2014-04-16, 13:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Hehe! Det är sådant här som borde nämnas i diskussionerna om bästa studieort.
Det finns ganska mycket att berätta om lärarna på alla lärosäten, och då speciellt om denna man i Uppsala. Tror att personer som har läst fördjupningskurser med honom har mer att berätta.
Citera
2014-04-16, 13:27
Medlem
Varför var antagningen till Uppsala uni bara 1.55 förra året? Jag har som fått för mig att det var en elit som sökte sig till juristprogrammet. Vad tror ni?
Citera
2014-04-16, 13:37
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrutus
Varför var antagningen till Uppsala uni bara 1.55 förra året? Jag har som fått för mig att det var en elit som sökte sig till juristprogrammet. Vad tror ni?

Uppsala är för B-juristerna!

HP-nivån för juristprogrammen har, såvitt jag kan se, inte varit över 1.6 på lång tid. Andelen provdeltagare som får 1.5 eller mer är dock under 10 %.

Visserligen är juristprogrammet ingen elitutbildning ändå. Jag är inte säker på om vi har sådana i Sverige.
Senast redigerad av Sobofied 2014-04-16 kl. 13:41.
Citera
2014-04-16, 13:37
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrutus
Poängen speglar söktrycket, du är dessutom i fel tråd.
Citera
2014-04-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Istället för att diskutera trista saker som karriär och studier - är det någon UU:are som kan utveckla lite om ämnet som berörs i kommentarerna här? http://www.dagensjuridik.se/2014/04/juridikprofessor-utsedd-till-expert-i-utredning-om-eus-revisionspaket

Stattin

OT: Vem fan är det som skriver kommentarer på knacklig engelska under signaturen Asha på DJ?
Citera
2014-04-17, 19:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Stattin

OT: Vem fan är det som skriver kommentarer på knacklig engelska under signaturen Asha på DJ?
Det finns så många kufar som kommenterar på DJ... När vi nu är inne på DJ och kommentarer måste jag lyfta upp alla rättshaverister som berättar om sina fall, som äger rum i en värld där sanningen har gömts, Håstad har skrivit en ny version av Sakrätt och där grisar kan flyga. Dessa personer finns huvudsakligen i kommentarsfältet på artiklar som är kritiska mot domstolar och staten i allmänhet.

Det roligaste är dock alla kommentarer till debattartiklar. Ta t.ex. artiklarna som Filip Henriksen skrev "Det kritiska tänkandet på juristutbildningen är många gånger obefintligt - vi får inte bli robotar", "Det är känt att studenter med toppbetyg inte alltid är de som presterar bäst - Juridik II är ingen genväg" samt "Det kan inte anses att Göta hovrätts kontroversiella ställningstagande ryms under notoriska fakta".

Eller debattartiklarna som kom med anledning av Köpingjuristerna. "Anne Rambergs argumentation är högst diskutabel - nyansera kraven för tillträde till advokatyrket", Examen i affärsjuridik räcker inte för Advokatsamfundet - "i klienternas ögon är jag jurist" samt "Befängt att tro att affärsjuristerna vill åt uppdragen som offentlig försvarare".

Kvaliteten är riktig låg och pajkastningen är på nästan samma nivå som i kommentarsfältet på Aftonbladet.
Citera
2014-04-17, 21:16
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det finns så många kufar som kommenterar på DJ... När vi nu är inne på DJ och kommentarer måste jag lyfta upp alla rättshaverister som berättar om sina fall, som äger rum i en värld där sanningen har gömts, Håstad har skrivit en ny version av Sakrätt och där grisar kan flyga. Dessa personer finns huvudsakligen i kommentarsfältet på artiklar som är kritiska mot domstolar och staten i allmänhet.

Det roligaste är dock alla kommentarer till debattartiklar. Ta t.ex. artiklarna som Filip Henriksen skrev "Det kritiska tänkandet på juristutbildningen är många gånger obefintligt - vi får inte bli robotar", "Det är känt att studenter med toppbetyg inte alltid är de som presterar bäst - Juridik II är ingen genväg" samt "Det kan inte anses att Göta hovrätts kontroversiella ställningstagande ryms under notoriska fakta".

