Citat:
Ursprungligen postat av
The_Keeper
Jag förstår att många känner sig nervösa inför utbildningen, är försiktiga med att sätta stor press på sig själva och väljer att resonera i stil med: "Men hur går det om jag bara precis klarar mig /får B i allt /klantar mig på terminstentorna VARJE TERMIN".
Visst, det är klokt att inte ta ut någon seger i förskott. Min uppfattning är dock att man kan vara nästan fullständigt säker på att man inte kommer ta sig igenom utbildningen med endast B. Om man har minsta fallenhet för ämnet och/eller ett visst mått intresse av studierna tror jag det är nästan omöjligt. Och dessa förutsättningar kan för de flesta antas vara en utgångspunkt, annars finns det många andra utbildningar man kan välja som är kortare och enklare eller där man har mer fallenhet.
För många, inklusive mig själv, blev istället utbildningen startskottet för ett intresse. Helt plötsligt är det inte längre endast ett tvång att tvingas lära sig saker – det är en möjlighet (och ofta en utmaning!). Mitt råd är därför att man inte bör hänga upp sig alltför mycket på betygen, varken de högsta eller de lägsta. Pröva utbildningen och se om den faller dig i smaken. Gör den det har du alla möjligheter i världen.
Tack för detta, känns klokt. Jag får ta en dag i taget och inser jag att det går för trögt och jag inte har denna fallenhet får jag kanske söka mig till andra utbildningar då. Men det ska nog gå...
På tal om något helt annat, någon som vet var den procentuella gränsen ligger för B, BA och AB? Försöker pumpa ut min fästmans CV, han har en utländsk examen med ett average på 60%, motsvarar det B, BA?
Såklart osannorlikt att han får något jobb inom juridiken utan svensk jur.kand men har man tur kanske han kan komma och vässa pennor, få lite kontakter, eller något.... Kanske något bolag/byrå som jobbar mycket på engelska och behöver någon för proofreadings...
Någon som stött på någon typ av jurist utan svensk examen?