2014-10-29, 15:32
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGroke
Jag hoppar in här. Nu har jag inte börjat läsa än, men jag är nyfiken. Säg att man får B på alla kurser, alltså har man jur.kand men inte så goda resultat. Vad kan man förvänta sig för jobb då?

Är det typ handläggare på migrationsverket som gäller, eller kan man fortfarande jobba på någon pyttebyrå i någon håla?

Skulle du säga att till exempel en socinomexamen har ungefär samma dragningskraft som en juristutbildning med endast B i allt?

Nu är jag ju inte jurist men jag skulle nog vilja säga att juristexamen med B ändå är ganska ok och gångbar. Du kan ju tex jobba som upphandlare inom stat, kommun och myndigheter samt andra jobb. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara på byrå. Att jobba som affärsjurist på mindre bolag fungerar nog också eller på byrå i mindre städer.
Citera
2014-10-29, 19:59
Medlem
Citat:
Jag hoppar in här. Nu har jag inte börjat läsa än, men jag är nyfiken. Säg att man får B på alla kurser, alltså har man jur.kand men inte så goda resultat. Vad kan man förvänta sig för jobb då?

Är det typ handläggare på migrationsverket som gäller, eller kan man fortfarande jobba på någon pyttebyrå i någon håla?

Skulle du säga att till exempel en socinomexamen har ungefär samma dragningskraft som en juristutbildning med endast B i allt?

Du kan absolut få jobb på byrå, eller snudd på vad som helst som du ställer in siktet på, även om du har B i betyg. Grejen är väl den att du kanske inte får det jobbet direkt utan du behöver ha några "på vägen"-jobb för att jobba upp erfarenheter och referenser.

När du väl jobbat ett tag kommer dina betyg på det stora hela vara helt ointressanta. Hur man faktiskt fungerat i arbetslivet under ett antal år är så väldigt mycket mer informativt för en arbetsgivare än vilka betyg man hade på kurser man läste flera år tidigare.
Senast redigerad av 446072 2014-10-29 kl. 20:03.
Citera
2014-10-29, 21:26
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:

Jag förstår att många känner sig nervösa inför utbildningen, är försiktiga med att sätta stor press på sig själva och väljer att resonera i stil med: "Men hur går det om jag bara precis klarar mig /får B i allt /klantar mig på terminstentorna VARJE TERMIN".

Visst, det är klokt att inte ta ut någon seger i förskott. Min uppfattning är dock att man kan vara nästan fullständigt säker på att man inte kommer ta sig igenom utbildningen med endast B. Om man har minsta fallenhet för ämnet och/eller ett visst mått intresse av studierna tror jag det är nästan omöjligt. Och dessa förutsättningar kan för de flesta antas vara en utgångspunkt, annars finns det många andra utbildningar man kan välja som är kortare och enklare eller där man har mer fallenhet.

För många, inklusive mig själv, blev istället utbildningen startskottet för ett intresse. Helt plötsligt är det inte längre endast ett tvång att tvingas lära sig saker – det är en möjlighet (och ofta en utmaning!). Mitt råd är därför att man inte bör hänga upp sig alltför mycket på betygen, varken de högsta eller de lägsta. Pröva utbildningen och se om den faller dig i smaken. Gör den det har du alla möjligheter i världen.
Citera
2014-10-30, 06:14
Medlem
TheGrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
Jag förstår att många känner sig nervösa inför utbildningen, är försiktiga med att sätta stor press på sig själva och väljer att resonera i stil med: "Men hur går det om jag bara precis klarar mig /får B i allt /klantar mig på terminstentorna VARJE TERMIN".

Visst, det är klokt att inte ta ut någon seger i förskott. Min uppfattning är dock att man kan vara nästan fullständigt säker på att man inte kommer ta sig igenom utbildningen med endast B. Om man har minsta fallenhet för ämnet och/eller ett visst mått intresse av studierna tror jag det är nästan omöjligt. Och dessa förutsättningar kan för de flesta antas vara en utgångspunkt, annars finns det många andra utbildningar man kan välja som är kortare och enklare eller där man har mer fallenhet.

För många, inklusive mig själv, blev istället utbildningen startskottet för ett intresse. Helt plötsligt är det inte längre endast ett tvång att tvingas lära sig saker – det är en möjlighet (och ofta en utmaning!). Mitt råd är därför att man inte bör hänga upp sig alltför mycket på betygen, varken de högsta eller de lägsta. Pröva utbildningen och se om den faller dig i smaken. Gör den det har du alla möjligheter i världen.

Tack för detta, känns klokt. Jag får ta en dag i taget och inser jag att det går för trögt och jag inte har denna fallenhet får jag kanske söka mig till andra utbildningar då. Men det ska nog gå...

På tal om något helt annat, någon som vet var den procentuella gränsen ligger för B, BA och AB? Försöker pumpa ut min fästmans CV, han har en utländsk examen med ett average på 60%, motsvarar det B, BA?

Såklart osannorlikt att han får något jobb inom juridiken utan svensk jur.kand men har man tur kanske han kan komma och vässa pennor, få lite kontakter, eller något.... Kanske något bolag/byrå som jobbar mycket på engelska och behöver någon för proofreadings...

