2014-04-15, 19:28
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Jo, det är inte en skyddad titel.
Haha jag vet, men jag använder det i mer inskränkt mening här för en utbildning som möjliggör för personen att bli advokat, sitta ting eller liknande.
Citera
2014-04-15, 19:53
Medlem
Läser juristprogrammet på SU och trivs mycket bra på utbildningen. Jag är dock intresserad av ekonomi också till viss del, och har fått möjligheten att sannolikt kunna bli antagen på Handelshögskolan i Stockholm till hösten. Jag har absolut inga toppbetyg från juristprogrammet, utan har en klar mix av allt från AB-B och snittar väl BA rakt igenom ungefär (läser T3 just nu).

Tror ni det är meriterande att komplettera med ett par kurser från Handels, eller ser det enbart oseriöst ut om man inte tar en komplett kandidatexamen? Det kan ju upplevas som något oseriöst att man inte "slutför" uppgiften tänker jag.

Min tanke är alltså att enbart ta några kurser från Handels vid sidan av juristprogrammet, så att jag på något sätt kan väga upp mitt BA-snitt.

Någon här kanske har gjort något liknande?
Citera
2014-04-15, 19:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Läser juristprogrammet på SU och trivs mycket bra på utbildningen. Jag är dock intresserad av ekonomi också till viss del, och har fått möjligheten att sannolikt kunna bli antagen på Handelshögskolan i Stockholm till hösten. Jag har absolut inga toppbetyg från juristprogrammet, utan har en klar mix av allt från AB-B och snittar väl BA rakt igenom ungefär (läser T3 just nu).

Tror ni det är meriterande att komplettera med ett par kurser från Handels, eller ser det enbart oseriöst ut om man inte tar en komplett kandidatexamen? Det kan ju upplevas som något oseriöst att man inte "slutför" uppgiften tänker jag.

Min tanke är alltså att enbart ta några kurser från Handels vid sidan av juristprogrammet, så att jag på något sätt kan väga upp mitt BA-snitt.

Någon här kanske har gjort något liknande?
Du får ju självklart meritpoäng om du senare söker till tinget, men jag tror inte att några sidokurser kan väga upp mindre goda betyg från juristprogrammet. Nu vet jag inte om du kommer att sätta ett A (eller vad nu HHS kör för betyg) på alla kurser, men jag tror inte att det spelar någon roll. Av vad jag har hört från affärsjuridiska byråer är det självklart bra att ha kunskap inom ekonomi och företrädelsevis företagsekonomi om man skall syssla med sådant, men då brukar det vara en kandidat eller något som är meriterande. Och det kan inte uppväga dåliga betyg från juristprogrammet, då man ju säljer en juridisk tjänst.
Citera
2014-04-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du får ju självklart meritpoäng om du senare söker till tinget, men jag tror inte att några sidokurser kan väga upp mindre goda betyg från juristprogrammet. Nu vet jag inte om du kommer att sätta ett A (eller vad nu HHS kör för betyg) på alla kurser, men jag tror inte att det spelar någon roll. Av vad jag har hört från affärsjuridiska byråer är det självklart bra att ha kunskap inom ekonomi och företrädelsevis företagsekonomi om man skall syssla med sådant, men då brukar det vara en kandidat eller något som är meriterande. Och det kan inte uppväga dåliga betyg från juristprogrammet, då man ju säljer en juridisk tjänst.

Tack för svaret. Det bästa kanske är att skita i Handels och istället satsa på att sätta dit några nya ABn kommande sex terminer!
Citera
2014-04-15, 20:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tack för svaret. Det bästa kanske är att skita i Handels och istället satsa på att sätta dit några nya ABn kommande sex terminer!
Men det beror ju ytterst på vad du vill göra när du är klar.
Citera
2014-04-15, 20:26
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Haha jag vet, men jag använder det i mer inskränkt mening här för en utbildning som möjliggör för personen att bli advokat, sitta ting eller liknande.

Elitist! Jurist är den som läser Aftonbladets rapportering om våldtäktsmål!
Citera
2014-04-15, 20:33
Medlem
Citat:
Men det beror ju ytterst på vad du vill göra när du är klar.

Exakt. Jag tror att jag tjänar på att rycka upp mig på juristprogrammet och inkassera fler ABn. Kanske tar tag i HHS lite längre fram i utbildningen. Är trots allt inte ens klar med T3 än..
Citera
2014-04-15, 20:57
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Exakt. Jag tror att jag tjänar på att rycka upp mig på juristprogrammet och inkassera fler ABn. Kanske tar tag i HHS lite längre fram i utbildningen. Är trots allt inte ens klar med T3 än..
Jag tycker också att du ska fokusera på det ena, och sen eventuellt komplettera med det andra; rom är gott och cola är gott, men fan inte tillsammans.
Citera
2014-04-16, 11:00
Medlem
Sobofieds avatar
Istället för att diskutera trista saker som karriär och studier - är det någon UU:are som kan utveckla lite om ämnet som berörs i kommentarerna här? http://www.dagensjuridik.se/2014/04/juridikprofessor-utsedd-till-expert-i-utredning-om-eus-revisionspaket
Citera
2014-04-16, 11:09
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Istället för att diskutera trista saker som karriär och studier - är det någon UU:are som kan utveckla lite om ämnet som berörs i kommentarerna här? http://www.dagensjuridik.se/2014/04/juridikprofessor-utsedd-till-expert-i-utredning-om-eus-revisionspaket
Haha ta mig fan, den nyheten hade jag inte sett!

Saken är väl den att D.S. förut var kursföreståndare på T5 och höll i den associationsrättsliga delen. Alla lärare och amanuenser var unga, kompetena och mycket snygga (och blondiner!). Han är inte längre kursföreståndare, och det finns lite olika teorier om det, men lärarna är likväl av samma standard.
Citera
2014-04-16, 12:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Kunde visst inte ändra i mitt inlägg, men det finns några riktiga guldkorn i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
En liten anekdot: När vi förra terminen hade seminariet som handlade om att kvotera in kvinnor och arbetstagare i bolagsstyrelser så droppar allas vår Daniel Stattin det odödliga citatet "Jag har personligen hundra gånger hellre en kvinna i styrelsen än en arbetstagare..."
Citera
2014-04-16, 13:07
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Kunde visst inte ändra i mitt inlägg, men det finns några riktiga guldkorn i tråden.

Hehe! Det är sådant här som borde nämnas i diskussionerna om bästa studieort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in