Citat:
Ursprungligen postat av
trudilur
Läser juristprogrammet på SU och trivs mycket bra på utbildningen. Jag är dock intresserad av ekonomi också till viss del, och har fått möjligheten att sannolikt kunna bli antagen på Handelshögskolan i Stockholm till hösten. Jag har absolut inga toppbetyg från juristprogrammet, utan har en klar mix av allt från AB-B och snittar väl BA rakt igenom ungefär (läser T3 just nu).
Tror ni det är meriterande att komplettera med ett par kurser från Handels, eller ser det enbart oseriöst ut om man inte tar en komplett kandidatexamen? Det kan ju upplevas som något oseriöst att man inte "slutför" uppgiften tänker jag.
Min tanke är alltså att enbart ta några kurser från Handels vid sidan av juristprogrammet, så att jag på något sätt kan väga upp mitt BA-snitt.
Någon här kanske har gjort något liknande?
Du får ju självklart meritpoäng om du senare söker till tinget, men jag tror inte att några sidokurser kan väga upp mindre goda betyg från juristprogrammet. Nu vet jag inte om du kommer att sätta ett A (eller vad nu HHS kör för betyg) på alla kurser, men jag tror inte att det spelar någon roll. Av vad jag har hört från affärsjuridiska byråer är det självklart bra att ha kunskap inom ekonomi och företrädelsevis företagsekonomi om man skall syssla med sådant, men då brukar det vara en kandidat eller något som är meriterande. Och det kan inte uppväga dåliga betyg från juristprogrammet, då man ju säljer en juridisk tjänst.