2012-10-14, 16:36
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quotient
Där ser man, jag tänkte mig bara att ett normalt arvode för ett enkelt narkotikabrott brukar ligga över 100 000 från staten till advokatbyrån, men det kanske inte blir något i sammanhanget att fylla upp bolagets kassa med? Vad tror du då skulle vara den bästa inriktningen i mitt fall där jag vill kunna öppna eget så fort som möjligt?

Normalt arvode för ett enkelt narkotikabrott 100 000 kr? Knappast. Arvodet är drygt 1 200 kr per timme exklusive moms. Några 100 timmar lär du inte få betalt för om det är fråga om ett enkelt narkotikabrott.
Citera
2012-10-14, 16:43
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Där ser man, jag tänkte mig bara att ett normalt arvode för ett enkelt narkotikabrott brukar ligga över 100 000 från staten till advokatbyrån, men det kanske inte blir något i sammanhanget att fylla upp bolagets kassa med?

Om du med ett enkelt narkotikabrott menar att någon random snubbe blir dömd för innehav av t.ex. några gram kokain; så nej.

Just det faktum att det är staten som betalar ut ersättningen innebär att den inte är speciellt hög. Det är väl t.o.m. något av en debatt kring saken och hur det innebär att många går till affärsjuridiken för att de inte tjänar pengar som humanjurister/brottmålsjurister.

Citat:
Vad tror du då skulle vara den bästa inriktningen i mitt fall där jag vill kunna öppna eget så fort som möjligt?

Om du vill öppna eget tror jag nog att humanjuridik borde vara rätt väg att gå. Vill du dock tjäna pengar är det nog affärsjuridiken som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Utan att vilja starta ett "flamewar" så måste jag säga detta:

De stockholmare som bytt till Uppsala eller läst en kurs där är ofta chockerade över hur lite de kan (missförstå mig rätt, hehe). Nivån på seminariediskussionerna i Uppsala tenderar att vara mycket hög och ligger eoner före Stockholm vars pedagogiska nivå verkar direkt undermålig. I Uppsala ska man ifrågasätta saker och ting.

Äh! De Stockholmare som inte pallar trycket på SU och byter till UU blir chockade över allt!

Men ja, du har både rätt och fel. Även på SU är meningen den att man ska ifrågasätta saker och ting men nog kan den pedagogiska nivån kritiseras. Några av de bästa lärare jag har haft har kommit ifrån Uppsala och alltför ofta är läraren på SU den som mest vill upp till sitt rum och fortsätta sin forskning. Intressanta och givande seminarier uppstod då och då men långt ifrån alltid. Överhuvudtaget skulle jag inte rekommendera SU till någon som inte har hög kapacitet och klarar av självstudier på ett utmärkt sätt. Ingen leder en i handen på SU. Inte för att jag tror att det sker någon annanstans, men på SU tycker jag nog att pedagogiken lyser lite väl mycket med sin frånvaro.
Citera
2012-10-14, 17:35
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Normalt arvode för ett enkelt narkotikabrott 100 000 kr? Knappast. Arvodet är drygt 1 200 kr per timme exklusive moms. Några 100 timmar lär du inte få betalt för om det är fråga om ett enkelt narkotikabrott.
Är arvodet ifrån staten samma, oavsett måltyp?
Citera
2012-10-14, 17:42
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Är arvodet ifrån staten samma, oavsett måltyp?
Du får ju betalt per timme och det är väl samma summa oavsett mål som jag förstått det. Äldre advokater är som jag förstått det inte helt glada över detta. Då de kan hantera ett mål på kanske 15 timmar som tar en ny advokat 20 timmar vilket resulterar i att de får mindre betalt pga sin effektivitet.
Citera
2012-10-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valteen
Hur mycket redovisning inför grupp är det i Uppsala respektive Stockholm? Är det sant att Stockholm har mer teori och Uppsala mer praktiskt?

Jag har jättesvårt att prata inför grupp, jag har blivit bättre och övar men det är fortfarande en svaghet jag har.. Skulle detta då påverka mina betyg väldigt mycket i Uppsala?
Kan inte tala för Stockholm men vid Uppsala har du seminarier 2-3 gånger i veckan (beroende på vilken termin det är) och under termin 3 även två sokratiska lektioner per vecka. Vid alla dessa tillfällen förväntas du delta muntligt (deltagandet betygsätts dock inte och många lärare kräver inte heller att man säger något även om det som sagt förväntas av en). Vissa lärare föredrar att de s.k. basgrupperna (gruppen du kommer jobba med inför seminarier och "svara tillsammans med" under dessa) redovisar sina svar framme vid tavlan.

