2012-10-18, 17:26
Medlem
Kan tänka mig att basgrupperna är samma som våra (SU) seminariegrupper och jag kan säga att på T3 så får man stå ut med mängder av frågor från folk som uppenbarligen inte öppnat boken (eller, än värre, inte förstått väldigt simpla saker). Det är inte givande för mig att närvara känner jag, snarare tvärtom. Ibland kommer det en givande diskussion och då är det ofta de tystlåtna som står för den efter uppmaning av lärare. Väldigt synd...
Citera
2012-10-18, 17:40
Medlem
Läste jöken på SU för något år sedan och lockades väldigt av den kunniga, exklusiva och mytomspunna juridiska världen som i princip alla föreläsarna förmedlade, men kanske framför allt Rijswijk som varvade med rykten och anekdoter. Kort sagt så sökte jag programmet men då i en annan stad (Lund) och har pluggat ett år nu men tycker liksom inte att någon föreläsare eller upplevelsen i allmänhet har varit jämförbar med den spännande känslan jag fick på SU. Vet inte om det har och göra med att jöken är lite mer populärvetenskaplig och därför helt enkelt "roligare" eller om Lund har mindre intressanta föreläsare (vilket i alla fall är min uppfattning). Vissa skånska tanter med bred dialekt kan vara näst intill outhärdliga att lyssna på vilket slutar med att man hellre sitter hemma och läser litteraturen och på sin höjd prickar av powerpointen. Skulle väldigt gärna vilja hitta tillbaks till den gamla känslan.

någon som har några tankar kring detta?
Senast redigerad av 2pi 2012-10-18 kl. 17:46.
Citera
2012-10-18, 17:50
Medlem
hoodogs avatar
http://www.vhs.se/sv/Press1/Pressmeddelanden/Nytt-rekord--over-200-000-personer-vill-studera-i-var1/

Det verkar inte som om VHS granskningsarbete har avskräckt alltför mycket folk inför den kommande vårterminen. Och detta alltså trots att nyheten trummades ut i riksmedia på ett rätt omfattande sätt. Intressant.
Citera
2012-10-18, 21:17
Medlem
Skäggleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda
48 seminarium, stämmer det verkligen? Jag trodde att SU och LU hade oerhört få seminarium och att UU's mängd beror på PBL?
Visst stämmer det. T3 på SU är dock den terminen där det mest grundläggande av civilrätten avklaras vilket nog gör att det läggs lite extra krut på lärarledd undervisning. Överhuvudtaget tycker jag annars att bilden av SU som ett juristprogram bestående av en enda stor smet av föreläsningar och inga seminarier är överdriven.
Citera
2012-10-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har man gjort HP hamnar man alltid i den gruppen.

Så är det inte alls, även om det ofta blir så.
Citera
2012-10-18, 23:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Så är det inte alls, även om det ofta blir så.
Vad jag menade var att om man är behörig att söka utbildningen, och har gjort HP, så hamnar man automatiskt i den gruppen vilket resulterar att man är med i två (eller fler) urvalsgrupper.
Citera
2012-10-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegeFerenda
48 seminarium, stämmer det verkligen? Jag trodde att SU och LU hade oerhört få seminarium och att UU's mängd beror på PBL?

Instämmer med dig. 48 seminarium är över 2st i veckan vilket låter väldigt mycket? Är det inte snarare 48 föreläsningar som åsyftas kanske? Eller 48 timmar möjligtvis, vilket skulle göra det något rimligare.
Citera
2012-10-19, 00:40
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Instämmer med dig. 48 seminarium är över 2st i veckan vilket låter väldigt mycket? Är det inte snarare 48 föreläsningar som åsyftas kanske? Eller 48 timmar möjligtvis, vilket skulle göra det något rimligare.

Nja, två stycken i veckan låter inte alls speciellt mycket? Sen är det säkert ännu fler föreläsningar.

Varför är det så svårt att tro att andra lärosäten än UU har seminarier och gruppövningar?
Citera
2012-10-19, 07:42
Medlem
Skäggleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkh
Tror du att jag hittar på? Eller inte vet vad det är för skillnad mellan föreläsningar och seminarier? På T3 har man tolv stycken i avtalsrätt, sex i köprätt, två i övrig speciell avtalsrätt, två i allmän kontraktsrätt, fem i fordringsrätt, fem i sakrätt, sex i skadeståndsrätt, åtta i marknads-/immaterialrätt samt, två uppsamlingstillfällen och slutligen ett rättegångsspel. Om du vill kontrollera uppgifterna själv är det bara att följa länkarna:
Civilrätt 2
Civilrätt 3

Som namgreb skrev ovan, varför skulle inte SU kunna ha några gruppövningar och seminarier? Det är inte direkt förbehållet PBL.
Citera
2012-10-19, 14:16
Medlem
FrasseFloyds avatar
Juridiska spörsmål tas med fördel i forumdelen för juridik.

/moderator
Citera
2012-10-20, 01:44
Medlem
Hej! Jag är en 19 årig tjej med utlandsfödda föräldrar. Jag tänkte söka till juristprogrammet ht 2013 och något som jag är lite orolig över är hur det blir efter examen. Kommer jag ha svårare att få jobb eftersom jag inte ser svensk ut? Funderar på att byta till ett svenskt namn också.. Jag har fått en bild av att det nästan inte finns några "utlänningar" alls på juristprogrammen? Stämmer det?
Citera
2012-10-20, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nja, två stycken i veckan låter inte alls speciellt mycket? Sen är det säkert ännu fler föreläsningar.

Varför är det så svårt att tro att andra lärosäten än UU har seminarier och gruppövningar?

Okej, från GU:s perspektiv verkar två stycken i veckan väldigt mycket. Vi har hittills haft 6 stycken på T3...
Jag blev bara förvånad och inser väl hur mycket man missar på GU.

Å andra sidan hade vi övningar/seminarium varje dag hela första delen av T2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in