Citat:
Ursprungligen postat av VinnaVinna
Hur ser en typisk studievecka ut på SU? Kan man ha t.ex hela fredag fri eller?
Skiljer sig ifrån kurs till kurs och vecka till vecka. Ibland är det väldigt intensivt med alla möjliga saker som ska vara klara och ibland är det ganska lugnt.
Innan tentan brukar det vara lugnare så att man ska få fokusera lite på tentaplugget.
Beroende på hur man ser på sådant som är icke-obligatoriskt kan man ibland vara "fri" en hel kurs om man så vill.
Citat:
Också en fråga om hur delar undervisning typiskt, har man seminarium och andra aktiviteter hela tiden eller finns det veckor utan undervisning?
Beror också på vilken kurs man läser men överlag brukar kurserna bestå av ganska många föreläsningar, en inte försvinnande mängd gruppövningar och en mindre mängd seminarier. Ibland kallar man gruppövningarna för seminarier och vice versa men ska man generalisera så ser kurserna på SU ut så här: Mycket föreläsningar, lagom med gruppövningar och en mindre mängd seminarier. Föreläsningarna är aldrig obligatoriska, gruppövningarna är sällan det, seminarierna är det ibland.
På detta läggs sådant som PM, redovisningar, rättegångsspel osv.
Viktigt att veta är kanske att saker ibland är "pseudoobligatoriska", dvs. det är inget krav att man t.ex. gör vissa arbeten eller något liknande, men det ger poäng till tentan.
Veckor utan undervisning finns det i princip aldrig, kanske innan tentan, men det beror på hur stor kursen är.
Jag har tyvärr inte speciellt stor koll på de förändringar som träder i kraft nästa termin, ovanstående är min relativt färska erfarenhet men allt kanske görs om i den kommande reformen.
Citat:
Förlåt dumma frågor (Finsk
)
) Det är jag med! Eller ja, en fjärdedel eller så iaf.