Rena redovisningstillfällen är ungefär ett per termin (dvs att du förbereder en redovisning och presenterar den själv inför seminariegruppen, en föredragningsuppgift). Första terminen lottas några ut (ej betygsatt dock), andra terminen sker ett obligatoriskt men inte betygsatt, och efter den tredje börjar de betygsatta redovisningarna.

Jag hade också rätt svårt för att tala inför grupp innan jag började plugga på juristprogrammet. Blev utlottad att redovisa mitt pm den första terminen. Fick nästan blackout och glömde bort att andas när jag redovisade. Men man vänjer sig! Till tredje terminen hade jag helt kommit över rädslan och mitt föredrag gick jättebra.

Att pusha sig själv att delta aktivt under seminarierna är ett jättebra sätt att komma över rädslan. Tro mig, du kommer att vänja dig. Redovisning kommer knappast vara ett problem för dig när du väl gått ett tag.

Och om det vill sig riktigt illa erbjuder också universitetet "våga tala-kurser". Känner folk som har gått dem.
Senast redigerad av slow-wave 2012-10-14 kl. 18:23.
Citera
2012-10-15, 16:14
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valteen
Hur mycket redovisning inför grupp är det i Uppsala respektive Stockholm? Är det sant att Stockholm har mer teori och Uppsala mer praktiskt?

Jag har jättesvårt att prata inför grupp, jag har blivit bättre och övar men det är fortfarande en svaghet jag har.. Skulle detta då påverka mina betyg väldigt mycket i Uppsala?

Gällande Uppsala, som ovanstående talare redan nämnt så är dessa seminarium (de tillfällen under utbildningen då du ska tala inför klassen) ej betygsgrundande, men du förväntas bidra med något till tallriken. Är du genomgående tyst ett helt seminarium igenom klassar läraren dig som icke aktiv, och därmed icke närvarande och du får officiellt skriva (vad ryktet säger, en rätt saftig) kompletteringsuppgift. Hur vida dessa kompletteringsuppgifter verkligen delas ut verkar dock skilja sig väldigt mycket mellan lärare.

Jag är tyvärr en av de som många seminarium igenom ofrivilligt kört silent treatment mot klassen. Det beror till skillnad mot dig inte på grund av någon rädsla inför att tala inför grupp, däremot på grund av (något ännu värre skulle jag vilja påstå) bristande kunskap. Jag har aldrig fått några kompletteringsuppgifter. Inte ens när jag varit sjuk (!)

Om du passionerat brinner för juridik, tycker jag absolut inte du ska ge upp den tanken. Vi har alla brister och svårigheter och ditt problem är något som går att jobba bort eller åtminstone förändra radikalt. Anordnas som redan nämnts otaliga kurser och möten gällande förmågan att lära sig tala inför grupp. Det finns alltså "hjälp att få". Jag får känslan av att Uppsala Universitet verkligen vill att sina juriststudenter ska klara utbildningen. För att vara på universitetsnivå har jag uppfattat det som att det finns mycket hjälp och stöd att få. Var senast själv idag hos syon på juridiska fakulteten på grund av min ångest och oro inför att inte klara dessa avancerade studier.
Senast redigerad av elgecy 2012-10-15 kl. 16:17.
Citera
2012-10-15, 18:50
Medlem
Citat:
Där ser man, jag tänkte mig bara att ett normalt arvode för ett enkelt narkotikabrott brukar ligga över 100 000 från staten till advokatbyrån, men det kanske inte blir något i sammanhanget att fylla upp bolagets kassa med? Vad tror du då skulle vara den bästa inriktningen i mitt fall där jag vill kunna öppna eget så fort som möjligt?
Öppna eget är inte direkt något man gör inom juridiken. När du är 40 år och partner kan du kanske bryta dig ut och öppna eget. Förutsatt att du är då så pass eftertraktad av dina klienter. Men det är ett jävla slit att öppna eget och vara en höjdare på en firma ger dig nog ett lättare och normalare liv.
Citera
2012-10-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Du får ju betalt per timme och det är väl samma summa oavsett mål som jag förstått det. Äldre advokater är som jag förstått det inte helt glada över detta. Då de kan hantera ett mål på kanske 15 timmar som tar en ny advokat 20 timmar vilket resulterar i att de får mindre betalt pga sin effektivitet.

