2012-06-07, 20:18
Medlem
Tjena!

Vad tycker ni är det möjligt att studera termin 1 (på SU) på distans?

Utbildning - F A Q säger att" Kan man läsa juristutbildningen på distans?
Nej, i princip inte. Nästan alla kurser på juristprogrammet innehåller obligatoriska moment, t.ex. grupparbete, aktivt deltagande i seminarier, rättegångsspel eller redovisning av uppsatsarbete."

Jag är finsk och inte säkert att jag kommer hitta en bostad. Också skulle det bli lättare för mig att läsa "hemma" i Finland än i biblioteket i Sthlm ty jag har förståd att juristprogrammet är mestadels ensam läsning. Det är inget problemt att resa Helsinki-Sthlm-Helsinki med några veckors mellanrum..
Citera
2012-06-07, 20:26
Medlem
En T4a som är bekant sedan unga år hade varit ute och rest under nästan halva T3 och läst in den relativt lätt enligt egen utsago. Tänkte självklart ta henne på ordet och försöka göra samma sak.

Jag failade också lite på Patriks djefla sakrättsfråga (fastighetsdelen).
Blev lite lakris då jag har loggat 2 kurser med mycket fastighetsrätt innan.

Tyckte dock tentan var något lättare en de extentor jag skummat igenom. Inget AB såklart men förmodligen godkänt.
Citera
2012-06-07, 20:27
Medlem
(Återinför uttrycket lakris btw)
Citera
2012-06-07, 21:06
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnaVinna
Tjena!

Vad tycker ni är det möjligt att studera termin 1 (på SU) på distans?

Utbildning - F A Q säger att" Kan man läsa juristutbildningen på distans?
Nej, i princip inte. Nästan alla kurser på juristprogrammet innehåller obligatoriska moment, t.ex. grupparbete, aktivt deltagande i seminarier, rättegångsspel eller redovisning av uppsatsarbete."

Jag är finsk och inte säkert att jag kommer hitta en bostad. Också skulle det bli lättare för mig att läsa "hemma" i Finland än i biblioteket i Sthlm ty jag har förståd att juristprogrammet är mestadels ensam läsning. Det är inget problemt att resa Helsinki-Sthlm-Helsinki med några veckors mellanrum..

Det blir problem redan vid jiken, kollade upp hur de har undervisningen på den kursen nu för tiden och hittade bl.a. att man ska ha uppfyllt närvarokravet på undervisningen, 13 av 16 tillfällen. Att pendla mellan Sverige och Finland blir nog alltså smått omöjligt.
Citera
2012-06-07, 22:00
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ja, det var naturligtvis inte meningen att orsaka en smärre blodtryckshöjning hos dig och alla andra T3r in spe, utan blott påannonsera en EVENTUELL korrigering av betygsgränserna. Jag vet egentligen inte så mycket om det men man hade genomfört förändringen inför den här terminen och vi var naturligtvis måttligt roade, sedan ett par veckor innan tentan så drog man tillbaka det och lät meddela att de gamla betygsgränserna skulle gälla för vår tenta och omtenta, samt att man skulle genomföra förändringen framöver, men först efter en fördjupad undersökning. Huruvida man hinner göra denna innan ni ska läsa Den sociala dimensionen eller inte, kan jag inte svara på. Det har förmodligen satts för många AB tidigare på kursen, men det är ju givetvis surt att tillhöra den allra första terminen som möts av dessa hårdare betygskrav.
Nej nej, det behöver du inte bekymra dig för. Den genomsnittlige blivande T3:an är ett överambitiöst nervvrak, som redan i dagsläget, omöjligen kan ha ett lägre blodtryck än maxtrycket för en i övrigt fullt frisk 20-åring.

Men det lät ju något betryggande, förutsatt att det verkligen ska utredas och utredningstakten inte överstiger vad som är kutym inom den svenska byråkratin.
Citera
2012-06-07, 23:26
Medlem
God afton! Har sökt till juristprogrammet nu till hösten (Umeå) och har en liten fråga angående att få sitta ting. Som jag har förstått det så når man 310 poäng vid AB i samtliga kurser, men för att få sitta ting på ett högt rankat ställe kommer troligtvis ett högre betyg behövas och där kommer sidomeriterna in.

