2009-08-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Nu har jag förvisso enbart läst lite handelsrätt, men om du vill jobba i Sverige så är det väl inte särskilt smart att plugga dansk rätt?

Man kan tydligen komplettera i Sverige, jag hoppas någon i tråden har mer kunskap och kan dela med sig?
Citera
2009-08-14, 18:26
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Nu har jag förvisso enbart läst lite handelsrätt, men om du vill jobba i Sverige så är det väl inte särskilt smart att plugga dansk rätt?

Utan att ha särskilt mycket kunskap i frågan antar jag att man som svensk med kunskap om dansk rätt kan få jobba i svenska företag som gör affärer i Danmark och därför behöver kunskap om dansk affärsrätt.
Citera
2009-08-16, 14:48
Medlem
Jocke_cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r

Nu ska Uppsala börja med vårintagning så då lär det blir lägre och "lägga till" 170 platser. Då kommer vi nog se nivåer på 18.6 igen.. men ingen vet. Det säkerligen bli över 19 i år.

Någon som kan bekräfta det där med att de ska börja med vårantagning? Tycks inte kunna hitta det på sidan.
Citera
2009-08-16, 16:04
Medlem
r0g3rs avatar
x
Citera
2009-08-16, 16:07
Medlem
r0g3rs avatar
Jag läste det på deras hemsida och har kompisar som läser juristlinjen i uppsala som också säger att de ska börja med vårintagning. Hittar inte länken just nu.. Men ring dit för att bli helt 100
Citera
2009-08-17, 00:50
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetToughGuy
Man kan tydligen komplettera i Sverige, jag hoppas någon i tråden har mer kunskap och kan dela med sig?

http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/default.asp?lang=swe&aktuellid=235

Kompletteringsutbildningen för utländska jurister på Stockholms universitet är tvåårig. Jag tror att man som skandinavisk (eller nordisk) jurist kan jobba i Skandinavien/Norden ganska obehindrat. Sen är det naturligtvis beroende på vilken typ av juridik man jobbar med.
Citera
2009-08-17, 19:22
Medlem
Ska börja i Stockholm nu i augusti och undrar lite om introdagarna och så. Är det nödvändigt att gå på dessa? Förekommer det nån sorts nollning eller liknande? Har nämligen ingen bostad förrän i september och flyttar gärna så sent som möjligt.
Citera
2009-08-18, 02:10
Medlem
Shitzors avatar
Någon som pluggat/pluggar i Uppsala som kan berätta om skillnaden i studetakt från t2 till t3 ("väggen")? Jag fick AB på t2 och då la jag förmodligen ner runt 20 timmar i veckan på studierna inkl schemalagd tid. Måste jag förändra min livsstil helt nu om jag vill göra bra ifrån mig? Har hört riktigt hemska saker som "man satt ju i biblioteket från 9 tills det stängde klockan 8 och sen lite till hemma". Huuuh.
Citera
2009-08-18, 02:20
Medlem
Veritas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph247
Ska börja i Stockholm nu i augusti och undrar lite om introdagarna och så. Är det nödvändigt att gå på dessa? Förekommer det nån sorts nollning eller liknande? Har nämligen ingen bostad förrän i september och flyttar gärna så sent som möjligt.

Börjar också juristen nu till hösten, och av tidigare erfarenhet från SU så påbörjas indelning i grupper osv under dessa dagar, som en process av nollningen. Så det är helt klart att rekommendera om du inte vill hamna på efterkälken rent socialt.
Citera
2009-08-18, 19:02
Medlem
WayneGretzkys avatar
Gah! Blev antagen till Uppsala (mitt 3e val), kirrade boende, pumpade cykeldäcken och allt men så ringde de idag från Handels GBG (mitt förstaval) och erbjöd en plats på juristprogrammet. Nu har jag en enorm ångest över vad jag skall välja.. Jag bor i Göteborg så det hade naturligtvis varit enormt smidigt på det sättet men vilket juristprogram har bäst anseende? Vet att det är jävligt svårt att säga men vad hade ni valt i mitt läge? Hur ses utbildningen på Handels av arbetsgivarna?

Slippa 30-poängstentorna i Uppsala är ju faktiskt ganska skönt..
Citera
2009-08-18, 19:13
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Gah! Blev antagen till Uppsala (mitt 3e val), kirrade boende, pumpade cykeldäcken och allt men så ringde de idag från Handels GBG (mitt förstaval) och erbjöd en plats på juristprogrammet. Nu har jag en enorm ångest över vad jag skall välja.. Jag bor i Göteborg så det hade naturligtvis varit enormt smidigt på det sättet men vilket juristprogram har bäst anseende? Vet att det är jävligt svårt att säga men vad hade ni valt i mitt läge? Hur ses utbildningen på Handels av arbetsgivarna?

Slippa 30-poängstentorna i Uppsala är ju faktiskt ganska skönt..

Vad fan, välj efter vilken stad du vill bo i.
Citera
2009-08-18, 19:46
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Vad fan, välj efter vilken stad du vill bo i.

För prestige-/studiemässigt spelar det ingen större roll va??
Senast redigerad av WayneGretzky 2009-08-18 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in