Citat:
Ursprungligen postat av Angestextrem
det är därför ångesten som sagt är stor. alltså fan.
Vad gör man?
Jag tycker att du har kommit en bra bit på vägen bara genom att "prata" om det hela. Att just diskutera sina känslor och tankar brukar vara ett av de första stegen till att framgångsrikt bearbeta något man
upplever som ett misslyckande eller en motgång. En minst lika viktig del är att ge acceptansprocessen tillräckligt med tid. Det är svårt, jag vet. Men får du lite distans till den här terminen, kommer du snart märka att det inte var så farligt. Du kommer till slut kunna släppa de tankar som plågar dig - troligtvis helt och hållet.
Under tiden (och även efter, för den delen) tror jag att det som sagts tidigare i tråden är ett mycket bra tips: försöka hitta de delar du behöver förbättra inför framtiden. Krokna inte. Försök analysera vad du gjort "fel" och hur du kan göra det bättre. Försök "knäcka koden". I min erfarenhet handlar universitetsstudier mycket om just detta - att kunna se systemet och förstå hur man plockar poängen. I långt mindre grad upplever jag att det handlar om ren och skär begåvning.
En sport-metafor kanske är belysande, så här i OS-tider: inte ens Usain Bolt satte världsrekord första gången han sprang 100 m.