2015-09-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. Men inget speciellt.
Orden som sådana är inte "speciella". Klart det låter hur simpelt som helst. Men att faktiskt GÖRA det.. ja du. Se dig omkring i världen och ställ dig frågan - efterlevs budet? Älskar människor sin nästa som sig själv? Därför sa Jesus det för det behövdes sägas då - och det behövs än idag. Och man behöver inte vara det minsta religiös för att fatta storheten/nödvändigheten i det budet. För mänsklighetens överlevnad, i dessa tider särskilt.
Citera
2015-09-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Orden som sådana är inte "speciella". Klart det låter hur simpelt som helst. Men att faktiskt GÖRA det.. ja du. Se dig omkring i världen och ställ dig frågan - efterlevs budet? Älskar människor sin nästa som sig själv? Därför sa Jesus det för det behövdes sägas då - och det behövs än idag. Och man behöver inte vara det minsta religiös för att fatta storheten/nödvändigheten i det budet. För mänsklighetens överlevnad, i dessa tider särskilt.
Nä, alla följer inte det "budet". Har aldrig gjort och kommer troligen aldrig att göra. Vilket jag heller inte påstått.
Citera
2015-09-23, 21:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Säga vadå???
Det du inte tyckte var något speciellt sagt av Jesus, du skall älska din näste som dig själv.

Fram med din moderna variant på detta uttalande nu då.
Får jag avgöra om du Kiss är speciellare än Jesus.
Citera
2015-09-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det du inte tyckte var något speciellt sagt av Jesus, du skall älska din näste som dig själv.

Fram med din moderna variant på detta uttalande nu då.
Får jag avgöra om du Kiss är speciellare än Jesus.
Det uttalandet är väl bra som det är, tycker jag. Grejen är ju att många verkar tro att Jesus/kristendomen har patent på det. Så därför tyckte jag inte att Jesus var klokare än andra "tänkare".
Har inget med uttalandets betydelse att göra.
Citera
2015-09-23, 23:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det uttalandet är väl bra som det är, tycker jag. Grejen är ju att många verkar tro att Jesus/kristendomen har patent på det. Så därför tyckte jag inte att Jesus var klokare än andra "tänkare".
Har inget med uttalandets betydelse att göra.
Har du något bättre att glänsa med i din klokhet?
Har du inget eget klokt att delge till oss religionsforumister?
Om du anser att jesus inte var klokare än någon annan.

Är du det då?
Jag kan ge dig ett från mig. Kanske inte klokt men för mig har det samma betydelse som det Jesus sade, du skall älska din näste som dig själv.
Min frihet slutar där din börjar.
Citera
2015-09-24, 10:43
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Att hjälpa andra är att hjälpa sig själv. Att bara hjälpa sig själv är som en cancertumör - tar död på resten för att kunna växa obehindrat.
Så att hjälpa andra är Satans-vaddetnuvar?
Citera
2015-09-24, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Så att hjälpa andra är Satans-vaddetnuvar?
Service to others (älska andra såsom sig själv) är "Kristusprincipen". Service to self (älska sig själv men inte andra) är "Satansprincipen". Egentligen borde det heta "service to others as to oneself". Men det blir lite långt .
Citera
2015-09-24, 15:22
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Service to others (älska andra såsom sig själv) är "Kristusprincipen". Service to self (älska sig själv men inte andra) är "Satansprincipen". Egentligen borde det heta "service to others as to oneself". Men det blir lite långt .
Men om det gäller "service to self by servicing others" då?
Citera
2015-09-24, 15:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är ajabaja enligt Gud för då gör du detta för att få betalt för din handling. Alltså din högerhand vet vad din vänsterhand håller på med bakom din rygg
Citera
2015-09-24, 15:48
Medlem
Citat:
Om du servar andra, behöver du inte tänka på att serva dig själv. Det gör någon annan "service-to-others person" åt dig. Smart va Men jag sa inte att det är lätt...
Citera
2015-09-24, 17:10
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Om du servar andra, behöver du inte tänka på att serva dig själv. Det gör någon annan "service-to-others person" åt dig. Smart va Men jag sa inte att det är lätt...
Tja, om du hänvisar till att det är genomtänkt ("smart"), så har du ju i uträkningen att någon annan servar dig, det vill säga att du gör det med din egen vinning inräknat, vilket gör att det är en del av det du kallar satansprincipen.
Citera
2015-09-24, 17:21
Medlem
Citat:
Tja, om du hänvisar till att det är genomtänkt ("smart"), så har du ju i uträkningen att någon annan servar dig, det vill säga att du gör det med din egen vinning inräknat, vilket gör att det är en del av det du kallar satansprincipen.
Nä, det där är snedvridet. Jämför med en människokropp. Alla kroppsdelar gör sin nödvändiga bit ("älskar" sig själv), för att helheten dvs kroppen ska fungera fullt ut ("service to others). Men när celler börjar dela sig okontrollerat och i disharmoni (tumörens mål är att växa sig större och sprida sig) blir denna "satansprincip" negativ för hela kroppen, särskilt när tumören blir riktigt stor (dvs när service to self är maximal). Om tumören inte stoppas kommer "satansprincipen" ta död på helheten (och slutligen sig själv). Går även att applicera på dödliga virus som rabies etc.

Du ska älska andra OCH dig själv, så blir alla nöjda och glada. Din personliga vinning är alltså inte detsamma som "satansprincipen", så länge alla andra också "vinner" på kuppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in