2012-08-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Den kursen lät jättetråkig... Affärsjuridiken intresserar mig inte nämnvärt, men det behöver ju inte betyda att jag inte kan läsa relaterade kurser om de är någorlunda allmänt hållna. Avtals- och ersättningsrätt är ju alltid bra att kunna, tänker jag mig.

Men i övrigt har jag ingen aning om vad jag vill syssla med. Just nu lutar jag åt förvaltningsrätten och då skadar det ju inte att ha läst skatterätt, men jag vill inte lägga upp mina studier efter vad någon arbetsgivare är intresserad av utan läser väldigt mycket hellre kurser som ger mig något rent kunskapsmässigt. Är det så att KAPen är en suverän kurs går jag hellre den än något annat. Jag är övertygad om att jag kommer klara mig som jurist utan att hora ut mig alldeles för mycket, och att läsa kurser som intresserar mig (och alltså inte för någon arbetsgivares skull) ser jag därför som en självklarhet.

Med det sagt så efterlyser jag härmed bra kurser (eller med gott rykte) inom följande områden.

Konkurrensrätt
Immaterialrätt
Förvaltningsrätt
Skatterätt
Försäkringsrätt
Ersättningsrätt
Konstitutionell rätt
Arbetsrätt

Lärosäte är undrordnat. Ös på med tips från alla håll och kanter. Antar att fler än jag kan ha nytta av tipsen som strömmar in.

Gillar du skatterätt är internationell företagsbeskattning vid uppsala ett alternativ. ganska kul ämne och man har prof. mattias dahlberg som lärare och han är duktig. han är även ledamot i skatterättsnämnden. han är med andra ord lite blandad akademiker och praktiker. dessutom är det 2 veckors praktik inbakat i kursen (frivilligt) där universitetet fixar praktikplatsen. ställena utlottades och var t.ex. kammarrätten, skatterättsnämnden, mannheimer, wistrand etc.
Citera
2012-08-03, 00:44
Medlem
en annan sak som var bra med kursen, om man nu vill arbeta med skatterätt, var att deloitte bjöd in på "casekväll" och verkade genuint intresserade av typ alla som läste kursen eftersom de visste att kursen mer eller mindre var den enda i sitt slag samt att den höll hög kvalitet
Citera
2012-08-03, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seriouslynice
Någon som börjar T1 på ÖU som sammanställt en litteraturlista än?

Svar till dig och Andetag;

Här har ni hela kursplanen med litteraturlista för T1!

http://lily.oru.se/studieinformation/VisaKursplan?kurskod=RV4110&termin=20122&sprak=sv

Vi ses i höst!
Citera
2012-08-03, 09:49
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grizzel
en annan sak som var bra med kursen, om man nu vill arbeta med skatterätt, var att deloitte bjöd in på "casekväll" och verkade genuint intresserade av typ alla som läste kursen eftersom de visste att kursen mer eller mindre var den enda i sitt slag samt att den höll hög kvalitet

Både Lund och SU har specialkurser i Internationell skatterätt. Den på SU är väldigt bra, Jesper Johansson som håller i den är bra på att både lära ut och har goda kunskaper. Dahlberg är också duktig kunskapsmässigt men kanske något sämre rent pedagogiskt.

Det ingår case hos Deloitte, samt seminarier hos några andra byråer, även i kursen på SU.
Citera
2012-08-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ställde nyligen frågan om fördjupningskurser på LU. Hur ser det ut på övriga lärosäten (även ÖU och UmU får naturligtvis svara!)? Har läst runt lite och det verkar som om både GU och UU har flera fördjupningskurser som ser roligare ut än de vi har i Lund. Hur går snacket kring fördjupningskurserna utanför Lund? Vad är populärt och vad verkar vara överskattat? Vilka kurser har erkänt bra lärare och vilka ska man hålla sig långt borta från?
Se där, själv har jag funderat på att flytta till Lund när det är dags för fördjupningskurserna då era såg roligare ut.
Citera
2012-08-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det du skriver stämmer fortfarande inte för i regel kan man inte räkna med att villkorslöst få byta. Som jag skrev så är det fullt möjligt att det är lättare från Umeå eftersom programmen i allt väsentligt har samma upplägg, men som även andra har skrivit så funkar det sällan så smidigt från andra lärosäten och detta har jag som sagt personlig erfarenhet av. Detta var dock inte poängen. Poängen var att du ville göra gällande att detta var något unikt för just Uppsala, att man på UU, till skillnad från SU och LU, tar emot vem som helst utan några krav. Detta påstående (som givetvis är befängt och det vet du säkert själv) verkar du senare ha tonat ner. Det var ju Uppsala som kallades för "sopis" sa du, något som, fortfarande, ingen annan någonstans verkar ha hört talas om.
Sent svar, hade glömt diskussionen. Från UmU går det att byta till UU, villkorslöst och utan omräkning av betyg. Har många kompisar som gjort det på varierande terminer. Det som krävs är ett ifyllande av en blankett och ett möte med studievägledaren. Detsamma gäller inte vid byte från UmU till LU eller SU. I dessa fall krävs det mer. Vad är det som är oklart för dig?

