Citat:
Ursprungligen postat av
Orkarintebetyg1
Eller inte.. Har inte tänkt på det tidigare bara avfärdat det som prestigetjafs men det ligger ju något i att det är 32% AB i Uppsala..
Saker fick en annan betydelse nu.. Frågan är hur korrekt det egentligen är att Uppsala spottar ut AB, det drabbar ju andra lärosäten.
edit: extremo läser vid upptarda.. hahaha raka AB på Upptarda är ju som att gå i Örebro och jämföra det med Harvard.
Haha! Nu vet jag att du trollar eller att du har fått någon ny psykos (du trodde ju att du hade fått din dödsdom för att du hade en knöl i en annan tråd

) men jag ger dig ändå ett seriöst svar. Mest för att visa alla andra hur fel du har.
Jag kan dock bemöda mig att länka till en intressant artikel.
"I Göteborg fick studenterna högsta betyg, AB, på hälften av kurserna och lägsta betyg, B, på 12 procent av kurserna åren 2002 till 2006. I Uppsala fick studenterna AB på en tredjedel av kurserna och B på en fjärdedel.
Det visar en omfattande sammanställning av alla studenters betyg från landets fem juristutbildningar mellan åren 2002 och 2006. Sammanställningen har gjorts av två juridikstudenter vid Lunds universitet, Jesper Lagerbäck och Emil Johansson. Rykten om att det är svårare att få höga betyg på de äldre lärosätena, som Lund och Uppsala, i jämförelse med Stockholm och Göteborg, var drivkraften bakom deras undersökning.
Studierektor Hans Eklund på juridiska institutionen vid Uppsala universitet förklarar betygsskillnaderna med att Uppsala ställer högre krav på sina studenter som därmed får lägre betyg. Han menar även att Göteborg har haft en obligatorisk kurs där tidvis 100 procent fick AB."
Källa:
"Högst betyg i Göteborg – lägst i Uppsala"
Sedan har vi en mycket intressant artikel:
"Lättast få högt betyg i Lund". Jag kan även från denna citera ett relevant parti:
"Tidningen har i numret som kom ut i dag Affärsjuridik som tema och där redovisas en genomgång av tentamensresultatet på de olika juristutbildningarna. Av Stockholms 2.503 inskrivna studenter får 42 procent AB. I Uppsala är siffran för de 1588 studenterna 46 procent medan den är 51 procent i Lund för deras 1390 studenter."
Så om det nu är så enkelt att få AB i Lund, hur kommer det sig att du sitter med B?
Sedan kan också nämnas att vår käre
Liquidator har postat viss statistik i denna tråd, där SU jämförs med UU.
Citat:
Ursprungligen postat av
Liquidator
[...]
Uppsala VT 12:
T1, juridisk metod, statsrätt, konstitutionell EU-rätt: 17,1 %
T2, skadestånd, avtalsrätt, kontraktsrätt, arbetsrätt, fordringsrätt: 16,6 % (HT 11)
T3, sakrätt, familjerätt, immaterialrätt: 9 %
T4, straffrätt, processrätt: 29,3 %
T5, associationsrätt, skatterätt: 28,2 %
T6, förvaltningsrätt, internationell rätt: 19,9 %
SU läsåret 2011:
JIK: 43 %
C1: 36 %
Statsrätt: 32 %
Folkrätt: 42 %
Europarätt: 30 %
C2: 31 %
C3: 38 %
C4: 36 %
Straffrätt: 23 %
Processrätt: 31 %
FEK: 37 %
Associationsrätt: 28 %
Skatterätt: 34 %
Förvaltningsrätt: 31 %
Rättshistoria: 27 %
NEK: 28 %
IP-rätt: 39 %
Allmän rättslära: 52 %
Citat:
Ursprungligen postat av
Legal-Eagle
Nej, hur betygen ser ut på "den sociala dimensionen" är inte irrelevant. Vad som däremot är irrelevant är huruvida du skrivit tentan eller inte. Ska du beklaga dig över hur lätt det är att få AB på andra lärosäten så får du fasiken ha koll på hur det ser ut i Lund. Som sagt, alla universitet har förmodligen kurser där det delas ut på tok för många AB. Sluta gnäll (om du kan).
Jag håller helt med dig. Vid alla lärosäten finns det "enkla kurser" samt "svåra kurser". Tidigare i tråden nämnde jag t.ex. en kurs (dock en fördjupningskurs) där ca 78 % fick AB. Detta är dock inte ett led i någon systematisk överbetygssättning, utan visar bara det vi alla (förutom Orkarintebetyg1) vet. Att det finns kurser som är enklare samt kurser som är svårare. Vid alla lärosäten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkarintebetyg1
Fast han postar mest för att imponera på eXtremo, de kanske satsar på att jobba på samma byrå. Eller så avundas han eXtremos höga postcount. Eller så tänder han till när han får lukta på eXtremos gröna lagbok
Det sa jag med, på termin 2 och andra kurser jag har erfarenhet av så är procenten knappast i närheten av procenten från Uppsala.
Men det är väl att häda. Faktum kvarstår, Uppsala är ett skämt.
Jag skulle gärna vilja lukta på Örnens lagbok, tyvärr pluggar han i Danmark, så jag är dock tveksam till att vi kan styra upp något långvarigt förhållande.