2014-02-12, 22:33
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Skaffa dig lite perspektiv, OK?
T3 i Lund("Sociala dimensionen", 20 p)
AB, 35%
BA, 54%
B, 11%
(3 var underkända men har inte tagits med i beräkningen ovan)

Alla universiteten har kurser där det gödslas med AB. T3 i Lund är en sådan.

Sen har vi T2 i Allmän förmögenhetsrätt där statistiken var brutalt låg.

Cirka 115-125 elever.
15-16 AB
Resten BA-B.
36 U

"Att fasiken ha koll hur det ser ut i Lund" känns lite väl uppkäftigt när även du droppar en kurs och hävdar att du har koll hur allt ligger till.
Något intressant är svårigheten på tentorna, som generellt har varit avsevärt mycket svårare 2013 än 2012 och bakåt. Är jag med kursare ensam om att känna så, eller uppfattar ni på högre terminer att så är fallet?
Senast redigerad av Veaselll 2014-02-12 kl. 22:38.
Citera
2014-02-12, 22:58
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll

Cirka 115-125 elever.
15-16 AB
Resten BA-B.
36 U

"Att fasiken ha koll hur det ser ut i Lund" känns lite väl uppkäftigt när även du droppar en kurs och hävdar att du har koll hur allt ligger till.
Något intressant är svårigheten på tentorna, som generellt har varit avsevärt mycket svårare 2013 än 2012 och bakåt. Är jag med kursare ensam om att känna så, eller uppfattar ni på högre terminer att så är fallet?
Efter 7 terminer så har jag rätt bra koll, ja. Och din poäng är? Han gnäller ju över hur AB-fördelningen ser ut på en kurs i Uppsala, då är det väl rimligt att jämföra med en kurs i Lund, och för att få fram poängen att det även finns enkla kurser i Lund så förefaller det konstigt om jag hade valt den svåraste...
Citera
2014-02-12, 22:59
Bannlyst
Citat:

Cirka 115-125 elever.
15-16 AB
Resten BA-B.
36 U

Fast han postar mest för att imponera på eXtremo, de kanske satsar på att jobba på samma byrå. Eller så avundas han eXtremos höga postcount. Eller så tänder han till när han får lukta på eXtremos gröna lagbok
Det sa jag med, på termin 2 och andra kurser jag har erfarenhet av så är procenten knappast i närheten av procenten från Uppsala.
Men det är väl att häda. Faktum kvarstår, Uppsala är ett skämt.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-12 kl. 23:03.
Citera
2014-02-12, 23:16
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Efter 7 terminer så har jag rätt bra koll, ja. Och din poäng är? Han gnäller ju över hur AB-fördelningen ser ut på en kurs i Uppsala, då är det väl rimligt att jämföra med en kurs i Lund, och för att få fram poängen att det även finns enkla kurser i Lund så förefaller det konstigt om jag hade valt den svåraste...

Haha min poäng är bl.a att du inte borde komma med ett lika dåligt exempel. Mindre insatta som tittar in i tråden kan lätt få uppfattningen av att ni hävdar att det är lätt att få AB i både Lund och Uppsala.
Sedan är det väl onödigt att sjunka till samma pajkastningsnivå av dåliga argument som Orkarintebetyg1 har gjort åtskilliga gånger nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Fast han postar mest för att imponera på eXtremo, de kanske satsar på att jobba på samma byrå. Eller så avundas han eXtremos höga postcount. Eller så tänder han till när han får lukta på eXtremos gröna lagbok
Det sa jag med, på termin 2 och andra kurser jag har erfarenhet av så är procenten knappast i närheten av procenten från Uppsala.

Du är uppenbarligen inte särskilt mogen. Uppsala är bredvid Lund dem juristutbildningar som anses vara bäst och tycks ha ett väldigt aktat rykte bland arbetsgivare, så ditt snack om att Uppsala är ett skämt är bara pinsamt. Sluta fylla tråden med skit nu, ingen orkar och du förstör bara en tråd som annars är intressant.
Citera
2014-02-12, 23:18
Bannlyst
Citat:
Haha min poäng är bl.a att du inte borde komma med ett lika dåligt exempel. Mindre insatta som tittar in i tråden kan lätt få uppfattningen av att ni hävdar att det är lätt att få AB i både Lund och Uppsala.
Sedan är det väl onödigt att sjunka till samma pajkastningsnivå av dåliga argument som Orkarintebetyg1 har gjort åtskilliga gånger nu.

