2012-03-19, 22:03
Medlem
Dessutom är det ju de sista tre terminerna som lär vara de mest intressanta eftersom man där väljer sin inriktning. Ännu ett argument för att fortsätta!
Citera
2012-03-19, 22:42
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Dessutom är det ju de sista tre terminerna som lär vara de mest intressanta eftersom man där väljer sin inriktning. Ännu ett argument för att fortsätta!

Inte för oss Stockholmare, just nu läser jag något en av våra föreläsare (advokat) påstod sig aldrig ha haft användning av i yrkeslivet... Nek.
Citera
2012-03-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Inte för oss Stockholmare, just nu läser jag något en av våra föreläsare (advokat) påstod sig aldrig ha haft användning av i yrkeslivet... Nek.

Huh? Under vilken termin har man klämt in Nek?
Citera
2012-03-19, 22:57
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Huh? Under vilken termin har man klämt in Nek?

Termin sju. Allmänbildande men kanske lite oprioriterad kunskap. Ska bort med reformen.
Citera
2012-03-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Fy fan rent ut sagt, en rent politisk kurs.
Citera
2012-03-20, 16:02
Medlem
Jag ska söka in till juristprogrammet till hösten och det står främst
mellan Lund och Uppsala. Skulle faktiskt även kunna tänka mig Örebro
som val, men kvalitén där kanske är lite bristande vilket i så fall ställer Uppsala
och Lund före. Har bott i Stockholm hela livet, så känner att jag vill testa
på en stad med bättre studentliv.

Jag kan inte välja mellan universiteten, så säg mig var ska jag söka och varför?
Har 1.6 på HP.
Senast redigerad av 757757 2012-03-20 kl. 16:24.
Citera
2012-03-20, 21:22
Medlem
Örebro universitet ett universitet som tilldelades universitetsstatus egenväldigt av Göran Persson emot högskoleverkets rekommendationer i Juni 1998 precis innan avgång.

Persson blev sedermera även tilldelad titeln hedersdoktor i medicin (då ingen fakultet accepterade Persson som hedersdoktor fick man skapa en ny fakultet för detta ändamål).

Detta säger en hel del om "Örebro Universitet".
Citera
2012-03-20, 21:32
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Hej alla kunniga i denna tråd!

Ponera följande: en BS.c i finansiell ekonomi + juristexamen.

Hur mycket sjunker omgivningens förväntan på snittbetyget i juristexamen? Dvs framstår kombinationen som mer intressant för en potentiell arbetsgivare framför snittbetyg? (anta att betygen i BSc är mkt goda).

(edit: vilka är de mest uppenbara arbetsgivarna för en sådan här kombination?)

Det beror helt och hållet på vad du vill göra. Vill du sitta ting så funkar det nog inte med att få 1/3 AB och resten BA även om du har en kandidat i ekonomi. Likaså så tvivlar jag på att rena advokatbyrårer är särskilt intresserade av dig om de inte sysslar med bolagsrätt i väldigt stor utsträckning. Överlag så är juristprogrammet dessutom ett ganska krävande program, så mitt tips är att du inte utgår från att du kommer orka läsa dubbelt. Om du sitter med AB rätt igenom i alla kurser och har fritid över så kan det ju vara en idé med dubbelexamen men om du däremot sitter på flera BA hade det nog varit smartare att plugga upp betygen i återstående kurser.
Citera
2012-03-20, 22:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 757757
Jag ska söka in till juristprogrammet till hösten och det står främst
mellan Lund och Uppsala. Skulle faktiskt även kunna tänka mig Örebro
som val, men kvalitén där kanske är lite bristande vilket i så fall ställer Uppsala
och Lund före. Har bott i Stockholm hela livet, så känner att jag vill testa
på en stad med bättre studentliv.

Jag kan inte välja mellan universiteten, så säg mig var ska jag söka och varför?
Har 1.6 på HP.

Studentlivsmässigt är det hugget som stucket. Båda är på delad förstaplats i Sverige när det gäller studentliv. Lund kan upplevas som lite mer gemytligt och Uppsala som lite mer pompöst, men det skiljer inte så mycket mer än när det gäller nationshusens arkitektur (källarlokaler och bostadshus vs. jaktslott och mindre herrgårdar).

