Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-05, 08:56
Medlem
Vilken utgåva på lagboken funkar för T1 nu efter jul? 2024 års bok ser lockande ut då den är halva priset mot 2025...
Vet med mig att regeringen infört en del lagskärpningar men dessa kanske inte berörs av T1?

Frågade ansvarig på institutionen och deras svar var bara att alla utgåvor utan den senaste används på egen risk. Nå hur stor är risken?

UU bör kanske tilläggas.
Senast redigerad av Grabbar 2025-12-05 kl. 09:16.
Citera
2025-12-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbar
Vilken utgåva på lagboken funkar för T1 nu efter jul? 2024 års bok ser lockande ut då den är halva priset mot 2025...
Vet med mig att regeringen infört en del lagskärpningar men dessa kanske inte berörs av T1?

Frågade ansvarig på institutionen och deras svar var bara att alla utgåvor utan den senaste används på egen risk. Nå hur stor är risken?

UU bör kanske tilläggas.

På T1 kan man enkelt komma undan med att ha förra årets upplaga av lagboken. Du kommer nog undan med ett par år tillbaka också. Konstitutionell rätt uppdateras inte direkt varje dag. Köp inte den blåa lagboken, köp den gröna.
Citera
2025-12-12, 23:36
Medlem
Ska börja fundera på specialkurser inför T6 på SU, några tips snälla? Vilka är kända för att man kan lätt få AB på?

Funderar på:
Legal English – för känner jag har behov av det och kan vara lärorikt
American and English Business Law – tänker det är gynnsamt för framtiden
Avancerad Immaterialrätt – Jag gillar immaterialrätt väldigt mycket men känns som kursen kanske inte är lika bra efter Per Nordell tyvärr gick bort
Kommersiell avtalsrätt – lärorikt
Entreprenadrätt – Jori rekommenderade denna starkt

Tar allt råd jag kan få!!
Citera
2025-12-14, 15:55
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soukeshikem9
Ska börja fundera på specialkurser inför T6 på SU, några tips snälla? Vilka är kända för att man kan lätt få AB på?

Funderar på:
Avancerad Immaterialrätt – Jag gillar immaterialrätt väldigt mycket men känns som kursen kanske inte är lika bra efter Per Nordell tyvärr gick bort

Hade ingen aning om att Per Jonas Nordell gått bort. Sorgligt. 😔
Citera
2025-12-15, 19:28
Medlem
Har någon koll på hur det är att byta från jp i Lund till Uppsala? Tänkte byta efter jag gjort klart T4 i Lund men vill höra om det är någon som vet om det blir mycket krångel eller så med tillgodoräkning. Vill inte byta pga kvalitén på utbildningen utan för personliga anledningar.
Citera
2025-12-23, 22:14
Medlem
Citat:

Funderar på:

Det beror ju på vad du tycker är roligt och vill jobba med. Tycker du om civilrätt och vill vara på byrå skulle jag köra Kommersiell avtalsrätt och Entreprenadrätt. Roligt att jobba med och många byråer som pysslar med.
Citera
2025-12-23, 22:23
Medlem
Citat:

Funderar på:

Första 2 flumkurser om du inte tänkt skriva din examensuppsats på engelska. 2 sista de enda du kan komma att ha någon nytta av beroende på vad du vill arbeta med i framtiden. Avancerad immaterialrätt skiljer sig inte mycket från grundkursen, annat än att den är rolig att läsa. Entreprenadrätt kan vara väldigt långtråkigt för den som inte har något intresse typ som skatterätt antigen älskar du kursen eller så hatar du den.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-12-23 kl. 22:31.
Citera
2025-12-29, 20:27
Medlem
Silfverryggs avatar
Tänkte kolla med er andra.
Efter snack med mod som rekommenderade att posta denna inlägg i denna tråd, så skickar jag den nu till er andra presumptiva/pågående/utexade juriststudenter.

Citat:
Vet inte om detta kommer att ändra något, men denna tråd (www.flashback.org/t3711330 - papperskorgad tråd om livet inom juridiska föreningen på Stockholm's Univ.) ser jag inte som något som passar direkt in i Juristprogram-tråden och borde därför tillåtas som en separat tråd.

Detta p.g.a aktiviteterna inom JF är oftast utanför tiderna man sitter i seminarier och föreläsningar, d.v.s ej studierelaterat.

Så min fråga är följande: separat tråd eller inom denna tråd?

Mvh// f.d. jur.stud. från SU.
Citera
2026-01-01, 18:18
Medlem
Hur vanligt är det med läsanvisningar på SU?

Studenter som använder kurslitteraturen som uppslagsverk, HUR säkerställer man djupinlärningen då? Föreläsningen + seminarium + tentaplugg känns väldigt smalt?
Citera
Igår, 14:08
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12
Hur vanligt är det med läsanvisningar på SU?

Studenter som använder kurslitteraturen som uppslagsverk, HUR säkerställer man djupinlärningen då? Föreläsningen + seminarium + tentaplugg känns väldigt smalt?
Tyvärr är det mycket personligt ansvar avseende dessa frågor. Kursansvarig förväntar sig att man läst sig in på all kurslitteratur som finns på kursen, inklusive de rättsfall som tas upp på seminarierna.

Enligt min mening är detta upplägg problematiskt, i synnerhet när det kommer till seminarierna där fokus ligger på en detaljfråga, gränsfall och kritiskt tänkande (sådana djupgående frågeställningar förekommer enligt min erfarenhet aldrig på en salstenta). Detta har gjort att jag tar seminarietillfällena med en nypa salt och lägger allt krut på kurslitteraturen + tentafrågorna vid djupinlärningen.

Ibland förekommer läsanvisningar, men inte ofta. På vissa kurser har de varit extremt nitiska och förväntat sig att man ska ha läst sig in på samtliga rättsfall och prejudikat som förekommer i kurslitteraturen, vilket är flera hundra stycken.

För att studera på ett effektivt sätt med inslag av djupinlärning är min rekommendation att man ser till den berömda metoden. Gör ett lösningsschema som går att tillämpa på "alla" situationer. Läs rättsfallen till seminarierna och försök att förstå rättsfrågan och poängen med prejudikaten. Implementera det i ditt lösningsschema eller metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in