Du är uppenbarligen inte särskilt mogen. Uppsala är bredvid Lund dem juristutbildningar som anses vara bäst och tycks ha ett väldigt aktat rykte bland arbetsgivare, så ditt snack om att Uppsala är ett skämt är bara pinsamt. Sluta fylla tråden med skit nu, ingen orkar och du förstör bara en tråd som annars är intressant.

Tredje personen nu som inte har läst reglerna som gäller på Flashback.
Alla har rätt att dela sin åsikt, det är själva syftet med Flashback.

I det här fallet råkar jag dessutom ha rätt då bästa försöket att motbevisa mig var att droppa statistiken från en enskild kurs enskild termin.

Det är bara kolla statistiken som brukar postas här (speciellt av eXtremo) då han går i upptarda. procenten brukar ligga runt 30-40% AB, siffror du aldrig hittar i Lund.

Förresten läste jag i en annan tråd att du skulle hoppa av för en 10p kurs.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-12 kl. 23:21.
Citera
2014-02-12, 23:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Eller inte.. Har inte tänkt på det tidigare bara avfärdat det som prestigetjafs men det ligger ju något i att det är 32% AB i Uppsala..
Saker fick en annan betydelse nu.. Frågan är hur korrekt det egentligen är att Uppsala spottar ut AB, det drabbar ju andra lärosäten.

edit: extremo läser vid upptarda.. hahaha raka AB på Upptarda är ju som att gå i Örebro och jämföra det med Harvard.
Haha! Nu vet jag att du trollar eller att du har fått någon ny psykos (du trodde ju att du hade fått din dödsdom för att du hade en knöl i en annan tråd ) men jag ger dig ändå ett seriöst svar. Mest för att visa alla andra hur fel du har.

Jag kan dock bemöda mig att länka till en intressant artikel.

"I Göteborg fick studenterna högsta betyg, AB, på hälften av kurserna och lägsta betyg, B, på 12 procent av kurserna åren 2002 till 2006. I Uppsala fick studenterna AB på en tredjedel av kurserna och B på en fjärdedel.

Det visar en omfattande sammanställning av alla studenters betyg från landets fem juristutbildningar mellan åren 2002 och 2006. Sammanställningen har gjorts av två juridikstudenter vid Lunds universitet, Jesper Lagerbäck och Emil Johansson. Rykten om att det är svårare att få höga betyg på de äldre lärosätena, som Lund och Uppsala, i jämförelse med Stockholm och Göteborg, var drivkraften bakom deras undersökning.

Studierektor Hans Eklund på juridiska institutionen vid Uppsala universitet förklarar betygsskillnaderna med att Uppsala ställer högre krav på sina studenter som därmed får lägre betyg. Han menar även att Göteborg har haft en obligatorisk kurs där tidvis 100 procent fick AB."

Källa: "Högst betyg i Göteborg – lägst i Uppsala"

Sedan har vi en mycket intressant artikel: "Lättast få högt betyg i Lund". Jag kan även från denna citera ett relevant parti:

"Tidningen har i numret som kom ut i dag Affärsjuridik som tema och där redovisas en genomgång av tentamensresultatet på de olika juristutbildningarna. Av Stockholms 2.503 inskrivna studenter får 42 procent AB. I Uppsala är siffran för de 1588 studenterna 46 procent medan den är 51 procent i Lund för deras 1390 studenter."

Så om det nu är så enkelt att få AB i Lund, hur kommer det sig att du sitter med B?

Sedan kan också nämnas att vår käre Liquidator har postat viss statistik i denna tråd, där SU jämförs med UU.

Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
[...]

