2012-06-09, 00:57
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnaVinna
Hur ser en typisk studievecka ut på SU? Kan man ha t.ex hela fredag fri eller?

Skiljer sig ifrån kurs till kurs och vecka till vecka. Ibland är det väldigt intensivt med alla möjliga saker som ska vara klara och ibland är det ganska lugnt.
Innan tentan brukar det vara lugnare så att man ska få fokusera lite på tentaplugget.
Beroende på hur man ser på sådant som är icke-obligatoriskt kan man ibland vara "fri" en hel kurs om man så vill.

Citat:
Också en fråga om hur delar undervisning typiskt, har man seminarium och andra aktiviteter hela tiden eller finns det veckor utan undervisning?

Beror också på vilken kurs man läser men överlag brukar kurserna bestå av ganska många föreläsningar, en inte försvinnande mängd gruppövningar och en mindre mängd seminarier. Ibland kallar man gruppövningarna för seminarier och vice versa men ska man generalisera så ser kurserna på SU ut så här: Mycket föreläsningar, lagom med gruppövningar och en mindre mängd seminarier. Föreläsningarna är aldrig obligatoriska, gruppövningarna är sällan det, seminarierna är det ibland.
På detta läggs sådant som PM, redovisningar, rättegångsspel osv.
Viktigt att veta är kanske att saker ibland är "pseudoobligatoriska", dvs. det är inget krav att man t.ex. gör vissa arbeten eller något liknande, men det ger poäng till tentan.

Veckor utan undervisning finns det i princip aldrig, kanske innan tentan, men det beror på hur stor kursen är.

Jag har tyvärr inte speciellt stor koll på de förändringar som träder i kraft nästa termin, ovanstående är min relativt färska erfarenhet men allt kanske görs om i den kommande reformen.

Citat:
Förlåt dumma frågor (Finsk )

Det är jag med! Eller ja, en fjärdedel eller så iaf.
Citera
2012-06-09, 14:15
Medlem
Jag undrar detta med att göra ting för att bli affärsjurist eller de lite finare juristjobben. Är detta ett måste? Kan man annars läsa några kurser i ekonomi för att bli mer attraktiv på dylika jobb?

Ska försöka ta mig in på juridik till våren och är lite intresserad av vad man har för möjligheter efter.

Tacksam för svar!
Citera
2012-06-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nej, jag är inte så långt kommen än. Läste T5 nu i våras och blankade helt enkelt straffrätten för att ta den i augusti istället. Otroligt intressant termin, alldeles för intressant för att riskera ett dåligt betyg.

Du har T4 framför dig, va? Nu läser du enligt den nya studieordningen så jag är inte helt säker på vad som ingår i din kursplan, men själv gillade jag T4 emellanåt.

Det kan jag ju svara på, som precis läst T4 med nya studieordningen. Du kommer läsa förvaltningsrätt, miljörätt och skatterätt. Förvaltningsrätten gillade jag, den är dessutom inte så fruktansvärt svår. Miljörätten fastnade jag inte alls för, men det kan ha haft med ganska usla lärare att göra. Det finns de som tycker det är kul, iallafall. Skatterätten antar jag att du redan hört talas om, då den är ständigt omtalad. Den är inte fullt så svår som det ges sken av, men det krävs att man hänger med hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av todayitsfriday.
Jag undrar detta med att göra ting för att bli affärsjurist eller de lite finare juristjobben. Är detta ett måste? Kan man annars läsa några kurser i ekonomi för att bli mer attraktiv på dylika jobb?

Ska försöka ta mig in på juridik till våren och är lite intresserad av vad man har för möjligheter efter.

Tacksam för svar!

Det hjälper antagligen, men är inte nödvändigt. För tingsmeritering krävs främst bra betyg, även om man kan få extra om man läser annat.

Vad gäller möjligheter efteråt påstås de vara tämligen breda. Det jobbar jurister lite varstans, mer eller mindre kvalificerat, men väldigt få är iallafall arbetslösa.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainAwesome
Vet inte om min fråga riktigt hör hemma här men jag provar: ponera att man har 1.6 på högskoleprovet, behörighet som krävs och nätt och jämnt de 2250 p som krävs från gymnasiet. Hur goda chanser har man att ta sig in i Lund till våren, där den lägsta intagningspoängen har varit 1.6 de senaste åren? Har den sista antagna reserven haft 1.6? Hur stor andel av de med 1.6 tar sig in? Är det ett par stycken tursamma individer eller 75 % av alla ansökande med 1.6?

Vore hemskt tacksam för svar. Jag är förvisso redo att flytta till Uppsala eller Stockholm men det hade varit skönt att veta hur goda mina chanser är att ta mig in i Lund.