Det du däremot bör ta dig en allvarlig funderare på är på själva utbildningen och vilken modell du föredrar, för Lund och Uppsala är väldigt olika där. Lund har traditionell undervisning som är ganska självständig, färre obligatorium och mera föreläsningar. Uppsala har PBL (problembaserad/casebaserad utbildning eller Harvard Law-metoden, kärt barn har många namn) där man har färre föreläsningar, mer obligatoriska seminarier där man utgår från praktiska fall och förbereder sig i förutbestämda basgrupper. Båda tillämpar dock terminstentor. Gör en sökning om du vill ha mer info, det finns en massa skrivet bl.a. tidigare här i tråden.

(Örebro kan inte konkurrera med Lund och Uppsala varken akademiskt eller när det gäller studentliv. Jag har egen erfarenhet på den punkten)
Senast redigerad av Feadog 2012-03-20 kl. 22:35.
Citera
2012-03-20, 23:32
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Studentlivsmässigt är det hugget som stucket. Båda är på delad förstaplats i Sverige när det gäller studentliv. Lund kan upplevas som lite mer gemytligt och Uppsala som lite mer pompöst, men det skiljer inte så mycket mer än när det gäller nationshusens arkitektur (källarlokaler och bostadshus vs. jaktslott och mindre herrgårdar).

Det du däremot bör ta dig en allvarlig funderare på är på själva utbildningen och vilken modell du föredrar, för Lund och Uppsala är väldigt olika där. Lund har traditionell undervisning som är ganska självständig, färre obligatorium och mera föreläsningar. Uppsala har PBL (problembaserad/casebaserad utbildning eller Harvard Law-metoden, kärt barn har många namn) där man har färre föreläsningar, mer obligatoriska seminarier där man utgår från praktiska fall och förbereder sig i förutbestämda basgrupper. Båda tillämpar dock terminstentor. Gör en sökning om du vill ha mer info, det finns en massa skrivet bl.a. tidigare här i tråden.

(Örebro kan inte konkurrera med Lund och Uppsala varken akademiskt eller när det gäller studentliv. Jag har egen erfarenhet på den punkten)

Rört det sig verkligen om jaktslott och mindre herrgårdar uppe i uppsala?
Citera
2012-03-21, 10:06
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Rört det sig verkligen om jaktslott och mindre herrgårdar uppe i uppsala?

Ett urval av nationshusen i Uppsala:

Snerikes: http://stjbloggers.stjohns.edu/stjblogger19/Lists/Photos/_w/snerikes%202_jpg.jpg
Norrlands: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Norrlands_nation3.jpg
G-H: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/G%C3%A4strike-H%C3%A4lsinge_nation1.jpg
V-G: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Uppsala_-_View_of_V%C3%A4stg%C3%B6ta_nation.jpg
Ö-G: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/%C3%96stg%C3%B6ta_nation1.jpg

Lite annat:
Interiör: http://www.nnfk.se/images/nnfk_startpage_main.jpg
Snerikes brygga: http://annakarinmargaretha.blogg.se/images/2009/dsc_1439_45686225.jpg
Champagnegalopp på Stocken: http://www.youtube.com/watch?v=C0rbrcyKEzA&feature=related
Citera
2012-03-21, 12:05
Medlem
Pixlars avatar
Jag har från flera olika personer vid LU hört att det har varit en tentaskandal på juridiska fakulteten vid Lunds universitet!

I höstas på fördjupningskursen i skadeståndsrätt råkade ELF ge ut exakt samma salstenta på omtentan som på den ordinare. Vid denna tentan fick man dessutom ha med sig vilken typ av anteckningar som helst, även extentor. Av de fem som skrev tentan hade fyra med sig den typsvaret från den ordinarie tentan. De som hade med den fick AB medan personen som inte hade med den fick BA. Detta trots att EFL skrev att hon skulle beakta sin miss vid rättningen.

Någon som vet något mer om detta eller kanske har synpunkter på denna stora skandal.
Ni som är insatta, verkar detta vara en vanlig företeelse vid er lantskola?
Senast redigerad av Pixlar 2012-03-21 kl. 12:13. Anledning: syftningsfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in