Någon som stött på någon typ av jurist utan svensk examen?
Citera
2014-10-30, 10:51
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
På tal om något helt annat, någon som vet var den procentuella gränsen ligger för B, BA och AB? Försöker pumpa ut min fästmans CV, han har en utländsk examen med ett average på 60%, motsvarar det B, BA?
Vanligt är 3/4 för AB, 2/3 för bA och 1/2 för B. Detta kan variera lite från kurs till kurs. Det kan också justeras vid rättningen om det visar sig att någon fråga visat sig vara ovanligt svår eller lätt i förhållande till kunskapsmålen. Poängsättningen är ju ändå inte en matematisk operation.
Citera
2014-10-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe123
- Ta en dag i taget.
- Kontakta kurator eller liknande på lärosätet och talat ut.
- Planera in någon utbytestermin eller liknande där du studerar på annan ort/land ett tag. En avkopplande grundkurs i ekonomi något soligt land kanske?
- Hoppa absolut inte av. Det går inte att nog betona hur dåligt val det hade varit om du inte råkar befinna dig i en unik situation. Godtagbara ursäkter är t ex att du blivit rekryterad att spela fotboll professionellt i La Liga eller att en affärsängel har valt att investera 10 miljoner i din startup.
- Har du klarat första halvan kan du klara resten också. Om du inte känner att du klarar den där tentan du missat flera gånger, spar den till sist.
- Börja med tung konditionsträning för att rensa skallen och bli mer klartänkt.

Tack för dina tips! Ja, det är dumt att hoppa av men samtidigt så känns det som att det blir svårare och svårare ju högre upp man kommer, så inte säkert att man klarar resten, för kurserna i början kändes inte så tunga...
Citera
2014-10-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Klart du klarar av att fortsätta! Försök att lösa problemet istället. Lägger du ner för lite tid? Är det svårt? Vad är det du inte behärskar? Kan vara så att du helt enkelt behöver lägga ner mer tid? Du kanske ska och ta och planera om lite. Sitt ned och fundera och reflektera över vad du gett dig in på och att det snart är över. Det är bara att ta tag i situationen så ska det gå bra ska du se!

Jag tror att problemet ligger i att jag inte förstår...samt att den kursen är hur tråkigt som helst enligt mig och det gör inte det lättare precis. Tack för den positiva inställningen, det känns lite lättare.
Citera
2014-10-30, 19:10
Medlem
Går du på GU och är det Kerai som släpar?
Citera
2014-10-30, 19:22
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Hej! Går juristprogrammet och har läst mer än hälften av utbildningen och närmar mig mer slutet än hälften. Jag har en kurs som jag släpar med från förra terminen som efter 2 omtentor är fortfarande underkänd. Det har lett till att jag har fått dåligt självförtroende, jag har aldrig tidigare haft någon omtenta, jag tror nu att jag inte kommer klara andra kurser och den kursen som jag släpar med och funderar därmed på att hoppa av programmet. Problemet är bara att jag har nästan inget studiemedel kvar och har inget jobb (blev uppsagd precis pga. arbetsbrist) så det blir svårt att söka något nytt program i mitt läge. Hur skulle ni ha gjort? Bör jag hoppa av? Hoppas någon kan dela med sig, kanske någon som varit i liknande situation... Jag tänkte på detta hela tiden, kan nästan inte tänka på något annat, har sådan ångest över min framtid!
Jag sitter i en liknande sitts som dig, har en eftersläpande tenta från förra höstterminen och mår skit över det, har skrivit den 4 ggr (skrev fjärde idag) och kommer troligtvis få skriva en femte gång, vilket har gjort att jag är ganska säker på att jag kommer byta program till hösten.
Mitt enda tips till dig är att ta studieuppehåll till våren och fixa resterna om du VERKLIGEN gillar det du pluggar, annars finns det nog risk att du tappar motivationen helt.
Förresten ts. har du pluggat något tidigare, med tanke på att ditt csn håller på och ta slut?
Citera
2014-10-30, 19:31
Medlem
eradicos avatar
Är det jurist du vill bli? I sådana fall kan jag garantera dig att det bästa beslutet du kan är att fortsätta. Jag är uppväxt i en juristfamilj, min pappa hade flera omtentor under sin studietid och är idag stolsprofessor vid ett av landets mer framstående lärosäten. Allt går om man vill och om du nu har gjort nästan allt så är det dumt att ge upp drömmen. Att du inte jobbar längre kan du se som att du har ännu mer tid att lägga på kursen, plugga satan så ska du se att det kommer gå att gå till slut, oavsett om det är femte eller sjuttonde försöket.
Citera
2014-10-30, 19:38
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:

Handläggare inom kriminalvården eller hos migrationsverket t.ex. Den sortens jobb där man ska "ha läst något på universitetet". I sammanhanget och i arbetsgivarnas ögon är din juristexamen värd lika mycket som någon som gått personalvetarprogrammet, eller läst 3 terminer sociologi.
Citera
2014-10-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Går du på GU och är det Kerai som släpar?

Nej, går på SU! Jag har kollat upp vad kerai är och nej dessa kurser är avklarade och tyckte inte att de var så svåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in