Jag tror det bästa är att höra av sig till studieadminstrationen på universitet. De lär sitta på information om hur många som kom in. Ett problem kan vara att det kanske är så att de med höga betyg tas in, då det vid lika betyg tas hänsyn till HP-resultat. Man jag vet inte om det går åt båda hållen. Du får hoppas att de inte gör det, helt enkelt.
Citera
2012-06-12, 15:40
Medlem
elgecys avatar
Är det någon här i tråden som kommit in på juridik genom folkhögskolekvoten? Eller känner till någon som har det? Bara nyfiken då jag själv sökt in genom den, men medveten om de snäva chanserna jag har. Har dock arbetat som sekreterare på en advokatfirma, skulle det hjälpa mig i antagningen?
Citera
2012-06-12, 16:04
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Är det någon här i tråden som kommit in på juridik genom folkhögskolekvoten? Eller känner till någon som har det? Bara nyfiken då jag själv sökt in genom den, men medveten om de snäva chanserna jag har. Har dock arbetat som sekreterare på en advokatfirma, skulle det hjälpa mig i antagningen?

Här hittar du nog det mesta angående antagningen av sökanden i folkhögskolekvoten: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Folkhogskola/ . Det du inte hittar där skulle jag råda dig att antingen fråga om hos VHS eller något av universitetens studievägledningar. Du kan alltsomoftast nå dem via mail (kan dock vara svårare under sommaren).

Personligen tror jag dock inte att du kan tillgodoräkna dig någon form av arbetslivserfarenhet överhuvudtaget. Normalt sker antagningen till högskolan uteslutande på grundval av betyg (eller motsvarande) eller resultat på högskoleprovet. Det finns emellertid vissa utbildningar som anordnar vissa särskilda antagningsprov eller har krav på arbetslivserfarenhet. Dessvärre, för din del, är juristprogrammet inte någon av dessa.

Lycka till med din ansökan!
Citera
2012-06-12, 16:08
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Här hittar du nog det mesta angående antagningen av sökanden i folkhögskolekvoten: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Folkhogskola/ . Det du inte hittar där skulle jag råda dig att antingen fråga om hos VHS eller något av universitetens studievägledningar. Du kan alltsomoftast nå dem via mail (kan dock vara svårare under sommaren).

Personligen tror jag dock inte att du kan tillgodoräkna dig någon form av arbetslivserfarenhet överhuvudtaget. Normalt sker antagningen till högskolan uteslutande på grundval av betyg (eller motsvarande) eller resultat på högskoleprovet. Det finns emellertid vissa utbildningar som anordnar vissa särskilda antagningsprov eller har krav på arbetslivserfarenhet. Dessvärre, för din del, är juristprogrammet inte någon av dessa.

Lycka till med din ansökan!

Jag har nämligen en bekant som studerar juridik vid SU just nu och hon påstår att de vid antagningen till juristprogrammet hellre tar in någon med dokumenterat intresse för juridik (så som exempelvis i mitt fall en anställning), men jag tycker också att det låter som bullshit. Men hon höll fast vid sin sak, och ska tilläggas är en smart tjej i övrigt.
Citera
2012-06-12, 16:19
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Jag har nämligen en bekant som studerar juridik vid SU just nu och hon påstår att de vid antagningen till juristprogrammet hellre tar in någon med dokumenterat intresse för juridik (så som exempelvis i mitt fall en anställning), men jag tycker också att det låter som bullshit. Men hon höll fast vid sin sak, och ska tilläggas är en smart tjej i övrigt.

Smarta personer kan ha fel som alla andra och hon har fel. Det tillämpas ingen intervju eller beaktande av arbetslivserfarenhet vid antagningen till juristprogrammet på SU, så att du har varit sekreterare vid en byrå spelar ingen som helst roll.
Citera
2012-06-12, 16:23
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Smarta personer kan ha fel som alla andra och hon har fel. Det tillämpas ingen intervju eller beaktande av arbetslivserfarenhet vid antagningen till juristprogrammet på SU, så att du har varit sekreterare vid en byrå spelar ingen som helst roll.

Fan då.
Citera
2012-06-12, 16:40
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Fan då.

Sikta in dig på HP istället. Lägg ner några månader på att plugga inför testet och är du inte helt ointelligent bör det gå att uppnå ett resultat som kan ta dig in på utbildningen.
Citera
2012-06-12, 17:18
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Sikta in dig på HP istället. Lägg ner några månader på att plugga inför testet och är du inte helt ointelligent bör det gå att uppnå ett resultat som kan ta dig in på utbildningen.

Går inte på grund av dyskalkyli. Nu har högskoleprovets matematiska del dessutom utökats.. Tack för tips ändå.
Citera
2012-06-12, 17:28
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Går inte på grund av dyskalkyli. Nu har högskoleprovets matematiska del dessutom utökats.. Tack för tips ändå.

Tråkigt att höra. Du kan även kolla upp möjligheten att läsa de första kurserna på programmet som just fristående kurser för att sedan söka in till juristprogrammet "bakvägen". Detta går dock tyvärr inte på SU. Men om jag inte minns fel så finns den möjligheten åtminstone på UU (och kanske någon annanstans mer). Generellt torde antagningsnivåerna vara lägre för just dessa kurser. Men å andra sidan tror jag att du måste prestera rätt bra för att få en möjlighet att "byta över" till programmet.

Kolla runt här i tråden, jag vet att ämnet har diskuterats flera gånger tidigare. Annars finns säkert mer info på respektive universitets hemsida.
Citera
2012-06-12, 17:43
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Fan då.
Måste det vara SU för din del? För annars kan man komma in i Lund via Ujik:en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in