2009-08-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Hur fungerar det här med terminstentor på UU? Har man flera tentor under terminen och sedan en stor tenta på ALLT på slutet, eller har man bara en stor tenta på allt på slutet? Låter sjukt jobbigt hursom. Hur många tentor har GU/LU/SU under en termin?

Är terminstentan så jävla jobbig och massiv som jag föreställer mig?

SU har en tenta per kurs, kurserna ser du på juridicum.su.se. Första terminen är det två stora tentor eftersom Rättsinformatiken är uppdelad över två terminer.
Citera
2009-08-20, 09:28
Medlem
Aimberts avatar
Tack alla för svaren ang. terminstenor!
Citera
2009-08-20, 09:42
Medlem
Shitzors avatar
Grejen med terminstentor är ju att man inte tenterar allt man lär sig. Har du tur så kommer det tex ingen fråga alls på ditt svagaste ämne och vice versa. Det brukar vara 3 frågor som är ganska alltäckande men en del saker kan man helt enkelt komma undan med att inte kunna.
Citera
2009-08-20, 22:32
Medlem
Hur är juristlinjen i uppbyggd, 3 år är bachelor? Vad är de kvarvarande åren, väljer man själv om man vill läsa vidare då eller, hur funkar det? Söker man in på nytt eller väljer man bara inriktning dom andra 2 åren?
Citera
2009-08-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mg
SU har en tenta per kurs, kurserna ser du på juridicum.su.se. Första terminen är det två stora tentor eftersom Rättsinformatiken är uppdelad över två terminer.

Smådetalj visserligen, men just c1an har ju två tentor, en för arbetsrätt och en för familjerätt. Så det är totalt tre tentor första terminen.
Citera
2009-08-22, 20:25
Medlem
Har hört att man kan byta universitet inom Europa om man studerar på ett annat Uni. i Europa. Undrar därför om jag efter 1 år i Köpenhamn kan byta till Lunds juristlinje, fick höra att det skall gå från en bekant, egentligen vill jag ha examen från KU men pendlingen kommer bli väldigt jobbig.
Citera
2009-08-25, 15:45
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ni som inte har frågor som direkt rör själva utbildningen utan vill ha svar på frågor om nollning, introduktion och annat som är mer specifikt för lärosäten hänvisas till Börja studera i Stockholm eller Börja studera i Lund.

/mod
Citera
2009-08-27, 23:00
Medlem
nemesis515s avatar
Kan man byta från Uppsala till Stockholm efter en termin eller så?
Citera
2009-08-29, 04:25
Medlem
Aimberts avatar
Vad är meriterande, förutom mycket höga betyg och att ha suttit ting, om man vill jobba på t.ex. Vinge/MSA?

Hur svårt är det att få jobb på en sådan byrå, med bra betyg? D.v.s. är det många som söker jobben (med höga betyg), och hur många nyanställs ungefär, per år? Hur många timmar lägger folk som har nästan alla AB ner på studier, ungefär? Jag förstår att det är individuellt, men en fingervisning vore intressant. Är en dubbelexamen inom ekonomi mycket meriterande?
Citera
2009-08-29, 10:36
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis515
Kan man byta från Uppsala till Stockholm efter en termin eller så?
Vad jag har förstått så har de där lärosätena vitt skilda studieupplägg, så det är svårt att efter en termin byta till SU och tillgodoräkna de kurser man redan läst på UU, just för att det inte är dessa kurser SU-arna läst under deras termin 1, eller ens läser alls (?). Jag har dock inte kollat upp detta särskilt noga, utan detta är den uppfattning jag har bildat mig efter att ha hört uppgifter om detta från olika håll. Så jag välkomnar andra att rätta mig ifall jag har fel.
Citera
2009-08-29, 12:45
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vad är meriterande, förutom mycket höga betyg och att ha suttit ting, om man vill jobba på t.ex. Vinge/MSA?

Hur svårt är det att få jobb på en sådan byrå, med bra betyg? D.v.s. är det många som söker jobben (med höga betyg), och hur många nyanställs ungefär, per år? Hur många timmar lägger folk som har nästan alla AB ner på studier, ungefär? Jag förstår att det är individuellt, men en fingervisning vore intressant. Är en dubbelexamen inom ekonomi mycket meriterande?

Nu är jag bara i början av mina juridikstudier men jag kan ju svara på hur jag tror att det ser ut iaf.

Det är förvisso viktigt att ha bra betyg men jag vågar nog påstå att det är långt ifrån alla som anställs på de större byråerna som har raka AB'n. Andra faktorer som kan tänkas spela in är tidigare erfarenhet från t.ex. ansvarsfullt arbete, volontärarbete osv. Social förmåga är viktigt och kontakter är A och O som i alla andra branscher.

Jag skulle uppskatta att du, om du är medelbegåvad, behöver lägga 4-5h/dag på studier utöver schemalagd undervisning. Gör du det torde du inte ha några större problem att sätta AB på de flesta moment (kan tänkas att det behövs mer plugg för mer intensiva perioder).

Vad gäller dubbel examen är det naturligtvis konkurrenskraftigt men du bör givetvis vara säker på att extrastudierna inte försämrar ditt resultat på juristprogrammet. Tenderar det att göra detta kan du väl kör en Fek eller något på distans t.ex.
Senast redigerad av WayneGretzky 2009-08-29 kl. 12:47. Anledning: Nyvaken
Citera
2009-08-30, 18:13
Medlem
Om man blivit antagen på Köpenhamn, finns det ens en minsta chans att jag kan byta till Lund direkt nu om jag ringer dit eller mailar dem, eller är detta helt omöjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in