Om 20 timmar brukar godtas för måltypen som skälig tid ska du inte tro att "räven" lägger sig lägre i sin kostnadsräkning.

Någon kontroll av hur lång tid det egentligen tagit finns naturligtvis inte. Om räkningen godtas eller ej beror på om tidsåtgången är rimlig i förhållande till måltyp, det specifika målets svårighetsgrad och klienten.

Det finns alltid fina poster som "genomläsning av handlingarna" eller "samtal med klienten" att ta till om inte tidsspillan fyller upp.
Senast redigerad av Cykel-Ingemar 2012-10-15 kl. 20:15.
Citera
2012-10-15, 20:26
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Om 20 timmar brukar godtas för måltypen som skälig tid ska du inte tro att "räven" lägger sig lägre i sin kostnadsräkning.

Någon kontroll av hur lång tid det egentligen tagit finns naturligtvis inte. Om räkningen godtas eller ej beror på om tidsåtgången är rimlig i förhållande till måltyp, det specifika målets svårighetsgrad och klienten.

Det finns alltid fina poster som "genomläsning av handlingarna" eller "samtal med klienten" att ta till om inte tidsspillan fyller upp.
Har hört en erfaren försvarsadvokat prata om det, domstolen kanske räknar med att en erfaren jurist är snabbare, alternativt är de bara ärliga av sig?
Citera
2012-10-15, 21:14
Medlem
gizmo82s avatar
Kanske frågar detta i fel tråd.

Kan man läsa hela juristprogrammet i fristående kurser?
Citera
2012-10-15, 21:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizmo82
Kanske frågar detta i fel tråd.

Kan man läsa hela juristprogrammet i fristående kurser?
Nej, för examen måste du läsa programmet.
Citera
2012-10-15, 21:41
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Gällande Uppsala, som ovanstående talare redan nämnt så är dessa seminarium (de tillfällen under utbildningen då du ska tala inför klassen) ej betygsgrundande, men du förväntas bidra med något till tallriken. Är du genomgående tyst ett helt seminarium igenom klassar läraren dig som icke aktiv, och därmed icke närvarande och du får officiellt skriva (vad ryktet säger, en rätt saftig) kompletteringsuppgift. Hur vida dessa kompletteringsuppgifter verkligen delas ut verkar dock skilja sig väldigt mycket mellan lärare.

Jag är tyvärr en av de som många seminarium igenom ofrivilligt kört silent treatment mot klassen. Det beror till skillnad mot dig inte på grund av någon rädsla inför att tala inför grupp, däremot på grund av (något ännu värre skulle jag vilja påstå) bristande kunskap. Jag har aldrig fått några kompletteringsuppgifter. Inte ens när jag varit sjuk (!)

Om du passionerat brinner för juridik, tycker jag absolut inte du ska ge upp den tanken. Vi har alla brister och svårigheter och ditt problem är något som går att jobba bort eller åtminstone förändra radikalt. Anordnas som redan nämnts otaliga kurser och möten gällande förmågan att lära sig tala inför grupp. Det finns alltså "hjälp att få". Jag får känslan av att Uppsala Universitet verkligen vill att sina juriststudenter ska klara utbildningen. För att vara på universitetsnivå har jag uppfattat det som att det finns mycket hjälp och stöd att få. Var senast själv idag hos syon på juridiska fakulteten på grund av min ångest och oro inför att inte klara dessa avancerade studier.

Jag vill minnas att du pluggar T1. Det kommer tillfällen längre fram i utbildningen där man verkligen måste tala inför grupp. Obligatoriska föredragningar kommer från T2 och betygsatta föredragningar från T3. Sen är det sådana moment på i princip varje termin.

Alla terminer har olika närvarokrav men jag tror inte det är någon termin där man inte får ha frånvaro från ett enda seminarium utan komplettering. Oftast brukar man få ha frånvaro från runt 4-6 seminarium utan att komplettera. Som du säger så kan läraren i teorin sätta frånvaro för inaktivitet. Jag har dock aldrig varit med om att en lärare har gjort det, trots att vissa har varit tysta på i princip varenda seminarium en hel termin (jag pluggar T6).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in