Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-02, 10:43
  #1
Medlem
Det börjar dra ihop sig för mig då jag inom någon/några månader får ut min jur kand. Jag var först helt anti mot ting, verkade skittråkigt och torrt men på senare tid har jag börjat bli mer och mer intresserad och nyfiken. Speciellt när jag inser att jag aldrig kommer kunna sitta ting i framtiden om jag inte gör det direkt efter plugget. Någon som suttit ting i stockholmsregionen och kan berätta lite hur det är?

Är det intressant?

Vad får man göra?

Är det lärorikt?

Hur ser affärsjuridiska byråer egentligen på det? Lindahl är en av de få som jag vet i dagsläget endast anställer folk som suttit ting. Hur mycket kommer det alltså hjälpa mig att få jobba med affärsjuridik efter de två åren?
Citera
2009-04-02, 14:24
  #2
Medlem
Jag vet inte något om att sitta i ting. Men är inte det relativt många arbetsgivare som i varje fall föredrar att man har gjort tingsnotarietjänstgöring?

Samt är det inte relativt svårt och få en plats som tingsnotarie?
Vissa arbeten kräver väl också att man gjort denna tingsnotare, t.ex om man vill bli advokat, åklagare, domare m.fl.

Varför resonerar man så?
Citera
2009-04-02, 15:04
  #3
Medlem
Advokat kan du bli utan att ha suttit ting, dock inte domare, åklagare eller kronofogde. Att sitta ting är ju första steget i domarbanan så det är ju ganska naturligt för domare. Även åklagare som sysslar med straffrätt och processande hela tiden är också i stort behov av att sitta ting.

Sen brukar ju de flesta processrättsavdelningarna på advokatbyråer föredra att deras personal har suttit ting, men jag vill inte bli processare, jag vill syssla med börsrätt eller bank och finans.
Citera
2009-04-02, 15:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Advokat kan du bli utan att ha suttit ting, dock inte domare, åklagare eller kronofogde. Att sitta ting är ju första steget i domarbanan så det är ju ganska naturligt för domare. Även åklagare som sysslar med straffrätt och processande hela tiden är också i stort behov av att sitta ting.

Sen brukar ju de flesta processrättsavdelningarna på advokatbyråer föredra att deras personal har suttit ting, men jag vill inte bli processare, jag vill syssla med börsrätt eller bank och finans.


Ok, men det borde väl onekligen vara en merit och ha suttit i ting?
Men i varje fall tror jag att dina kursare eller lärare kan svara bättre på frågan än någon här. Vart läser du?
Citera
2009-04-02, 16:09
  #5
Medlem
Jag läser på SU.
Citera
2009-04-02, 19:33
  #6
Medlem
Jag sitter ting och rekommenderar det för att du ska bli mer juridiskt allmänbildad. Efter tinget är det en tudelad läxan som du har lärt dig. Dels blir du mycket mer noggrann och dels lär du dig att arbeta som jurist. Man exponeras för så olika och många frågeställningar varje dag att man till slut lär sig en slags metodik som man kommer ha nytta av resten av livet.

Tinget kan stundtals suga rejält med kuk eftersom det är så tråkigt och petigt men ibland är det sjukt kul. Framförallt lär man sig väldigt mycket. Jag kan rekommendera tinget som en startbana inför vilken juristkarriär som helst.
Citera
2009-04-02, 21:10
  #7
Medlem
Hur bra betyg behöver man ifrån jur kand ifall man vill få en chans att kunna sitta ting?
Citera
2009-04-02, 21:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen
Jag sitter ting och rekommenderar det för att du ska bli mer juridiskt allmänbildad. Efter tinget är det en tudelad läxan som du har lärt dig. Dels blir du mycket mer noggrann och dels lär du dig att arbeta som jurist. Man exponeras för så olika och många frågeställningar varje dag att man till slut lär sig en slags metodik som man kommer ha nytta av resten av livet.

Tinget kan stundtals suga rejält med kuk eftersom det är så tråkigt och petigt men ibland är det sjukt kul. Framförallt lär man sig väldigt mycket. Jag kan rekommendera tinget som en startbana inför vilken juristkarriär som helst.

Tack för svaret, precis sånt jag undrade om man verkligen kände att man kommer ha nytta av det i framtiden. Alltså om man kommer förstå mer av juridiken.

Forumperson - kolla dom.se, där står det varje månad ganska bra vad som krävs. Men allmänt sett krävs det helt ok betyg och någon extramerit (studier eller jobb).
Citera
2009-04-02, 22:02
  #9
Medlem
Continental Ops avatar
Jag tror det kan vara ruggigt osmart att inte sitta ting idag om man har möjligheten med tanke på arbetsmarknaden framöver.
Citera
2009-04-02, 22:14
  #10
Medlem
Som det ser ut nu har jag möjlighet att sitta överallt förutom stockholms tingsrätt. Ser folk det som stockholm som stockholm/ting som ting eller är det så att stockholms tingsrätt statusmässigt ligger mycket högre?

Så länge jag kan få ett jobb på en byrå sen är jag nöjd, jag vill bara maximera mina chanser.
Citera
2009-04-03, 07:47
  #11
Medlem
Continental Ops avatar
som jag förstått det i efterhand så är det faktiskt en rätt viktig skillnad på sthlmsområdet jmf med att sitta på vischan som jag gjort, förutom statusen alltså. Andelen tvistemål och då framförallt "riktiga kommersiella tvister" i förh till brottmål är mkt högre i sthlm vilket jag tror är jättebra ur kunskapssynpunkt om du ska till byrå sen. På vischan är det typ 70 procent B-mål (jävligt mkt rattfylla o misshandel o våldsamt motstånd du fattar) och 30 procent T-mål o annat skit, ärenden osv, grovt uppskattat förstås. Av de 30 procenten sen är det en pytteliten del som är svårare mål med avtalsrättsliga tvister osv som avgörs med tre domare.

Så mitt tips är att kolla lite om de tingsrätter du har möjlighet att komma in på ligger till så i sthlmsområdet att fördelningen T-mål är större, kommer du inte in där så tycker jag du ska ta reda på om tingsrätten anses trevlig istället för att öka säkerheten att få ett bra betyg.

status mellan olika tingsrätter i sthlm bland byråerna har jag ingen aning om eg, tror inte det är så viktigt förutsatt att du har bra betyg från linjen o från tinget i fråga
Citera
2009-04-03, 08:42
  #12
Medlem
Hur lätt/svårt (?) är det att få en plats som tingsnotarie? Jag har förstått det som att det är relativt svårt och en väldig efterfrågan på dessa platser?

Hur anser ni juriststudenter att det är med platserna och hur pratas det mellan er?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback