2017-04-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Hade jag gått om juristprogrammet idag hade jag valt Umeå.

Varför??
Citera
2017-04-30, 12:18
Medlem
Ryktet går ofta att det är lättare att få jobb på "byrå" i mindre och medelstora orter även om man har sämre betyg. Stämmer verkligen detta och hur pass mycket sämre betyg pratar vi om då?
Citera
2017-05-01, 10:25
Medlem
SunWukongs avatar
Har lite beslutsångest sista ansökningsdagen.

Någon som vet något om följande fördjupningskurser på LU?

Period 1:
- Comparative European Legal History
- Förvaltningsrättslig fördjupningskurs
- State Measures Distorting Competition

Period 2:
- Kollektiv arbetsrätt
- Teman i offentlig rätt
Citera
2017-05-01, 22:25
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Ryktet går ofta att det är lättare att få jobb på "byrå" i mindre och medelstora orter även om man har sämre betyg. Stämmer verkligen detta och hur pass mycket sämre betyg pratar vi om då?
Ryktet låter rimligt. Upp till 30% är min gissning.
Citera
2017-05-01, 22:32
Medlem
anteri17s avatar
Sjukt. Snart har undertecknad läst två terminer. Helvete vad fort det går. När man jobbar har man ledighet på ett annat sätt, men iom Uppsalas system med terminsavgörande tentor så har jag nog inte tagit ledigt längre än en handfull dagar mellan terminerna. Såklart har man iaf en helgdag helt fri från plugg, men man är ju ledig på helgen vid jobb också.

Det blev till slut inget sommarjobb. En månad av mer intensivt plugg, sedan en sjukt lång ledighet. Även om juridik är okej så är ju juni, juli och augusti; med sol, värme och ledighet; så galet nice. Ända in i kaklet nu, juristvänner!
Citera
2017-05-02, 08:47
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Sjukt. Snart har undertecknad läst två terminer. Helvete vad fort det går. När man jobbar har man ledighet på ett annat sätt, men iom Uppsalas system med terminsavgörande tentor så har jag nog inte tagit ledigt längre än en handfull dagar mellan terminerna. Såklart har man iaf en helgdag helt fri från plugg, men man är ju ledig på helgen vid jobb också.

Det blev till slut inget sommarjobb. En månad av mer intensivt plugg, sedan en sjukt lång ledighet. Även om juridik är okej så är ju juni, juli och augusti; med sol, värme och ledighet; så galet nice. Ända in i kaklet nu, juristvänner!

Syns på stranden, Anteri.
Citera
2017-05-02, 12:51
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Hejsan!

Just nu läser jag UJIKEN och har tentan om ca 1,5 månad. Detta kommer bli min första universitets tenta, därför efterfrågar jag lite tips. Har verkligen kört stenhårt redan från start, siktar in mig på att knipa till mig ett AB och därav få en plats på juristprogrammet i Lund. För er som skrivit juridiktentor, på jp eller ujiken, vad har ni för tips för att få ett framgångsrikt resultat?

Kursen omfattar ca 12 områden inom juridiken, under tentan får vi ha med anteckningar samt litteratur. Vi har 5 timmar på oss med (ca) 6 case, med ett flertal delfrågor. Kruxet här är att tentan berör flera områden, inte ett. Sen är ju kraven inte lika höga som tentor på jp, såklart.

Tips som jag ofta får när jag frågor bekanta som läst juridik på univesitet
- läs frågan noggrant, identifiera frågeställningen

Efterfrågar mer konkreta tips, men även tips på hur man kan lägga upp anteckningar, lösningsförslag ja allt omkring!

Hälsningar!

Bumpar denna
Citera
2017-05-02, 13:34
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Bumpar denna

Extentor är ju det som gäller -- de utgör ju den enda konkreta möjligheten att se hur tentafrågorna är strukturerade och vad det är som faktiskt efterfrågas. Med tanke på att tentan berör så pass många områden översiktligt torde det vara ganska enkelt att ordna lösningsmallar, med reservationen att jag inte läst kursen (de jag är bekant med som kom in på programmet via den har inte direkt imponerat, så konkurrensen är knappast mördande).
Citera
2017-05-02, 13:35
Medlem
at95s avatar
Citat:
Bumpar denna

Några saker som kan vara värda att tänka på:
1. Kom fram till ett svar. Det är ibland frestande att ge flera alternativa svar (särskilt när frågan är bristfälligt skriven), t.ex. "det är oklart huruvida B har haft uppsåt att döda A, men om det hade varit så skulle B ha dömts för mord. Om B inte har haft uppsåt har han/hon i vart fall varit oaktsam och ska i så fall dömas för vållande till annans död". Det är bättre att skriva något i stil med att "omständigheterna i frågan ger inte tillräcklig ledning för en fullgod skuldprövning men utifrån de fakta som är kända drar jag slutsatsen att B har varit oaktsam och att B därför ska dömas för vållande till annans död".

2. I princip allt som står i frågebeskrivningen är relevant för besvarandet av frågan. Ibland är det givetvis så att en del fakta är utan betydelse. Det kan även förekomma vilseledande information (det är dock ganska ovanligt). Tipset blir att läsa igenom frågan väldigt noga och reflektera över varför viss information är relevant eller inte.

3. Skriv checklistor och/eller utkast till svar på kladdpapper. Det är ett bra sätt att säkerställa att man inte har glömt något.
Citera
2017-05-02, 15:36
Medlem
Hur fördelar ni tentaplugget? Kör ni enbart extentor eller läser ni också i litteraturen?
Citera
2017-05-02, 18:45
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Hur fördelar ni tentaplugget? Kör ni enbart extentor eller läser ni också i litteraturen?

Första veckan fokus på anteckningar och litteratur. Andra veckan fokus på tentor. Går man på tentor direkt så missar men grundarbetet; du kan koppla detta till vilket annat område som helst - sitter inte grunden är det korkat att direkt köra på prestationträning. Visst, du får även inhämtande av kunskap genom gamla tentor, men inte tillräckligt brett.

*inväntar kritik från äldre kursare*.
Citera
2017-05-02, 19:23
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Första veckan fokus på anteckningar och litteratur. Andra veckan fokus på tentor. Går man på tentor direkt så missar men grundarbetet; du kan koppla detta till vilket annat område som helst - sitter inte grunden är det korkat att direkt köra på prestationträning. Visst, du får även inhämtande av kunskap genom gamla tentor, men inte tillräckligt brett.

*inväntar kritik från äldre kursare*.

Kritik incoming ():

Tror att det är väldigt individuellt. Vissa gör bara gamla tentor och andra kompletterar med litteratur och anteckningar. Själv brukar jag bara göra gamla tentor och det har funkat bra för mig. Grundarbetet består, enligt min mening, i att läsa litteraturen en gång (noggrant), göra alla skrivuppgifter (PM och seminariefrågor) och att gå på föreläsningarna och seminarierna. För egen del skulle jag aldrig lägga en vecka av tentaplugg på extra läsning när jag hade kunnat göra gamla tentor istället. Grunderna ska sitta när tentaperioden börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in