2014-04-15, 13:52
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Då ser vi alltså att 45 % fick ett arbete innan examen. 80 % fick ett arbete inom tre månader. Inom ett halvår hade hela 91 % fått ett arbete. Och märk väl att det som talas om här är kvalificerade arbeten. Så jag förstår inte riktigt alla personer i tråden som hetsar och nojar. Får folk inte arbete efter en viss tid finns det nog en stor risk att det har att göra med personligheten och inte utbildningen.

Alla kommer att tro att du har suttit inne på fängelse, samt att du är en dödsnazistknarkare. Du kommer att bli totalt utmobbad.

Okej
Citera
2014-04-15, 13:56
Medlem
Citat:
Alla kommer att tro att du har suttit inne på fängelse, samt att du är en dödsnazistknarkare. Du kommer att bli totalt utmobbad.
Nu var du kanske väldigt sarkastisk, men man vet ju aldrig.. Har noterat att du själv läser till jurist. Hur illa är det med åldersnojan där egentligen? Finns det äldre personer i någon utsträckning?
Citera
2014-04-15, 14:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Nu var du kanske väldigt sarkastisk, men man vet ju aldrig.. Har noterat att du själv läser till jurist. Hur illa är det med åldersnojan där egentligen? Finns det äldre personer i någon utsträckning?
Jag var givetvis mycket sarkastisk. Ingen kommer ju att bry sig om hur gammal man är, med den reservationen att det självklart kommer att höjas på några ögonbryn om man är 80 år och får för sig att läsa juridik. Men det är ju så på alla utbildningar.

Som jag tidigare skrivit är medelåldern låg och ligger kring 20-21 år på T1. Det är dock inte alls ovanligt med studenter som är 24-25 år, eller för den delen 19-20 år. Jag själv som var 19 år när jag började träffade folk i min ålder, men även äldre som jag umgås med än i dag. Så åldersnojan alla känner är helt irrationell.
Citera
2014-04-15, 16:01
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Då ser vi alltså att 45 % fick ett arbete innan examen. 80 % fick ett arbete inom tre månader. Inom ett halvår hade hela 91 % fått ett arbete. Och märk väl att det som talas om här är kvalificerade arbeten. Så jag förstår inte riktigt alla personer i tråden som hetsar och nojar. Får folk inte arbete efter en viss tid finns det nog en stor risk att det har att göra med personligheten och inte utbildningen.

Mycket missvisande statistik.

"Kvalificerade arbeten" är dessutom många som svennen ändå inte vill ha, tex handläggare på Skatteverket eller Migrationsverket.

Inte heller vill man jobba som försvarare åt någon kriminell blatte.

Nej, de "toleranta" svenskarna vill jobba med affärsjuridik , dvs så långt ifrån svartskallarna som möjligt, och där är kurrensen stenhård. Om man ens överlever 4,5 år av läsande av juridiska texter och betygshets.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-04-15 kl. 16:04.
Citera
2014-04-15, 16:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Mycket missvisande statistik.

"Kvalificerade arbeten" är dessutom många som svennen ändå inte vill ha, tex handläggare på Skatteverket eller Migrationsverket.

Inte heller vill man jobba som försvarare åt någon kriminell blatte.

Nej, de "toleranta" svenskarna vill jobba med affärsjuridik , dvs så långt ifrån svartskallarna som möjligt, och där är kurrensen stenhård. Om man ens överlever 4,5 år av läsande av juridiska texter och betygshets.
Att du ens orkar, trodde vi blev av med dig förra gången. Handläggare på SKV och MV är, oavsett om du anser det eller inte, två stycken tjänster som är kvalificerade sådana.

Du verkar inte inse att alla inte har byråambitioner, att vissa vill arbeta på myndighet samt att vissa tycker att det roligaste jobbet i världen är försvarsadvokat. Vad gör du själv? Vad har du för utbildningsbakgrund?
Citera
2014-04-15, 17:08
Medlem
Citat:
"Affärsjuridik" är bajs. Välj istället juristprogrammet om du vill arbeta med sådant som i "Suits".

Du får gärna ha din åsikt, men varför tycker du det är "bajs"? Kommer inte kunna komma in på något juristprogram till hösten, affärsjuridiklinjen på linköping är på gränsen för mina betyg och mitt HP.
Citera
2014-04-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirrelol
Du får gärna ha din åsikt, men varför tycker du det är "bajs"? Kommer inte kunna komma in på något juristprogram till hösten, affärsjuridiklinjen på linköping är på gränsen för mina betyg och mitt HP.

Du kommer ha mycket sämre jobbmöjligheter i den juridiska arbetsmarknaden. Många som pluggar i linköping/jönköping kompletterar med att läsa delar av juristprogrammet efter de avslutade åren där för att ta en riktig juristexamen. En tjej jag känner till är nu inne på sitt sjunde år av studier.

Med att jobba som i "Suits" gissar jag att eXtremo menar att du inte kommer få jobb på en affärsjuridisk byrå med flashigt kontor i stan om du läser affärsjuridik. Då krävs en riktig juristexamen.
Citera
2014-04-15, 17:31
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Därför att du inte blir en riktig jurist. Skillnaden mellan en äkta utbildning och denna köpingutbildning har avhandlats både här och på DJ. Vill du bli advokat är det ingen idé att läsa i Linköping, men det borde du ju redan veta.
Citera
2014-04-15, 18:08
Medlem
Citat:
Därför att du inte blir en riktig jurist. Skillnaden mellan en äkta utbildning och denna köpingutbildning har avhandlats både här och på DJ. Vill du bli advokat är det ingen idé att läsa i Linköping, men det borde du ju redan veta.

Smått inspirerad av Suits kanske men jag har inte sagt att jag vill ha ett flashigt kontor och känna alla NBA-stjärnor

Har som sagt inte tillräckligt för att komma in på "top5" skolorna så får vända mig till det "undre" skiktet, trodde Linköping hade bland de bättre ryktena av dessa universitet utanför "top5"?
Citera
2014-04-15, 18:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Smått inspirerad av Suits kanske men jag har inte sagt att jag vill ha ett flashigt kontor och känna alla NBA-stjärnor

Har som sagt inte tillräckligt för att komma in på "top5" skolorna så får vända mig till det "undre" skiktet, trodde Linköping hade bland de bättre ryktena av dessa universitet utanför "top5"?
Men du blir ju inte jurist om du pluggar där.
Citera
2014-04-15, 19:20
Medlem
CastelulBrans avatar
Citat:

Såhär:
Där finns sex stycken universitet i Sverige där man kan studera juridik (juristprogrammet) och erhålla en juristexamen (jur.kand).
* Stockholm
* Uppsala
* Lund
* Göteborg
* Umeå
* Örebro
Det är alltså bara vid ovanstående universitet som man kan erhålla en jur.kand. Detta är en yrkesexamen som behövs för juridiska yrken.

Beakta detta samtidigt som du läser vad du själv skrev
"Anser ni affärsjuridik vara brett? Vet som sagt inte ens vad jag vill syssla med överhuvudtaget... Dessa val så här tidigt i livet "

Fakta
- Nej, affärsjuridik vid Linköping är inte brett om man jämför en jur.kand
- Du vet inte vad du vill syssla med i framtiden
- Du är ung

Vad göra?
- Du är ung, studera inför högskoleprovet eller höj dina betyg.
- Studera till en jur.kand om du är intresserad av juridik. I slutet av utbildningen har du många olika vägar att gå.
Citera
2014-04-15, 19:22
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Men du blir ju inte jurist om du pluggar där.

Jo, det är inte en skyddad titel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in