Uppsala VT 12:

T1, juridisk metod, statsrätt, konstitutionell EU-rätt: 17,1 %
T2, skadestånd, avtalsrätt, kontraktsrätt, arbetsrätt, fordringsrätt: 16,6 % (HT 11)
T3, sakrätt, familjerätt, immaterialrätt: 9 %
T4, straffrätt, processrätt: 29,3 %
T5, associationsrätt, skatterätt: 28,2 %
T6, förvaltningsrätt, internationell rätt: 19,9 %

SU läsåret 2011:

JIK: 43 %
C1: 36 %
Statsrätt: 32 %
Folkrätt: 42 %
Europarätt: 30 %
C2: 31 %
C3: 38 %
C4: 36 %
Straffrätt: 23 %
Processrätt: 31 %
FEK: 37 %
Associationsrätt: 28 %
Skatterätt: 34 %
Förvaltningsrätt: 31 %
Rättshistoria: 27 %
NEK: 28 %
IP-rätt: 39 %
Allmän rättslära: 52 %

Citat:
Nej, hur betygen ser ut på "den sociala dimensionen" är inte irrelevant. Vad som däremot är irrelevant är huruvida du skrivit tentan eller inte. Ska du beklaga dig över hur lätt det är att få AB på andra lärosäten så får du fasiken ha koll på hur det ser ut i Lund. Som sagt, alla universitet har förmodligen kurser där det delas ut på tok för många AB. Sluta gnäll (om du kan).
Jag håller helt med dig. Vid alla lärosäten finns det "enkla kurser" samt "svåra kurser". Tidigare i tråden nämnde jag t.ex. en kurs (dock en fördjupningskurs) där ca 78 % fick AB. Detta är dock inte ett led i någon systematisk överbetygssättning, utan visar bara det vi alla (förutom Orkarintebetyg1) vet. Att det finns kurser som är enklare samt kurser som är svårare. Vid alla lärosäten.

Citat:
Jag skulle gärna vilja lukta på Örnens lagbok, tyvärr pluggar han i Danmark, så jag är dock tveksam till att vi kan styra upp något långvarigt förhållande.
Citera
2014-02-12, 23:22
Bannlyst
Posta aktuell statistik istället för att tramsa dig.

edit: din bristande kunskap inom psykologi grundas förmodligen på ditt förakt för psykiskt sjuka eller tvärtom, hursomhelst så får du sluta svänga dig med begrepp du inte förstår.

edit: Danmark.. trodde han läste i Lund.. Fan vad fail läsa juridik i annat land.
Senast redigerad av Orkarintebetyg1 2014-02-12 kl. 23:25.
Citera
2014-02-12, 23:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Posta aktuell statistik istället för att tramsa dig.
Bemöt min statistik med annan statistik, andra undersökningar eller artiklar om du vill bli tagen på allvar.
Citera
2014-02-12, 23:31
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Jag skulle gärna vilja lukta på Örnens lagbok, tyvärr pluggar han i Danmark, så jag är dock tveksam till att vi kan styra upp något långvarigt förhållande.
Hey, ge fan i min lagbok i halvfranskt skinnband, håll dig till din egen i latex. Men vi kan ju alltid slå våra påsar ihop och bilda ett bolag: Orkar betyg AB
Citera
2014-02-12, 23:33
Bannlyst
Citat:
Hey, ge fan i min lagbok i halvfranskt skinnband, håll dig till din egen i latex. Men vi kan ju alltid slå våra påsar ihop och bilda ett bolag: Orkar betyg AB

Varför läser du i Danmark? Intagningspoängen i Sverige är ju sjukt låga.
Citera
2014-02-12, 23:34
Medlem
Veasellls avatar
Känslan när man hittar ignore-knappen.. Obeskrivligt.

eXtremo och Legal-Eagle: Vad ansåg ni var den viktigaste nöten att knäcka - för att nå ett bra betyg - gällande Förmögenhetsrätten?
Den verkar i allmänhet ses som en väldigt svår kurs, men ingen tycks peka på vad det svåra är förutom bunten med kurslitteratur. Är väldigt nyfiken på vad huvudproblemet med kursen tycks vara.
Citera
2014-02-12, 23:36
Bannlyst
Citat:
Känslan när man hittar ignore-knappen.. Obeskrivligt.

eXtremo och Legal-Eagle: Vad ansåg ni var den viktigaste nöten att knäcka - för att nå ett bra betyg - gällande Förmögenhetsrätten?
Den verkar i allmänhet ses som en väldigt svår kurs, men ingen tycks peka på vad det svåra är förutom bunten med kurslitteratur. Är väldigt nyfiken på vad huvudproblemet med kursen tycks vara.

Jag postade ett inlägg om det för några sidor sen, kanske skulle läst det istället för att återupprepa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in