Bör man läsa de kurser som ger sidomeriter innan man läser programmet eller kan man lika gärna göra det efteråt? Spontant känns det ju som att man helst borde försöka lösa det så att man kan få sitta ting direkt efter examen. Vad säger ni kunniga?
Citera
2012-06-08, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empeliboy
God afton! Har sökt till juristprogrammet nu till hösten (Umeå) och har en liten fråga angående att få sitta ting. Som jag har förstått det så når man 310 poäng vid AB i samtliga kurser, men för att få sitta ting på ett högt rankat ställe kommer troligtvis ett högre betyg behövas och där kommer sidomeriterna in.

Bör man läsa de kurser som ger sidomeriter innan man läser programmet eller kan man lika gärna göra det efteråt? Spontant känns det ju som att man helst borde försöka lösa det så att man kan få sitta ting direkt efter examen. Vad säger ni kunniga?

Endast 2-3 sidor bak finns en lång diskussion om ting.

Det är helt upp till dig hur du vill göra, tillgodoräknandet av meritpoäng är oavhängigt om du gör det före eller efter utbildningen. Personligen så hade jag nog känt att jag ville komma igång med programmet om man ändå bestämt sig. Du kan ju alltid läsa parallellt.
Citera
2012-06-08, 10:43
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Endast 2-3 sidor bak finns en lång diskussion om ting.

Det är helt upp till dig hur du vill göra, tillgodoräknandet av meritpoäng är oavhängigt om du gör det före eller efter utbildningen. Personligen så hade jag nog känt att jag ville komma igång med programmet om man ändå bestämt sig. Du kan ju alltid läsa parallellt.
Denna kanske också kan besvara ett par frågor:
https://www.flashback.org/t884692
Citera
2012-06-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det blir problem redan vid jiken, kollade upp hur de har undervisningen på den kursen nu för tiden och hittade bl.a. att man ska ha uppfyllt närvarokravet på undervisningen, 13 av 16 tillfällen. Att pendla mellan Sverige och Finland blir nog alltså smått omöjligt.

Okej okej, tack för svaret. Också kollade upp kursernas obligatoriska moment på webbsidor och påverkar att termin 1 är ändå inte möjligt att studera på distans.

Hur ser en typisk studievecka ut på SU? Kan man ha t.ex hela fredag fri eller? Också en fråga om hur delar undervisning typiskt, har man seminarium och andra aktiviteter hela tiden eller finns det veckor utan undervisning?

Förlåt dumma frågor (Finsk )
Citera
2012-06-08, 13:07
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Du är väl inne på fördjupningskurserna, vad läste du den här terminen? Hur är svårighetsgraderna på fördjupningskurserna i förhållande till grundkurserna?
Nej, jag är inte så långt kommen än. Läste T5 nu i våras och blankade helt enkelt straffrätten för att ta den i augusti istället. Otroligt intressant termin, alldeles för intressant för att riskera ett dåligt betyg.

Du har T4 framför dig, va? Nu läser du enligt den nya studieordningen så jag är inte helt säker på vad som ingår i din kursplan, men själv gillade jag T4 emellanåt.
Citera
2012-06-08, 23:41
Medlem
Citat:
Okej okej, tack för svaret. Också kollade upp kursernas obligatoriska moment på webbsidor och påverkar att termin 1 är ändå inte möjligt att studera på distans.

Hur ser en typisk studievecka ut på SU? Kan man ha t.ex hela fredag fri eller? Också en fråga om hur delar undervisning typiskt, har man seminarium och andra aktiviteter hela tiden eller finns det veckor utan undervisning?

Mitt minne av jiken är att det i regel var två seminarium per vecka (förlagda under dagarna måndag-torsdag) samt storföreläsningar på fredagarna. Så ser det ut de första åtta veckorna, därefter är det inga lektioner under jiken fram till tentan. Det är även en del aktiviteter på fritiden, som mest går ut på att dricka alkohol, men det tar inte så värst mycket tid. Summa summarum: du kommer behöva vara här i Stockholm måndag - fredag, varje vecka under kursen.
Citera
2012-06-09, 00:32
Medlem
oviktigts avatar
Citat:

Värt att notera är att studieordningen på juristprogrammet vid SU är ny från och med HT 2012.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in