"Sopis" kunde du ha tagit med ett leende eller helt enkelt viftat bort om det var tråkigt. Att du tog det seriöst gjorde det roligare och säger egentligen mer om dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Var har jag skrivit att Uppsalas utbildning håller "världsklass" och att det är någon arbetsgivare som bryr sig nämnvärt om var man har pluggat? Om du skulle ta en titt i min posthistorik så skulle du snarare upptäcka att jag gång på gång har skrivit att ett lärosätes "status" inte har någon betydelse för anställningsbarhet. Om vi pratar om status så är det något som är väldigt subjektivt och svårt att definiera. Traditionellt har de äldsta lärosätena (och nu menar jag i ett bredare perspektiv, inte begränsat till ämnesområdet juridik) högre status än de yngre. De placerar sig oftast allra bäst i internationella rankings, har flest namnkunniga och inflytelserika forskare, har bäst internationella utbyten och högst intagningspoäng. Återigen, att detta skulle ha någon betydelse för anställningsbarhet när det gäller juridik har jag aldrig påstått. Det har du hittat på helt på egen hand. Hur du fick in att jag var en "lantis" i resonemanget har jag lite svårt att förstå, även om det antagligen stämmer eftersom jag ursprungligen kommer från en mellansvensk småstad.

Sluta larva dig och snärja in dig i dina egna konstiga påståenden nu. Jag börjar tro att du är privateinterest som bytt profil.
Då har vi ungefär samma åsikt vad gäller lärosätes betydelse för anställningsbarhet för svenska jurister. Och det är även vad jag fått förklarat för mig av både jurister och rekryterare på de kända byråerna.
Citera
2012-08-03, 14:39
Medlem
Men faktum är att precis som med det indiska kastsystemet, vill de som studerat och studerar vid de äldre lärosätena känna sig förmer.

Det ända lärosätet som verkligen gjort en klassresa torde ju vara SU.

Vid ansökan till notarietjänst spelar ju dock inte lärosätet in. Däremot tycker i princip varenda äldre person som studerat vid LU och UU att det är dom enda två lärosätena som betyder något även om man nog accepterat SU som likvärdig rent materiellt, dock inte i status och tradition. Man får dock nog dra slutsatsen att SU vid det här laget, är likvärdigt med LU och UU.

Men det finns ju olika typer av juriststudenter. Vissa vid ÖU, hade förmodligen lätt kommit in vid UU, SU, GU eller LU men saknar fullständigt dessa traditionella "fördomar".

Likaså, finns det folk vid LU och UU som fullständigt saknar dessa fördomar då dom oftast fås hemifrån.

Faktum är dock att tillskillnad från naturvetenskap och teknik är inte juridik lika lätt att imponera med.

Är du en bra programmerare/matematiker kommer du enkelt få jobb oavsett om du är utbildad vid KU eller KTH. Det räcker med en halvtimmas intervju och test för att bevisa för ett företag att du är bra på det du gör. Man frågar några komplicerade frågor och sedan gör man något praktiskt test etc.

Gällande juridik är det dock inte så enkelt. Det är inte bara att komma till anställningsintervjun eller visa upp ett flashigt examensarbete och visa dina skillz. Juridiska "skillz" är inte direkt lika objektiva och enkla att förstå som tekniska. Det handlar snarare om att kunna visa upp en kontinuerlig och stabil juridisk kunskap. Att visa att man kan det juridiska arbetssättet.

Inom naturvetenskapen, kan du bli "rockstjärna" på jobbet över en natt. Låt oss säga, att du lyckas skapa något mycket imponerande en sen natt i laboratoriet eller datorhallen. Detta ger företaget stora vinster/möjligheter/etc. , och resultatet blir att du fullständigt skjuter i rank. Samma sak kan ske inom finans och affärsvärlden. För juridiken är det dock snarare så att du dag efter dag, drar till lass till stacken, och sakta men säkert påvisar att du är en person att räkna med. De äldre förstår att du är en likt dom och du kan sakta men säkert avancera.

På grund utav denna skillnad spelar lärosätena en större roll vid arbetssökandet.
Senast redigerad av nordkorean 2012-08-03 kl. 14:42.
Citera
2012-08-03, 16:22
Medlem
När börjar nollningen(på juristprogrammet) och hur länge håller den på vid SU?(tacksam för svar om exakta datum)
Citera
2012-08-03, 17:34
Medlem
LawrenceCianas avatar
Vilket universitets jurist utbildning är högst rankat i svea rike?

Vilket har högst intagningspoäng?

Vilket ger högst inkomstlön?

Skulle vara extremt trefligt ifall någon kunde ge mig en liten ranknig över alla universitet? 😊
Citera
2012-08-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana

Skulle vara extremt trefligt ifall någon kunde ge mig en liten ranknig över alla universitet? 😊
Lunds universitet brukar iallafall vara svårast att komma in på
Citera
2012-08-03, 17:45
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawrenceCiana

Läs igenom tråden.

Lund.

Är rätt säker på att statistik om det saknas då det förutsätter att du faktiskt kollar upp vad alla tjänar som studerat.

Läs tråden.
Citera
2012-08-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summer-night
När börjar nollningen(på juristprogrammet) och hur länge håller den på vid SU?(tacksam för svar om exakta datum)

Ingen nollning, utan vanlig inspark med fester på helgerna och aktiviteter och så vidare. Hela perioden tror jag är 1 månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in