jag tar seminarietillfällena med en nypa salt och lägger allt krut på kurslitteraturen + tentafrågorna vid djupinlärningen.
Ibland förekommer läsanvisningar, men inte ofta. På vissa kurser har de varit extremt nitiska och förväntat sig att man ska ha läst sig in på samtliga rättsfall och prejudikat som förekommer i kurslitteraturen, vilket är flera hundra stycken.
För att studera på ett effektivt sätt med inslag av djupinlärning är min rekommendation att man ser till den berömda
metoden. Gör ett lösningsschema som går att tillämpa på "alla" situationer. Läs rättsfallen till seminarierna och försök att förstå rättsfrågan och poängen med prejudikaten. Implementera det i ditt lösningsschema eller metod.