Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vad är meriterande, förutom mycket höga betyg och att ha suttit ting, om man vill jobba på t.ex. Vinge/MSA?
Hur svårt är det att få jobb på en sådan byrå, med bra betyg? D.v.s. är det många som söker jobben (med höga betyg), och hur många nyanställs ungefär, per år? Hur många timmar lägger folk som har nästan alla AB ner på studier, ungefär? Jag förstår att det är individuellt, men en fingervisning vore intressant. Är en dubbelexamen inom ekonomi mycket meriterande?

Nu är jag bara i början av mina juridikstudier men jag kan ju svara på hur jag tror att det ser ut iaf.
Det är förvisso viktigt att ha bra betyg men jag vågar nog påstå att det är långt ifrån alla som anställs på de större byråerna som har raka AB'n. Andra faktorer som kan tänkas spela in är tidigare erfarenhet från t.ex. ansvarsfullt arbete, volontärarbete osv. Social förmåga är viktigt och kontakter är A och O som i alla andra branscher.
Jag skulle uppskatta att du, om du är medelbegåvad, behöver lägga 4-5h/dag på studier utöver schemalagd undervisning. Gör du det torde du inte ha några större problem att sätta AB på de flesta moment (kan tänkas att det behövs mer plugg för mer intensiva perioder).
Vad gäller dubbel examen är det naturligtvis konkurrenskraftigt men du bör givetvis vara säker på att extrastudierna inte försämrar ditt resultat på juristprogrammet. Tenderar det att göra detta kan du väl kör en Fek eller något på distans t.ex.