Citat:
Ursprungligen postat av valteen
Hur mycket redovisning inför grupp är det i Uppsala respektive Stockholm? Är det sant att Stockholm har mer teori och Uppsala mer praktiskt?
Jag har jättesvårt att prata inför grupp, jag har blivit bättre och övar men det är fortfarande en svaghet jag har.. Skulle detta då påverka mina betyg väldigt mycket i Uppsala?
Gällande Uppsala, som ovanstående talare redan nämnt så är dessa seminarium (de tillfällen under utbildningen då du ska tala inför klassen) ej betygsgrundande,
men du förväntas bidra med något till tallriken. Är du genomgående tyst ett helt seminarium igenom klassar läraren dig som icke aktiv, och därmed icke närvarande och du får officiellt skriva (vad ryktet säger, en rätt saftig) kompletteringsuppgift. Hur vida dessa kompletteringsuppgifter verkligen delas ut verkar dock skilja sig väldigt mycket mellan lärare.
Jag är tyvärr en av de som många seminarium igenom ofrivilligt kört silent treatment mot klassen. Det beror till skillnad mot dig inte på grund av någon rädsla inför att tala inför grupp, däremot på grund av (något ännu värre skulle jag vilja påstå) bristande kunskap. Jag har aldrig fått några kompletteringsuppgifter.
Inte ens när jag varit sjuk (!)
Om du passionerat brinner för juridik, tycker jag absolut inte du ska ge upp den tanken. Vi har alla brister och svårigheter och ditt problem är något som går att jobba bort eller åtminstone förändra radikalt. Anordnas som redan nämnts otaliga kurser och möten gällande förmågan att lära sig tala inför grupp. Det finns alltså "hjälp att få". Jag får känslan av att Uppsala Universitet verkligen
vill att sina juriststudenter ska klara utbildningen. För att vara på universitetsnivå har jag uppfattat det som att det finns mycket hjälp och stöd att få. Var senast själv idag hos syon på juridiska fakulteten på grund av min ångest och oro inför att inte klara dessa avancerade studier.