Citat:
Ursprungligen postat av 757757
Jag ska söka in till juristprogrammet till hösten och det står främst
mellan Lund och Uppsala. Skulle faktiskt även kunna tänka mig Örebro
som val, men kvalitén där kanske är lite bristande vilket i så fall ställer Uppsala
och Lund före. Har bott i Stockholm hela livet, så känner att jag vill testa
på en stad med bättre studentliv.
Jag kan inte välja mellan universiteten, så säg mig var ska jag söka och varför?
Har 1.6 på HP.
Studentlivsmässigt är det hugget som stucket. Båda är på delad förstaplats i Sverige när det gäller studentliv. Lund kan upplevas som lite mer gemytligt och Uppsala som lite mer pompöst, men det skiljer inte så mycket mer än när det gäller nationshusens arkitektur (källarlokaler och bostadshus vs. jaktslott och mindre herrgårdar).
Det du däremot bör ta dig en allvarlig funderare på är på själva utbildningen och vilken modell du föredrar, för Lund och Uppsala är väldigt olika där. Lund har traditionell undervisning som är ganska självständig, färre obligatorium och mera föreläsningar. Uppsala har PBL (problembaserad/casebaserad utbildning eller Harvard Law-metoden, kärt barn har många namn) där man har färre föreläsningar, mer obligatoriska seminarier där man utgår från praktiska fall och förbereder sig i förutbestämda basgrupper. Båda tillämpar dock terminstentor. Gör en sökning om du vill ha mer info, det finns en massa skrivet bl.a. tidigare här i tråden.
(Örebro kan inte konkurrera med Lund och Uppsala varken akademiskt eller när det gäller studentliv. Jag har egen erfarenhet på den punkten)