Eller debattartiklarna som kom med anledning av Köpingjuristerna. "Anne Rambergs argumentation är högst diskutabel - nyansera kraven för tillträde till advokatyrket", Examen i affärsjuridik räcker inte för Advokatsamfundet - "i klienternas ögon är jag jurist" samt "Befängt att tro att affärsjuristerna vill åt uppdragen som offentlig försvarare".

Kvaliteten är riktig låg och pajkastningen är på nästan samma nivå som i kommentarsfältet på Aftonbladet.

Det är onekligen riktigt smaskigt att läsa. Jag tyckte speciellt om läsningen av "tingsnotarien".
Senast redigerad av Icecrypt08 2014-04-17 kl. 21:19.
Citera
2014-04-18, 00:15
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Att du ens orkar, trodde vi blev av med dig förra gången. Handläggare på SKV och MV är, oavsett om du anser det eller inte, två stycken tjänster som är kvalificerade sådana.

Det finns oändligt många tjänster som är kvalificerade. Frågan är om man behöver plugga i 4,5 år för att vara kvalificerad till dem.

Man skulle kunna utbilda vem som helst inom 1-2 år för att jobba som handläggare på dessa ställen.

Citat:
Du verkar inte inse att alla inte har byråambitioner, att vissa vill arbeta på myndighet samt att vissa tycker att det roligaste jobbet i världen är försvarsadvokat. Vad gör du själv? Vad har du för utbildningsbakgrund?

Inte alla har byråambitioner? Kanske, men de allra flesta vill jobba som advokater eller på ting. Och i princip ingen vill gå en tung utbildning i 4,5 år för att sedan vara handläggare åt tredje världen.

Och om du tycker att det är något annat folk på migrationsverket eller skatteverket så ta bara en titt. Ett enda besök räcker för att förinta alla illusioner om "statusjobb".

Vad jag gör? Söker jobb, pluggar.

Framförallt har jag pluggat rasbiologi på egen hand, det är mitt största intresse. På universitet har jag pluggat biologi, kemi, fysik, språk och teknik, där jag även har varit yrkesverksam.
Citera
2014-04-18, 00:21
Medlem
Citat:

Du missade den bästa

"Högskoleverkets slutsats om vår juristutbildning riskerar att vinna (o)laga kraft hos arbetsgivarna"

SU
Citera
2014-04-18, 00:27
Bannlyst
Är av samma åsikt som ovanstående (checkthisout*). Vakna upp här! handläggare på dessa myndigheter är inget flashigt jävla jobb och att utbilda sig i 4,5år för att få ett sådant jobb är ett skämt. SOm socionom kan du ha liknande arbete och den utbildningen är på 3år. Tre år är också det ett skämt för att bli löst folks bitch.
Har mer och mer börjat tveka till varöfr jag ens läser juridik. No offence men folket på den här utbildningen är verkligen inget att hänga i julgranen och då snackar jag inte om de riktigt äckliga personerna. Detta är såklart min högst personliga preferens om hur en intressant människa bör vara.

Å andra sidan vet jag inte om statusjobben är något för mig. För jag som mer och mer börjar avsky att hetsa mig själv inser ju att ingenting förändras för att man går till ett arbete istället för till fakulteten. Istället för AB ska man prestera annat skit.

Någon som kan peka ut en arbetsplats som dessa studier kan leda till som ger mig helt ny motivation?
Senast redigerad av Jenkahouse 2014-04-18 kl. 00:30.
Citera
2014-04-18, 01:31
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenkahouse

Någon som kan peka ut en arbetsplats som dessa studier kan leda till som ger mig helt ny motivation?

Diplomat, EU, Ambassader (finns väl olika jobb), Jobba inom alla möjliga roliga områden i Civilrätt. Finns väl i princip inget bredare än juridik?
Citera
2014-04-18, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Diplomat, EU, Ambassader (finns väl olika jobb), Jobba inom alla möjliga roliga områden i Civilrätt. Finns väl i princip inget bredare än juridik?

Det är kanske en bit på vägen att ha en examen i juridik för att bli diplomat men just bara en bit på vägen.
Det är väl lite som att säga att om man läser NV kan man bli läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in