Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Intressant artikel.
"– Det är för lite betalt för varje student. Vi försöker hålla nere föreläsningarna lite, för inlärningseffektiviteten är väldigt begränsad hos studenterna. Det är något helt annat när de får sitta i mindre grupper och jobba själva med praktiska juridiska frågor. Men just den undervisningsformen är ju jättedyr, säger Jesper Ekroth, utbildningsansvarig i Örebro."
Hur har Uppsala råd med att ha minst 2 seminarier (och upp till 5 om man räknar både seminarium och sokratiska lektioner på vissa terminer) i veckan med studentgrupper om ca. 25 st? Nu är det visserligen inte så att alla lärare är professorer, men en hel del är det, vissa är jur.dr och vissa är yrkesverksamma advokater o.dyl. (s.k. gästlärare) som knappast lär vara billigare.
Uppsala är kanske det enda undantaget där ekonomin ser bra ut?
Det intressanta är att en juriststudent innebär 40 000 kr per år ifrån staten vilket är samma summa som samhällare, humanister, teologer och annat pack. Jag var en sådan där tvärvetenskaplig kvasistudent tidigare och förstår inte hur jag kostade lika mycket pengar då som nu, än mindre förstår jag varför typerna borta på KTH kostar mer än dubbelt så mycket som oss? Att läkarna är dyra har jag enklare att köpa, de kanske behöver lite extra slantar för att köpa preparat ifrån USA eller vad de nu gör.
För övrigt skulle det vara jävligt roligt om de skulle dra ner intaget på SU ifrån 300 till 26, man skulle bara få in personer med toppbetyg och/eller toppresultat på HP, synd bara att det inte är en garanti för att man inte hoppar av sedan. SU skulle gå ifrån en juristfabrik till en handfull utexaminerade per kull.